Gå til innhold

Temperatur hopper opp og ned 520 e 39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et problem med min BMW 520 e39 97 mod. Temperaturmåleren hopper opp og ned. Når bilen går på tomgang, begynner den å koke med en gang. Når jeg kjører vanlig tar et 5- 10 min, så lyser det rødt... Dette har skjedd gjentatte ganger, og det hele toppet seg i dag da motoren kokte, og det kom røyk fra motorrommet og inn i kupeen...

Kjøleveske er der rikelig av, og viften går. Syntest også i samme slengen at viften i ac, som skal ta dugg fra frontrute ikke virker tilstrekkelig, da jeg kjørte i 10 min, og det var fortsatt dugg på ruten. Har ikke hatt dette problemet før i dag, etter at motoren kokte. Viftene virket fint, men blåste bare kaldluft... Hva gjør jeg!!!!

Alle svar mottas med stor takk. Ps: er ny på forumet her, og dette er mitt første innlegg.

Skrevet

Dette er jo ganske alvorlig når motoren går på kok. En lettmetall topp kan vri seg ved varmkjøring og spesielt hvist den går opp på kokepunktet. Det første ved høy temp er termostaten. Det neste er slirevifta. Skift termostat først.

Skrevet

Høres ut som termostat, viskosekobling og eller topp-pakning.

Kan også være som ved vange andre 520 E39 at strekkboltfeste(ene) ved sylinder 5 og eller 6 er ferdig, ikke uvanlig at det er resultatet etter litt varm motor på disse rekkesekserene og aliminium.

sjekk radiatorslangene 1 times tid etter at motoren er kjørt om det fortsatt er trykk i disse.

Er det fortsatt trykk i slangene kan du se bort fra Termostaten, da er ikke det det som e problemet desverre.

Kan også være vannpumpa di som spiller deg ett puss, men siden motoren her kokt og gjenntatte ganger har vært varm så misstenker jeg nok at toppen er vridd og gjerne en bolt eller to har sluppet taket.

Beklager dette på en fredagskveld.

Skrevet

Om det er noe gale med toppen, ville ikke kompresjonen også bli deretter? Har LITE peil på motor, så ikke vet jeg. Takker så mye for alle svar!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jeg vil velg og tro at det ikke er så alvorlig. Men bare husk at en motor ALDRI må varmkjøres. Og kjør den på kok, da utfordrer du skjebnen.

Skrevet

Det er ikke alltid du merker at kompen er blitt svakere ved kjøring.

2 ganske så sikre måter å vite om topppakning, toppen og eller strekkboltfestene er defekte, er via å se på eksos eller se om du har trykk på radiatorslangene når motoren har blitt kald igjen etter en kjøretur.

Skrevet

Et typisk problem ved vandrende tempratur er luft i systemet. Pleier også for det meste og blåse kaldluft. Prøv og sett bilen i en bratt skråning med fronten opp. Skru av lokket på radiator/eksbansjonstank og la motoren gå med noe turtall. Men pass på tempraturen :-)

Skrevet

Ut i fra noen av symptomene du beskriver ( mangel på varme i varmeapparat og dugg på ruter) syns jeg det første du bør gjøre er å sjekke at det virkelig er nok kjølevæske på bilen. Det skal ca 6,5 liter på en m52, hvis jeg ikke husker feil.

Hvis det er nok kjøle væske er det trolig luft i systemet. Lufting av en BMW kan være litt vrient, men prosedyren til Nimitz har jeg også benyttet meg av. Men jeg har kunn løsnet på lufte nipplene som sitter på toppen av radiatoren og på termostat huset.

Og hvordan vet du mengden kjølevæske på?? Jeg hadde en periode litt problemer med kjøling selv. Og jeg husker at selv om det var væske godt oppover i ekspansasjons tanken, kunne jeg fylle på flere liter før det gikk fullt...

Jeg vil påstå at 90% av gangene som det ikke kommer varmluft i varmeapparatet, så er feilen manko på væske eventuelt luft i systemet.

Tror ikke jeg hadde tenkt så mye på def topp-pakning, strekk bolter, topp med det første. Har du feil på dette, vil du få noen av følgende symptomer:

- Kjølevæslen vil forsvinne i oljen eller inn i sylindrene. Sjekk farge på olje og / eller om du her merkelig rene plugger på en sylinder.

- Det bygges opp trykk i kjølesystemet. Dette kan merkes når du stopper motoren, hører du merkelig bobling, brusing og andre ulyder....

- feil komp i sylinder. Ta en test. Men en liten defekt i topp-paknink kan være vansklig å påvise. Er defekten liten vil heller ikke problemene med kjøling skje så hyppig. Du vil da sakte men sikkert miste kjølevæske, og lekker kjøleveæsken inn i en sylinder.... ja da ere vansklig å påvise.

- Ujevn gange. Kan oppstå, men ved små defekter kan også alt høres bra ut.

Det er jo ikke nødvendig å rope ulv før du har luker bort mulige små problemer. Men få fikset dette kjapt... varmkjøring får fort en stakkars alu motor til å ta en tur til de evige jakt marker :(

Skrevet

Da har jeg byttet termostat, og ventet til motoren var kald før jeg kjørte igjen. Det ble desverre ingen forskjell..

Sjekket trykket i slangene etter kjøreturen, men her er det ikke trykk i det hele tatt. Fylte på kjølevæske, men når tanken er halvfull så renner det ut i bunnen av motorommet. Er dette en overtrykksventil eller noe slikt, som gjør at det renner ut der når det er fullt?. Fylte ca 6 liter.

Skrevet

Slik du beskriver det er det nok ein kjølevæskelekkasje.

Det renner ut i bunnen av motorrommet???? Må nok finne ut kvar kjølevæska lekker ut og reparere skaden.

Skrevet

Var borti noe lignende på en 520 ifjord; den gikk varm og kastet av seg vannet. Det jeg fant ut var at radiatortoppa rett og slett ikke var skrudd på skikkelig av eieren.

Skrevet

hiv oppi en lysende farge i kjølevæska, (husker ikke hva det heter) fyll opp slik du gjorde, og legg ut bilder av hvor det har runnet ut hen, så kan de som vet mer om dette svare på det, bunnen av motorrommet er trossalt nokså stort:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...