E36Cab1 Skrevet Februar 8, 2009 Skrevet Februar 8, 2009 M50 har problem med att man vrider sönder drevet (Splinesen) när man börjar varva lite mer än 6500-7000rpm+. Därför svetsar man muttern, viktigt att man gör det både mot drevet och mot axeln. Väldigt många som vridit sönder splinsen vilket gör att drevet snurrar på axeln (pumpen driver ej) vilket vanligtvis ger lagerras som följd Mitt stopp lär hamna på 7200-7500rpm. Skaffar jag nya retainers, kammar och fjädrar blir det 8000rpm då jag gillar höga varv! hähä /Cristofer Höga varv tycker man om her i landet også Låter bra! det är helrätt Kan avslöja att jag köpt kamaxlar, vassa utav h-vete! SÅ, det blir 8000varv i maskinen, lär låta den yla ut på Rudskogen!! (Fortfarande målet) Avslöjar specen med o säga att de ligger på 300grader, lyfter 13mm.. Kräver specialtryckare (Stumma/solida), urfrästa bryggor samt special retainers/fjädrar för högre lyft! Me like! /Cristofer Har du ikke mer info om kammene? På hvilken løft er durasjonen på kammen oppgitt til? Du bør bruke justerbare kamdrev for å kunne finstille fasinga og separasjonen på desse kammene da du vil ellers få en(etter min mening) aldeles svak motor på lavere register som igjen påvirker spool-up tiden din. Ettersom,i motsetning til en NA motor med brukandes eksosoppsett,du vil ha et noe høyere baktrykk enn faktisk ladetrykk inn i sylinderen kan du risikere med den kammen din at(ihvertfall viss du ikkje får orden på vekslingen) du får en motor der tømminga av motoren din blir så lite effektiv at den ødelegger for fyllingen,både volummessigt og temperaturmessigt(fare for detonering). Men dette avhenger også selvsagt av resten av systemet ditt(innløp og utløp samt aggregat),klarer du å få dette til bra vil ikke symptoma på nedre register være så påfallende EDIT: Virker kansje som kritikk det eg skriver,men det er det da alså ikke ment som i tilfelle du lurte
Turbo Touring Skrevet Februar 8, 2009 Skrevet Februar 8, 2009 Rått prosjekt! Gleder meg til og se denne i akjon Stå på Mvh
525mannen Skrevet Februar 23, 2009 Forfatter Skrevet Februar 23, 2009 Oj har glömt att uppdatera tråden! Får tacka för alla kommentarer! E36Cab1 Kommer troligen inte åka med de kammarna nu till sommaren av ekonomiska skäl, minns tyvärr inte värdena just nu heller. Men jag kommer mäta upp dem innan de blir aktuella att monteras! M50 har justerbara kamdrev original, jag åkte med 1,5mm på insug o avgas i sommras. Kommer ösa in en hel del bilder nu!! 2009 års turbosetup, har slipat downpipen lite skall poleras är tanken! Nu med besiktningsmotor på plats! Cool vs not cool (För besiktningen): För att slippa kapa o svetsa inför varje besiktning så svetsade jag dit en grening bakom katalysatorerna så de passar nu på bakre halvan: Har börjat med infästningarna till buren, huvudbåge höger: Huvudbåge vänster: Framstötta höger: Osv.. Skulle borra hål i alla sist, men hade ingen vettig borr så jag satte kapen i instrumentbrädan och passade in den istället, fick äntligen bort originalratten med! Så här blev passningen, ska fila till högtalar-gallrena och sätta dit dem igen med: Avslutningsvis en liten inblick i hur det kommer se ut senare (Endast provmonterat på bilderna!) Ska fixa några bättre borrar och sedan göra klart burinfästningarna! Ha det bra! /Cristofer
E36Cab1 Skrevet Februar 23, 2009 Skrevet Februar 23, 2009 Du får godkjent besiktningen med dette buret alså,selv om det hindrer utgangene litt? Lurer på om du kan hjelpe meg med en ting Trenger nye kammer&vipparmer til motoren min(M70),og ettersom de er svindyre orginalt her i landet(over 26000,-) lurte eg på om du veit om noen gode brukte eksemplarer eller butikker i Sverige som selger kammer til denne motoren??
///FredriK.S Skrevet Februar 23, 2009 Skrevet Februar 23, 2009 Morsomt prosjekt. Så ut til å være en stor turbo med også.
bmwbabe5er Skrevet Februar 23, 2009 Skrevet Februar 23, 2009 så flink du er! =) roligt med masse bilder... =)
525mannen Skrevet Februar 24, 2009 Forfatter Skrevet Februar 24, 2009 Du får godkjent besiktningen med dette buret alså,selv om det hindrer utgangene litt?Lurer på om du kan hjelpe meg med en ting Trenger nye kammer&vipparmer til motoren min(M70),og ettersom de er svindyre orginalt her i landet(over 26000,-) lurte eg på om du veit om noen gode brukte eksemplarer eller butikker i Sverige som selger kammer til denne motoren?? Jag har talat med både en person på SFRO (som har hand om ombyggnationer och registrering av ombyggda fordon) samt de som sålde buren (www.finess.se) som hävdade att det inte skulle vara några problem. Har sedan byggt den efter svenska bilsport-förbundets dragrace reglemente vad gäller vinklar och dylikt! Så jag hoppas att det skall gå! Ang kammar och vippor, kolla med PPF (www.pure-pf.com) om de kan ordna det. De är störst inom sverige på bmw turbo delar. Annars har du Motornord (www.motornord.se) som också håller på med bmw uppgraderingar. Morsomt prosjekt. Så ut til å være en stor turbo med også. Tackar, turbon är en holset hx55 med 19:ons avgashus, 68/72mm (om jag inte minns fel, ska kolla det nästa gång!) så flink du er! =)roligt med masse bilder... =) Haha, tackar! =) Ja, det var ju dessvärre ett tag sedan uppdatering sist! Men det kommer mer nu framöver, ska försöka jobba på! Mvh Cristofer
525mannen Skrevet Februar 24, 2009 Forfatter Skrevet Februar 24, 2009 E36Cab1 Såg sedan att det var troligen original du var på jakt efter va? Så jag ringde till bmw och frågade dem, de ville ha 12 175kr/st för kammarna samt 400kr/st för vipparmarna! (Svenska kronor) Mvh Cristofer
E36Cab1 Skrevet Februar 24, 2009 Skrevet Februar 24, 2009 E36Cab1 Såg sedan att det var troligen original du var på jakt efter va?Så jag ringde till bmw och frågade dem, de ville ha 12 175kr/st för kammarna samt 400kr/st för vipparmarna! (Svenska kronor) Mvh Cristofer Jepp,er dyrt ! M70 har problem med smøringa av kammene,så blir problem å finne gode brukte. But thanks anyway
525mannen Skrevet Februar 28, 2009 Forfatter Skrevet Februar 28, 2009 Nu är buren helt färdig i bilen! Ska bara bygga fästen till stolarna nu, sedan blir det lack invändigt i den! Tyvärr inga bilder denna gång! /Cristofer
525mannen Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Skrevet Mars 23, 2009 Halloj! Liten uppdatering, fortfarande ingen lack invändigt i bilen, men ena stolsfästet är nu klart samt att jag fått tag i rattnav till sportratten (luisi) som passade. Nu sitter avgassystemet där med nya packningar för besiktning, monterade även dit en smalbandslambda som vi ska mappa mot (bara för besiktning). Har även köpt ett nytt motorblock som var nyborrat 84,5mm, toppdeckat samt oringat. Köpte även en koppling (618 tryckplatta + 4-puckad sinterlamell) av samma person, kommer avvakta med tiltonkopplingen nu när inte värstingkammarna skall brukas i år! Bilder: Skar ut en plåt också som fick bli torpedvägg, skall bygga några fästen på den samt lacka den mattsvart. "lådan" med motorelen sitter ej fast på bilderna som synes: Invändigt, fortfarande olackat: Håller just nu på att sätta ihop (schimsa) lamelldiffen till den, har bara svetsdiff i bilen just nu så den ska bytas och har även påbörjat stötdämparbyte bak. Har bokat besiktning den 15/4 så jag hoppas den funkar tills dess och att den blir godkänd med buren för gatan! Allt för idag! Hejsvejs!
525mannen Skrevet Mars 29, 2009 Forfatter Skrevet Mars 29, 2009 Fick boka ny tid för reg. besiktning eftersom jag inte hade informerat dem om att det var reggning det handlade om och inte vanlig besiktning. Det blir nu den 7/4 istället, kommer blir lite stressigt! Stötdämparen bak är nu bytt, och nu är även bilen klar undertill. Drog fast broms/bränsleledningarna som jag fick lossa då jag byggde buren, sänkte sedan ned den på backen efter att jag bytt däck/fälgar runt om på den. Så här ser den ut nu: Har monterat huv, spolarvätska, lackat torpedväggen, kylare samt byggt nya rör för den (dieselkylare): Färdigt: Nytt fäste för spolarvätskan, ic/tryckrör sitter kvar därför fick den inte plats längre där den sitter original: Ska snart lackas invändigt, stolsunderredena är nu klara! Efter att ha talat med besiktningen här i Sverige fick jag veta att det inte var godkänt att flytta bältesinfästningarna utan intyg från BMW, vilket i princip är omöjligt att få. Så jag byggde om original underredena och kunde på så vis behålla original fästpunkter. Monterade även fast spaken som sitter original för stolsregleringen.
525mannen Skrevet Mars 30, 2009 Forfatter Skrevet Mars 30, 2009 Japp, besiktningen är som sagt om en vecka. Ska lacka den invändigt (golv + bur) innan dess. Har beställt nya vev-/ramlager samt packningar/packboxar osv till bottendelen så jag kan börja sätta ihop nya motor snart. Uppdatering kommer!
hardrockillious Skrevet Mars 31, 2009 Skrevet Mars 31, 2009 Niiiice prosjekt 525mannen! Jeg følger spent med!:D:D
525mannen Skrevet Mars 31, 2009 Forfatter Skrevet Mars 31, 2009 Tack så mycket! Kul och höra! Kommer uppdatering senare i veckan! Mvh Cristofer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå