Sungam Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Hei. Kjøpte meg en BMW E46 318i 99 mod for en liten tid tilbake. Føler kanskje at den er litt slappere enn jeg hadde håpet på, så jeg lurer på om det er mulig å få litt mere krefter ut av bilen uten å gjøre noe store ingrep? Altså med det mener jeg noen som er lett selv for en fersk bileier som helle ikke har drevet på så mye med bil fra før av (altså så og si ingenting) Vil en chip hjelpe til, eller vil det ikke funke i det hele tatt siden det ikke er en bil med turbo? Eller er det kanskje andre ting jeg kan gjøre? Er helt sikkert fatale dumme spørsmål men som sagt har ikke peiling på bil, men har veldig lyst til å lære!
LianLi Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Det er desverre lite du kan gjøre, turbo eller kompressor blir nok det mest effektive. Å byttte til en større seksermotor er vel heller ikke så smart da du vil få problemer gjennom EU kontrollen. Jeg vil tippe du blir skuffet hvis du prøver en chip, disse gjør ikke underverker på en sugemotor. Det er mulig å sette i kvassere kammer, men det er dyrt og ikke så enkel oppgave hvis du ikke har gjort det før, heller ikke så mye å hente her. Jeg tror nok du rett og slett må leve med den motoreffekten du har eller selge og kjøpe deg en med litt mer motor i
Lars89 Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Får kjøpt kammer på koed til 3400,- ellers er det ikke noe særlig å få tak i. Må evt bygge turbo/kompressor, men det krever jo litt. Så er du ikke fornøyd med effekten er det bare å selge og kjøpe ny bil. Får E46 320 under 100 000 så er egentlig ikke noe å tenke på.
LianLi Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Nå er vel ikke 320en noe fartsmonster den heller, er vel ikke den stor forskjellen opp fra 318, det er vel tross alt en 1,9L med 140hk? Får jo lyden men fremdeles ikke noe spessielt mere fremdrift. Ville satset heller på en 323/325 eventuelt en disel med chip.
Lars89 Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Er nok en 1,9 på 118hk. 8 ventiler og greier . Glad min forsvinner i morra. Er ikke store forskjellen fra 318 til 320 (150hk) . 0,5 sek fra 0-100, men er sterkere i mellomregisteret, og det er det som teller. Ville satsa på en 323/328 hvis du har litt penger.
LianLi Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Aha da så, litt mere forskjell da ja. Trodde alle e46ene hadde den 140hk motoren jeg, ble dette byttet ut på senere årsmodeller?
Lars89 Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Aha da så, litt mere forskjell da ja.Trodde alle e46ene hadde den 140hk motoren jeg, ble dette byttet ut på senere årsmodeller? Kom med 143hk i form av N42B20 (2 liter) som 2002 mod. Kom aldri med M42/M44 hvis du tenker på de.
E46Johnny Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Hamann motorsport har noen kitt som kan gi litt efekt. HAMANN OPTIMIZED CURVE MAPS Electronic power advancement through reprogramming of ECU For BMW 318i Basics 118 hp / 87 kW V/max ca. 210 km/h (Serie 206 km/h) Approx. 11 hp / 8 kW power increase Appr. 15 Nm torque increase The technical data given refers to the German version. Due to certain legal regulations in different countries, deviations in the technical data described here can accur. Results may vary depending on basis engine, vehicle equipment, transmission, gear and final drive ratios, wheel/tire combination, etc. To reach the maximum power of petrol engines, you need to use top graded fuel Super Plus 98 ROZ. Tror også det finnes komplette kitt med ECU, kam, eksos, og luftfilter som jeg har sett på siden deres før som gir rundt 140+hk Men du vil få mellom 6-10 ekstra hk ved å kjøre på 98 oktan bensin, 316-318 motoren er nemlig effekt oppgitt med 95 oktan bensin og i instruksjons boken står det at motoren får økt ytelse og redusert forbruk ved å bruke 98 oktan bensin. Ikke så veldig merkbar effekt økning annet en på motorvei kjøring. Må si at jeg kjører kun på 98 oktan selv, når det er å få tak i. 98 okt er ikke problem i Norge men i Danmark er det ikke mange som selger det, men i sommer ble shell V power 99okt i Danmar å da ble Hjemturen redda. Merker godt forskjell på 95 og 98 okt i 130+kmt.
Richie85 Skrevet Oktober 27, 2008 Skrevet Oktober 27, 2008 Jeg hadde en E46 318ci med M43, denne var chippet. Det jeg merket med denne chippen var at dødgangen ved pådrag fra stillestående gikk bort.. ellers virket bilen kvikk.. hvor vidt dette var psykologisk er et annet spørsmål, men dødgangen var hvertfall borte;)
CBredal Skrevet November 29, 2008 Skrevet November 29, 2008 hva hvis man kjøper chip+kamm+eksos+plugger, kanskje... vil man merke noe vesentli forskjell?
CBredal Skrevet November 29, 2008 Skrevet November 29, 2008 Og hva må jeg regne med å betale for alt dette? =/
Trondbrandsen Skrevet November 29, 2008 Skrevet November 29, 2008 Regn med 1000kr hestn på sugetrim. Det er jo en gammel tommelfingerregel. Disse hevder jeg får 17hk og 25nm økning med bare chip http://www.ultimo.no/tuning/bmw-tuning.htm Ikke voldsomt dyrt pr.hk egentlig da
steinar84 Skrevet November 29, 2008 Skrevet November 29, 2008 hva hvis man kjøper chip+kamm+eksos+plugger, kanskje... vil man merke noe vesentli forskjell? mindre penger i lommeboka
Rogern Skrevet November 29, 2008 Skrevet November 29, 2008 Regn med 1000kr hestn på sugetrim. Det er jo en gammel tommelfingerregel. Disse hevder jeg får 17hk og 25nm økning med bare chip http://www.ultimo.no/tuning/bmw-tuning.htm Ikke voldsomt dyrt pr.hk egentlig da Hadde vært morsomt å sjekka før og etter i benk, men har ingen tro på dette. ¨ Med vassere kam, grommere eksos, justerbar tenning , sportsfilter osv. Så kansje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå