Bmw 523iat Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 hei. Har akkurat kjøpt en bmw 528ia touring 1998mod gått 123000km. Gearkasse oppfører seg rart, gearer merkelig. Da melder det seg noen spørmål: Fikk opp feilmelding i displayet på gearkasse, stoppet da bilen, låste den og startet opp igjen uten feil melding, siden har den vært helt umulig. Har disse kassene en svakhet? Tror det er zf kasse på bilen min. Takker for alle fornuftig svar. Mvh Bentein Brøvig
bmw pat Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 anbefaler deg å begynne med en diagnose på et bmw verksted. Mulig det er et elektrisk/styreenhet/sensor problem i kassen din som gjør den ikke fungerer. En bytte kasse hos bmw koster i overkant av 30 tusen + montering. Brukte kasser hos koed.no ligger rundt 7000 kr.
tomerikk Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Ja ta en diagnose. Utenom elektronikk kan det og være en ventil som står fast eller olje.
nimitz Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Og bytte kasse uten at du har sjekket hørtes overilt ut. Disse kassene er stort sett uslitelig ved normalt bruk og vedlikehold.
Bmw 523iat Skrevet Oktober 26, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2008 takker for svar. Bilen skal definetivt inn til bmw verksted for diagnose denne uke forhåpentligvis. Håper det er noen ventiler eller noe som henger. Mvh
Andreas23 Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Har du en ZF 5hp18 eller 5hp19? jeg har førstnevnte på min 97 528 sedan, reversen sluttet å fungere på den for ca 3 uker siden. jeg undersøkte da en del og kom fram til følgende: -fabriksny kasse på BMW koster nærmere 40000kr + olje og arbeid -Brukt på koed - de hadde ingen inne akkurat da, eller de hadde 2stk men de var gått over 200000km -Brukt på gs bildeler, 15000kr + olje og frakt -Ebay, overhalt kssse ca 15000NOK +moms -Overhaling på lokalt gearverksted 25000kr ink olje og demontering/montering. Var på mekonomen og sjekket pris på olje, kom vel på nærmere 3500kr. Så jeg endte opp på det siste alternativet, full overhaling av kassa med skifte av alle slitedeler, lager, simmeringer, revers trommel, lammelpakke ++ inkludert flushing av radiator, 12 liter olje og demontering og montering av kasse. Og 2 års garanti. Leverte bilen på en mandag og fredag samme uke var bilen ferdig og saken ute av verden. Ble 25000 fattigere men synes dette var det beste alternativet da kassen nå er som ny og kommer til å fungere så lenge bilen er på veien. Kunne ha kjøpt en brukt på gs men synes de var for dyre, med olje og frakt nærmer man seg nesten 20000kr på en brukt kasse uten historikk, da er det bedre å legge til 5-6 tusen på en overhaling som man får 2 års garanti på. Vet ikke hvor enig jeg er i at disse kassene er uslitelige, i følge verkstedet er det et kjent problem på akkurat denne kassen (5hp18) at reversen gir opp på rundt 200000km. Min har gått 205000. Har lest en del på forum og det er generelt en del problemer med automatkassene til BMW. Få tatt en diagnose eller dra på et gearverksted som kjenner disse kassene å få råd der, og ikke regn med at det blir en billig løsning på problemet
tomerikk Skrevet Oktober 26, 2008 Skrevet Oktober 26, 2008 Det er riktig att reverstrommel har for lite godstykkelse ved låsering og det er tatt ibruk en ny som er kraftigere. den må behandles forsiktig, ikke sette den i revers mens billen triller fremover eller spinne i revers da ryker den. Men det var ikke feilen med trådstarters kasse.
Bmw 523iat Skrevet Mars 4, 2009 Forfatter Skrevet Mars 4, 2009 gearkassen hadde elektronikk feil. Bilen er reparert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå