Gå til innhold

Utvekslingsforskjeller på M50 girkasser.


Steven
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som vet utvekslingsforskjellen på girene eller den totale på en 5 trinns 318is kasse vs 5 trinns m3 kasse? Eller noen som vet om en evt. liste der man kan se utvekslingen på alle kassene til M50 motoren? Har sett på bmwe30.dk, men der har han kun til 320, 325 og 328.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har m50b25 motor i min e30 og kjører nå på 318is kasse og 3.91 diffbrems. Og synes girene er litt korte. Så vurderer å bytte girkasse til en som gir lengre gir/lavere(?) utveksling :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke merke noen tinga ved å bytte kasse.

Det er kun noen desimaler bak komma som er forskjellen på girkassene i de forskellige gira.

De er gira veldig likt.

Derrimot må du bytte diff som har lavere utveksling som Ole sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffbytte har jeg selvfølgelig både prøvd og tenkt på. Men det er både vanskelig og dyrt å finne en diff med brems og utveksling rundt 3 tallet. Har en uten brems på 2.93 som jeg har hatt på en god stund, og syntes det var en perfekt utveksling i sammen med alt det andre.

Men er det virkelig så lite å hente ved å bytte til 328/m3 kasse?

E30 M3 diffene har vell 3.25 utveksling med brems om jeg ikke husker feil, det kunne blitt bra. Men disse koster jo en formue og er vanskelige å få tak i vil jeg tro :roll:

Har også prøvd å bygge om de 2 diffene jeg har, men møtte på problemer da kronhjulene hadde forskjellige avstander på innmaten slik at dem ikke passet over hverandre. Er jo pga. utvekslingen bestemmes av størrelsen på det lille hjulet inni der. Men er en mulighet hvis det går ann og endre avstanden på kronhjulene med shimsing. Noen som vet? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.15 er nok det riktige ja :) Hadde nok vært fin på min bil da M50 girkassene har en annen utveksling enn M20 kassene. Fordi når jeg byttet motor fra m20 og 2.5 kasse til m50 med 318is kasse så var det en veldig stor forskjell på girene med samme differential.

Det med kun bytting av kronhjul og hjulet i forkant har jeg prøvd med dem jeg har. Men det gikk ikke da husene til drevene på en sperrediff og en vanlig diff ikke er helt like, og avstanden blir da forsjøvet på en diff med større hjul i forkant. Slik at jeg må evt. legge på skiver mellom kronhjul og festebrakket for å få kronhjulet til å passe et større hjul i forkant. Trenger ikke å handle inn hjul da jeg har i diffen med 2.93 utveksling :wink: Men får ta å kikke litt nermere på det. Men bare kom med forslag hvis noen har gjort noe lignende før :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...