Gå til innhold

Nullstille oil og inspectionlampe. Noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en 97' BMW 520i E39 og har nettopp tatt inspection 2 service på bilen. Jeg har lest rundt på forumet om at for å nullstille, men ender opp med to valg på en 20 pins kontakt. Koble pin 7 til jord eller pin 7 til pin 19! Hva er korrekt?

En ting til. Hvis jeg f.eks nå har tatt inspection 1 på bilen og jeg resetter inspection, hvordan vet bilen da hva som er inspection 1 og inspection 2 når jeg resetter, eller har ikke dette noen betydning? Kan noen være vennlig å sette meg inn i dette? :s Nå har jeg jo nettopp kjøpt bilen og er helt blank på BMW, men hva er det som forteller meg om bilen skal ha service 1 eller service 2? Eneste jeg har sett i displayet er at det går ned fra 2 grønne prikker, til 1... hvordan ser jeg i displayet hvilken service jeg skal ta? Hva er sånn ca km stand mellom hver inspection?

Har i en annen post sagt at jeg syntes det var rart at det ikke står oil inspection og alt når jeg setter på tenninga, men dette ville komme opp når det kommer ned på den gule?

BILDET ER KUN EN ILLUSTRASJON!

SI_indicator.jpg

Skrevet

Men det er jo tre typer servicer. Olje, inspection 1 og inspection 2. Oljeservice er jo grei, men hvordan vet bilen hvilken av inspection-servicene jeg har tatt? Er det noe i displayet som forteller meg hvilken av inspectionene jeg skal ta? Slik jeg har forstått det, står det bare inspection? Er det like lenge mellom hver gang det er inspection, uansett om det er inspection 1 eller inspection 2? Da forstår jeg jo at det bare er å føre ned i servicehefte hva som er tatt av service, og hvilken av inspectionenene som skal taes neste gang inspection merket kommer opp! :x

Håper noen forstår hva jeg mener! :?

Skrevet

Rekkefølgen er sånn: Oljeservice-Inspection 1-Oljeservice-Inspection 2, og så gjentar du syklusen. Bilen kommer opp med Oilservice og Inspection annen hver gang. Om du har tatt Inspection 1 eller 2 sist, må du holde rede på selv. Vær påpasselig med å få det ned i serviceboka, særlig hvis du tar service på uavhengig verksted da ikke alle disse skriver i den av seg selv.

Det går ca. 25000 km mellom hver service. Men ikke anbefalt at du venter så lenge med oljeservice, med mindre du kjører en relativt ny bil med longlife-olje.

Skrevet

Oki! Tusen takk Dan, fikk svar på alt jeg lurte på :D

Men mellom hver oljeservice, er det 25000km? Eller er det mellom hver inspection? Hvis jeg kjører bilen mye når den først er igang, så vil vel oljeservice-intervallene lange? Mens når jeg kjører mye småkjøring, så blir den lav? Vil ikke bilen si fra når den mener den bør få ny olje? Eller er dette altfor lenge mellom hver gang den mener den bør ha oljeskift? :(

Skrevet

mener jeg leste i bentley manualen til e34 at tiden mellom intervallene avhenger ikke bare av kilometerstand men også antall oppstarter, hvor lange turer, hastighet og tid, og at det er ca 12000km eller 6 måneder mellom hver gang enten ojle eller inspection lyser, altså ca 24000 mellom hver inspection.

Skrevet

Bare hyggelig, LHrightye39. :)

Noen sier jo at det avhenger av brukt brennstoff også. 25000 km er bare en rettesnor. Kan gå både mindre og mer før den kommer opp med Oilservice eller Inspection. Går som regel mindre før Oilservice kommer opp.

Et eksempel: Du har nettopp tatt Inspection 2, så lar du det gå 15000 km (avhengig av kjørestil, f.eks. 10000 km hvis du har mye småkjøring) før du tar oljeservice (selv om du har to grønne søyler igjen), så nullstiller du lampene, og tar så Inspection 1 når de fem grønne søylene er borte.

Skrevet

Det her lurer eg på og, eg har jo bygd opp min e30 motor fra bunn med nye lager, ringer osv.. korleis kan eg nullstille min oljeservice lampe i dashbordet ? eg har 88+ ledningsnett, og diagnose (storetypen) kontakt i motorrommet..

Håper det er greit eg lånte tråden din LHrightye39..

Skrevet

Et siste spørsmål, jeg var nå ute og resetta oljeintervall-måleren, da såg jeg jo at det kom 5 grønne lys opp når jeg satt på tenninga igjen, men såg ikke noe da jeg resetta inspection-måleren, skal det ikke komme noen indikasjon på at den har blitt resetta? Nå lyste jo ikke den lampa når jeg skulle resette, men ville det eneste som hadde skjedd vært at lampa slutta å lyse da eller?

Skrevet

Hvis ikke Oilservice og/eller Inspection-lampene lyser og du har fem grønne søyler, er alt i orden :)

Skrevet

Men hverken oilservice skrifta eller inspection skrifta lyste da jeg tok inspection 2 service. Så når jeg tilbakestilte disse, selv om de ikke lysete da jeg gjorde det, fikk jeg ingen indikasjon på at de var tilbakestillt. Skal det komme opp noen tegn på at de blir tilbakestilt, selv om de ikke lyser, når jeg tilbakestiller?

Skrevet

Indikasjonen er null skrift og fem grønne søyler. Skriften lyser ikke før de fem grønne er borte og gul og rød søyle står alene.

Skrevet

Pin7 i 3-5sek med tenning på tar oljeservice,

Pin 7 i 7-10 sek med tenning på og sjåførdør åpen tar service 1 melding, og gjentar du denne så er også service 2 nullstilt.

Dette er testet egenhendig med riktig resultat

Skal se om jeg finner igjen papirene jeg fikk med på min kabel, så kan jeg scanne dem inn, tror de papirene jeg har dekker alle 20 pins og 24 pins

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...