525mannen Skrevet Juni 12, 2009 Forfatter Skrevet Juni 12, 2009 Japp det är fortfarande planen, nu har ju i princip bror köpt en biltrailer också så =) hehe Ja tråkigt nog är alla andra upptagna med egna projekt! =) Men jag har ett par stycken som brukar kunna rycka ut om det verkligen behövs, men än känner jag mig ganska lugn så behöver nog ingen förstärkning ännu Kvar på maskinen att göra: *Dra lite bränsleslang och montera soppafilter/el till pumpar samt lite små detaljer för soppan. Snart klart nu, bild kommer. *Väntar på oljepump och glidskenor för kamkedjorna, då dessa är monterade så är bottendelen klar sånär som på oljetråget. *Slipa in ventilerna och montera pinnbultar för kamaxlar/ventilkåpa. *Montera toppen samt kringutrustning (Kan hänga på grenrör och turbo innan ilyftning. Måste dock svetsa om wg- uttaget som jag kapade bort ifjol då jag fick för mig att åka med dubbla wastegates, helt onödigt har jag dock insett så det blir bara en =Less problem. *Mappa, burna, drifta! Saknar dock fortfarande spridare men det löser sig nog! Ska även montera 60/60 sänkningen med fjädrar o dämpare som just nu ligger o skräpar Hejhopp!
525mannen Skrevet Juni 20, 2009 Forfatter Skrevet Juni 20, 2009 Nu är mappning av bilen inbokat, tisdag vecka 28 hoppas man hinner till dess =) (Dagen innan det ev bär av med bilen till gatebil!! Idag var man lagom seg efter gårdagen, men det blev ett pass i garaget ändå. Fick hjälp av Oskar Larserud så man tackar för det! Vi monterade 60/60 sänkningen med fjädrar och dämpare både fram och bak på bilen, jäklar vilken skillnad det blev! Oskar meckar bakdämpare, riktigt strul innan vi fick ur hylsan som sitter innuti bussningen ifrån länkarmen men till slut så! Dämparna fram är av sån där insatsmodell, gick rätt bra efter vi fått lös muttern på fjäderbenen som höll dessa. Lät topplagringarna sitta kvar medan vi bytte dämpare och fjädrar, behövde inte ens använda fjäderspännare utan hissade bara upp navet och drog åt kolvstången, smiidigt =) Dom gamla var båda spruckna längst ned och det mesta av oljan hade läckt ur dem: Helhetsbild (ingen motor i den), lite lägre blev den allt Blev riktigt dyngstum och trevlig speciellt fram, kommer nog gå bra att sladda med sedan =) Fixade även en "skottgenomgång" på catchtanken för matningen, kommer bild på det senare. Efter dagens pass kan man alltså konstatera att hela chassiet är klart för denna säsong, fjädrar och dämpare sitter där och likaså lamelldiffen. Bara motorn som fattas nu då, väntar i nuläget på drevet till oljepumpen. Hej hopp!
525mannen Skrevet Juni 21, 2009 Forfatter Skrevet Juni 21, 2009 Catchtanken, ska borra in en anslutning till också för returen från railen. Överströmmare längst upp, matning till pumpar de två nedersta och den ovanför matning från originaltank. Får se hur det funkar:
Pitter Skrevet Juni 22, 2009 Skrevet Juni 22, 2009 Ahh.. Nice:) E34 Me Turbo er digg:) Gleder meg til sjå denne på Våler:)
525mannen Skrevet Juli 17, 2009 Forfatter Skrevet Juli 17, 2009 Tackar! Ja det är great e34:a turbo Länge sedan jag skrev något nu, har flyttat för ett par veckor sedan och varit utan internet o så. MEN jag har byggt klart bilen, så den rullar nu! Dock har jag lite problem med att den vill "skenladda", sticka iväg på laddtrycket med hx55:an som wastegaten sitter nu. Så ev ska jag prova att byta till en annan turbo innan jag gör några fler ombyggnader av grenröret (3:e versionen nu av wastegate rör). En liten film på bilen, laddar bara 0,8bar och varvade inte mer än 5500rpm på grund av skenladdet så det finns mycket mer att ta! Snäll tändning och fett mappad. http://s184.photobucket.com/player.swf? ... &os=1&ap=1 Det blev inget vålerbanan för oss, vi har ju över 70mil dit och vi hörde innan att det skulle regna hela helgen där med 10-12 grader värme, vet dock inte hur vädret blev den helgen i efterhand? Kommer ett gäng bilder senare, och lite driftingfilm då allt lirar! Ha en skön sommar!
525mannen Skrevet Juli 22, 2009 Forfatter Skrevet Juli 22, 2009 Sådär nu funkar bilen! Har byggt om lite nu, bland annat bytt turbo till en Holset hx50 med 16's avgahus(!) Så här såg det ut med hx55:an: Så här ser det ut nu med hx50:in: Ska bara byta fläns på downpipen nu så blir det troligen mappning nästa vecka! Åsså en väldigt dammig bild på bränslesystemet med hemmabyggd catchtank. Från bagaget fram till motorrummet under bilen går det nu 2st bockade hydraulrör i 1/2" rostfritt för tryck/retur. Det låter som ett vattenfall i bagaget då man startar pumparna, haha! Ha de gött!
AMT RACING Skrevet Juli 22, 2009 Skrevet Juli 22, 2009 Hvor lange er rådene du har brukt på 2,8l motoren din. Er dei 135 eller 140 mm
AlpinweissE36 Skrevet Juli 23, 2009 Skrevet Juli 23, 2009 tjenare! dette ser utrolig bra ut! så det siste filmklippet og det ser ut til å funke mer enn bra nok med 0.8bar i ladetrykk da! jätte roligt!! burde bli hur bra som helst!!
525mannen Skrevet Juli 23, 2009 Forfatter Skrevet Juli 23, 2009 Tjenare! Tack så mycket kul och höra Ja, den gick lite bättre än jag hade föreställt mig Här är en kortare version av den körningen: http://s184.photobucket.com/player.swf? ... &os=1&ap=1 Till veckan skall vi mappa vidare och ställa upp laddet, så mer film kommer
525mannen Skrevet Juli 30, 2009 Forfatter Skrevet Juli 30, 2009 Igår mappade vi bilen, nu laddar jag 1,5 bar i den och det blev en helt annan maskin! En liten kort teaser som Jonas Back "Backeliten" filmade under mappningen: 80-90 till 150km/h På lördag om vädret tillåter ska jag ställa upp på ett race, 201m så mer film/bilder kommer senare =)
525mannen Skrevet August 3, 2009 Forfatter Skrevet August 3, 2009 Japp, en stressig helg med körning blev det. Fick inte till någon bra tid heller för jag hade så jäkla problem med fästet och starterna på grund av det! En bild med slicks monterade: http://www.garaget.org/?car=62831ℑ=1525745 Hade hjulspinn på alla repor :S Sänkningen gick inge bra ihop med dragrace i alla fall :/ Åkte som snabbaste fart 162km/h med 8,2s. och 7,9 @ 155km/h. Det var endast 201m körning. Ska ev testa byta fjädrar och dämpare runt om igen för att få till chassiereaktionerna och göra ett nytt försök! Liten film på första repan ut med slicksen, som gick dåligt! Hade för lågt startvarv då fästet var bättre än jag trodde: http://s184.photobucket.com/player.swf? ... &os=1&ap=1 Mvh Cristofer
525mannen Skrevet August 5, 2009 Forfatter Skrevet August 5, 2009 Tack så mycket! =) Bjuder på en bild till, tack Nille för bilden Mvh
525mannen Skrevet August 10, 2009 Forfatter Skrevet August 10, 2009 Har retat mig länge nu på den låga utväxling som sitter i bilen, för orken verkar tydligt finnas men man kommer som ingen vart med nuvarande (3:73). Så jag skruvade isär en odiffad bakvagn jag hade liggandes: Stod 3,07 på typbrickan men visste inte om det stämde, var ju nästan för bra för o vara sant Så jag öppnade upp den och kunde glatt konstatera att det stämde bra! Varvar bara 6000rpm i nuläget (Ska bygga om grenröret i vinter, alt bygga nytt). Bilen toppar alltså under 200 på 5:an i nuläget, med 3.07 skulle den göra 236km/h på samma varvtal och senare på 7000rpm som är/var det tänkta varvstoppet 276km/h! Kanske inte riktigt bankrånarutväxling, men det är helt i min smak =) Här är en jämförelse med hastighet vs varvtal med de olika utväxlingarna (ursäkta kvallan): Återstår o se om dreven går att passa ihop med min nuvarnade lamellkorg, skall riva ned bakvagnen vid tillfälle o kolla på det. Men det borde gå tycker jag, satt nyss o jämförde några gamla bilder på denna då den var i delar o det verkar se likt ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå