Gå til innhold

Generell mekke tips/triks tråden


Glenno
 Share

Anbefalte innlegg

Momentnøkkel; Stiller inn til ønsket moment. Trekker til bolten(e). Stiller da moment til null! Detter er meget viktig da fjøren innvendig ikke har godt av og ligge opptrukket for lenge. Da blir momentnøkkelen upresis. Noe som og er viktig er kalibrering, jeg sender mine momentnøkler til kalibrering vært år (!) Aldri hatt noe behov for og trekke til ekstra osv, så lenge nøkkelen er kalibrert, så går dette bra. Men, før man entrèr/skrur inn en bolt, så skal den selvfølgelig rengjøres. Drar ikke inn bolter fulle av drit.

Hvor sender du nøkkelen til kalibrering ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

pleier som regel å ta med meg laptopen ut på gårdsplassen når jeg skal skru,

er da aldri noe problem å finne infor om det man skrur på, men om den er igjen inne blir det som regel ikke noe av ;P

ang grisepikk har jeg merket meg at dersom bolten er knekt inni hullet er de veldig vanskelige å få opp med grisepikk, men dersom det er en en liten tapp utenfor gjengene er det mye lettere. (kan være jeg tar feil har ikke mange erfaringene med knekte bolter.. enda)

så hvis bolten er knekt inni hullet ville jeg brukt torx eller unbrako ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et fint tips til knekte lufteskruer på radiator etc. (disse i plast). Varm et flatt skrujern til det gløder, trykk det pent ned i den knekte skruen. Du brenner da spor til skrutrekkeren. la det kjøle seg og plastikken blir hard igjen. Så er det bare å ta skrujernet å skru opp lufteskruen.

Lufting kjølesystem e36: Gjekk opp bilen i fronten så ekspasjonstanken blir det høyeste punktet, aldri noe problem da.

e39: skru opp begge lufteskruene, fyll til det renner ut av begge, sett i skruene igjen.Kjør så motoren varm, stopp og vent til den blir kald igjen, etterfyll. Funker hver gang=D

Husk å alltid ha varmeapparet på full guffe.

ABSsensor som knekker ved demontering og tappen sitter igjen: bor et lite hull i tappen, skru inn en skrue med en litt stor skive, bruk et større skrujern eller spett og benn den ut.

avrunnede skruer/mutter hoder: varm først og bruk tang med en spesiell bua kjeft (husker ikke hva de heter) Ligner på en vannpumpe tang men er som sagt spesiell kjeft på de, også er de kraftigere. med disse får du nesten like godt tak som du gjør med ei pipe på et helt skruehode. ellers så får du spesialpiper som er til runda hoder.

Ellers så kjøpte jeg en fil på biltema som er til bremseåk, funker utmerket! blir glatt og fint til br.klossene=D Denne var "dyr" til å være tema, 170 kroner=P

Ellers så bruker jeg kobber/alupasta på det meste. Men på strammer til regrem, remhjul/løpehjul bruker man alltid locktite.

Ville ikke brukt bremsevæske på rem, da den tærer en del. stram heller remma, hvis ikke det hjelper kontr.strammer eller så er det kanskje på tide å bytte selve remma. gjør som nevnt alltid gullende rent ved br.kloss bytte, både bremseåk og nav, smør inn med fett. (bytte er jo nesten ikke jobb, er rengjøringen som gir et godt resultat) ta gjerne et lite skrugjern og vreng opp mansjetten til stempelet på calipperen i samma slengen og spray litt guffe der samtidig. Ved stempel som ikke går tilbake, kontr. stempel for rust, gjør rent. hvis stempelet sitter og det ikke er rust under mansjetten så prøv å løsne lufteskruen og press stempelet inn. siger det inn da må du bytte bremseslange. som nevnt tærer bremsevæska og over tid løsner det biter av gummi inni bremseslangene som tetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...