Gå til innhold

Generell mekke tips/triks tråden


Glenno
 Share

Anbefalte innlegg

på bildet over er det ikke nødvendig med varme,slå med liten sleggehammer på godset rundt konen på kula,om den er tung å løsne så "flexer" det for mye,da får du en til å holde imot med et mothold,f.eks stor slegg på baksiden.

Da sjokker du metallet så konen spretter ut,gjør dette dag inn og dag ut på jobb,har sjelden bruk for "gaffel" eller kuletersj(skrives det sånn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til info.

Alu.pasta er ment for bruk på alu.caliptere/alu.flater, mens kobber er for flater av stål.

Eks.

Sett en alu. anode på en stålbåt og se hvor lenge båten varer. Eller sett en kobber anode på en alu.båt, her har mange lært etter og ha stoffet mini/maxi busteren eller drevet med kobberholdig bunnstoff.

Så det du gjør ved og bruke alu.pasta på stål glideflater eller mellom skiver er tering på glideflaten/skiven isteden for at pastan tar støyten ved bruk av kobberpasta. blir seff. motsat på alu. er ikke nødvendig og kødde med det da begge typene koster det samme.

Glemte foresten og nevne at produsenter og miljødiktaturet/tilsynet anbefaler alu.pasta på alt. kobber i bunnstoff er også blitt forbut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruker enn moment nøkler - nullstilling?

Og hvordan vet man hvor mye moment man skal bruke til enhver tid?

Genial tråd forøvrig :D

Tja, noe av grunnen til dette kansje merklige spm var at det enkle kan fort bli vansklig om det ikke brukes rett. Så noen skrudde med momment drager som hadde måler der det vist nok var viktig nullstille denne ved bruk. Fikk ikke med meg om dette var ved hver straming eller om dette var gjeldene ved fastsatte nm. I haynes står det angitt litt nm info men anbefallinger om andre nm på f,eks strekkbolter har vært angitt til mere av enkelte.

:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruker enn moment nøkler - nullstilling?
Momentnøkkel er bare en spesiell skralle hvor man kan stille inn det ønskede momentet du vil trekke til bolten med.. Men stiller den på f.eks 100N og da strammer man bolten til det knepper i momentnøklen.

Hvorfor man bruker det er for å sikre at enkelte deler får korrekt tiltrekning av boltene..

spesifikasjoner som tiltrekkingsmomenter o.l finner man i rephåndbøker, hos merkeverkstedet el.lign..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruker enn moment nøkler - nullstilling?

Og hvordan vet man hvor mye moment man skal bruke til enhver tid?

Genial tråd forøvrig :D

Tja, noe av grunnen til dette kansje merklige spm var at det enkle kan fort bli vansklig om det ikke brukes rett. Så noen skrudde med momment drager som hadde måler der det vist nok var viktig nullstille denne ved bruk. Fikk ikke med meg om dette var ved hver straming eller om dette var gjeldene ved fastsatte nm. I haynes står det angitt litt nm info men anbefallinger om andre nm på f,eks strekkbolter har vært angitt til mere av enkelte.

:-).

Det kan ha vært at det ble brukt en gradskive og for enkelte tiltrekkingsmomenter blir oppgitt i både Newton/kg og grader
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momentnøkkel er utrolig fint verktøy, still inn riktig moment angitt på feks haynes sine bøker, men jeg fikk lære fort at etter det første kneppet på momentnøkkelen så skifter du trekker og trekker til mellom 45 og 90grader ekstra på bolten på grunn av feks tretthet i stål smuss i gjenger osv.

For å si det slik: har du en brukt bolt med litt gammel smuss på og trekker den til på feks 12kg og setter en inn en NY bolt med smurte rene gjenger og trekker den til på 12kg så er sannsynligheten stor for at momentet ikke er riktig ved knepp en, men dette utlignes visst nok hvis du trekker til mellom 45 og 90 grader ekstra.

Ikke spør meg hvordan men slik er visst nok i følge mange fra den gamle skolen som har drevet med dette i en mannsalder eller tre.

Har selv opplevd mer likt moment og likt trykk på denne måten enn bare ved å bruke en momentnøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knakk en bolt under fullfart hjulbytte i vår. Vrien sak når bolten er knekt på det viset som gjør at den resterende biten sitter inne i boltefestet og ikke til å få tak på.

Etter endel fintenking og prøving av forskjellig verktøy virket dette: Borte et hull i midten på den uheldige bolten med sånn ca 5 mm bor. Fant en passende torx (tror det heter det, hvertfall en sånn bit med 6 kanter som er litt konet), hamret den inn med en hammer og skrudde ut bolten og torxen med en vanlig håndtrekker. (Bitstype må jo alt være).

Dette var mitt tips. Vet det finnes spesialverktøy for slikt (er det grisepikk det heter?), men det er det jo ikke alle som har.

Perik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knakk en bolt under fullfart hjulbytte i vår. Vrien sak når bolten er knekt på det viset som gjør at den resterende biten sitter inne i boltefestet og ikke til å få tak på.

Etter endel fintenking og prøving av forskjellig verktøy virket dette: Borte et hull i midten på den uheldige bolten med sånn ca 5 mm bor. Fant en passende torx (tror det heter det, hvertfall en sånn bit med 6 kanter som er litt konet), hamret den inn med en hammer og skrudde ut bolten og torxen med en vanlig håndtrekker. (Bitstype må jo alt være).

Dette var mitt tips. Vet det finnes spesialverktøy for slikt (er det grisepikk det heter?), men det er det jo ikke alle som har.

Perik

Ville heller brukt trikset ditt med torx eller umbrako i stedet for å begynne med de grisepikkene, knekker de inne i hullet har du et kjempe problem.

Pga hardheten på stålet i grisepikken er disse så godt som umulige å borre i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grispikker eller skrueuttrekkere er stort sett laget av samme materiale som torx og umbrakobits, bitsene er altså like harde og likesprøe. Også større sjanse for å få grep med en skrueuttrekker ettersom de er laget for jobben, koster ikke mange kronene for et sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knakk en bolt under fullfart hjulbytte i vår. Vrien sak når bolten er knekt på det viset som gjør at den resterende biten sitter inne i boltefestet og ikke til å få tak på.

Etter endel fintenking og prøving av forskjellig verktøy virket dette: Borte et hull i midten på den uheldige bolten med sånn ca 5 mm bor. Fant en passende torx (tror det heter det, hvertfall en sånn bit med 6 kanter som er litt konet), hamret den inn med en hammer og skrudde ut bolten og torxen med en vanlig håndtrekker. (Bitstype må jo alt være).

Dette var mitt tips. Vet det finnes spesialverktøy for slikt (er det grisepikk det heter?), men det er det jo ikke alle som har.

Perik

Ville heller brukt trikset ditt med torx eller umbrako i stedet for å begynne med de grisepikkene, knekker de inne i hullet har du et kjempe problem.

Pga hardheten på stålet i grisepikken er disse så godt som umulige å borre i.

jeg brukte grisepikk når jeg knakk en hjul bolt for en tid tilbake :)

Fungerte kjempe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...