Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Japp det är fortfarande planen, nu har ju i princip bror köpt en biltrailer också så =) hehe

Ja tråkigt nog är alla andra upptagna med egna projekt! =)

Men jag har ett par stycken som brukar kunna rycka ut om det verkligen behövs, men än känner jag mig ganska lugn så behöver nog ingen förstärkning ännu :)

Kvar på maskinen att göra:

*Dra lite bränsleslang och montera soppafilter/el till pumpar samt lite små detaljer för soppan. Snart klart nu, bild kommer.

*Väntar på oljepump och glidskenor för kamkedjorna, då dessa är monterade så är bottendelen klar sånär som på oljetråget.

*Slipa in ventilerna och montera pinnbultar för kamaxlar/ventilkåpa.

*Montera toppen samt kringutrustning (Kan hänga på grenrör och turbo innan ilyftning. Måste dock svetsa om wg- uttaget som jag kapade bort ifjol då jag fick för mig att åka med dubbla wastegates, helt onödigt har jag dock insett så det blir bara en =Less problem.

*Mappa, burna, drifta!

Saknar dock fortfarande spridare men det löser sig nog!

Ska även montera 60/60 sänkningen med fjädrar o dämpare som just nu ligger o skräpar :)

Hejhopp!

  • 2 weeks later...
  • Svar 234
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nu är mappning av bilen inbokat, tisdag vecka 28 hoppas man hinner till dess =) (Dagen innan det ev bär av med bilen till gatebil!!

Idag var man lagom seg efter gårdagen, men det blev ett pass i garaget ändå. Fick hjälp av Oskar Larserud så man tackar för det! Vi monterade 60/60 sänkningen med fjädrar och dämpare både fram och bak på bilen, jäklar vilken skillnad det blev!

Oskar meckar bakdämpare, riktigt strul innan vi fick ur hylsan som sitter innuti bussningen ifrån länkarmen men till slut så!

20090620823small.jpg

Dämparna fram är av sån där insatsmodell, gick rätt bra efter vi fått lös muttern på fjäderbenen som höll dessa. Lät topplagringarna sitta kvar medan vi bytte dämpare och fjädrar, behövde inte ens använda fjäderspännare utan hissade bara upp navet och drog åt kolvstången, smiidigt =)

Dom gamla var båda spruckna längst ned och det mesta av oljan hade läckt ur dem:

20090620830small.jpg

Helhetsbild (ingen motor i den), lite lägre blev den allt

20090620833small.jpg

Blev riktigt dyngstum och trevlig speciellt fram, kommer nog gå bra att sladda med sedan =)

Fixade även en "skottgenomgång" på catchtanken för matningen, kommer bild på det senare. Efter dagens pass kan man alltså konstatera att hela chassiet är klart för denna säsong, fjädrar och dämpare sitter där och likaså lamelldiffen. Bara motorn som fattas nu då, väntar i nuläget på drevet till oljepumpen.

Hej hopp!

Skrevet

DSC00620small.jpg

Catchtanken, ska borra in en anslutning till också för returen från railen. Överströmmare längst upp, matning till pumpar de två nedersta och den ovanför matning från originaltank. Får se hur det funkar:

DSC00623small-1.jpg

  • 4 weeks later...
Skrevet

Tackar! Ja det är great e34:a turbo ;)

Länge sedan jag skrev något nu, har flyttat för ett par veckor sedan och varit utan internet o så.

MEN jag har byggt klart bilen, så den rullar nu! Dock har jag lite problem med att den vill "skenladda", sticka iväg på laddtrycket med hx55:an som wastegaten sitter nu. Så ev ska jag prova att byta till en annan turbo innan jag gör några fler ombyggnader av grenröret (3:e versionen nu av wastegate rör).

En liten film på bilen, laddar bara 0,8bar och varvade inte mer än 5500rpm på grund av skenladdet så det finns mycket mer att ta! Snäll tändning och fett mappad.

http://s184.photobucket.com/player.swf? ... &os=1&ap=1

Det blev inget vålerbanan för oss, vi har ju över 70mil dit och vi hörde innan att det skulle regna hela helgen där med 10-12 grader värme, vet dock inte hur vädret blev den helgen i efterhand?

Kommer ett gäng bilder senare, och lite driftingfilm då allt lirar! :D

Ha en skön sommar!

Skrevet

Sådär nu funkar bilen! Har byggt om lite nu, bland annat bytt turbo till en Holset hx50 med 16's avgahus(!) :D

Så här såg det ut med hx55:an:

20090713995small.jpg

Så här ser det ut nu med hx50:in:

200907201023small.jpg

200907201020small.jpg

Ska bara byta fläns på downpipen nu så blir det troligen mappning nästa vecka!

Åsså en väldigt dammig bild på bränslesystemet med hemmabyggd catchtank. Från bagaget fram till motorrummet under bilen går det nu 2st bockade hydraulrör i 1/2" rostfritt för tryck/retur.

62831-1497352.jpg

Det låter som ett vattenfall i bagaget då man startar pumparna, haha!

Ha de gött!

Skrevet

Igår mappade vi bilen, nu laddar jag 1,5 bar i den och det blev en helt annan maskin!

En liten kort teaser som Jonas Back "Backeliten" filmade under mappningen:

80-90 till 150km/h

På lördag om vädret tillåter ska jag ställa upp på ett race, 201m så mer film/bilder kommer senare =)

Skrevet

Japp, en stressig helg med körning blev det. Fick inte till någon bra tid heller för jag hade så jäkla problem med fästet och starterna på grund av det!

En bild med slicks monterade:

http://www.garaget.org/?car=62831ℑ=1525745

Hade hjulspinn på alla repor :S Sänkningen gick inge bra ihop med dragrace i alla fall :/

Åkte som snabbaste fart 162km/h med 8,2s. och 7,9 @ 155km/h. Det var endast 201m körning. Ska ev testa byta fjädrar och dämpare runt om igen för att få till chassiereaktionerna och göra ett nytt försök!

Liten film på första repan ut med slicksen, som gick dåligt! Hade för lågt startvarv då fästet var bättre än jag trodde:

http://s184.photobucket.com/player.swf? ... &os=1&ap=1

Mvh

Cristofer

Skrevet

Har retat mig länge nu på den låga utväxling som sitter i bilen, för orken verkar tydligt finnas men man kommer som ingen vart med nuvarande (3:73).

Så jag skruvade isär en odiffad bakvagn jag hade liggandes:

200908081159small.jpg

200908081161small.jpg

Stod 3,07 på typbrickan men visste inte om det stämde, var ju nästan för bra för o vara sant :lol: Så jag öppnade upp den och kunde glatt konstatera att det stämde bra!

200908081163small.jpg

Varvar bara 6000rpm i nuläget (Ska bygga om grenröret i vinter, alt bygga nytt). Bilen toppar alltså under 200 på 5:an i nuläget, med 3.07 skulle den göra 236km/h på samma varvtal och senare på 7000rpm som är/var det tänkta varvstoppet 276km/h! Kanske inte riktigt bankrånarutväxling, men det är helt i min smak =)

Här är en jämförelse med hastighet vs varvtal med de olika utväxlingarna (ursäkta kvallan):

utvxling.jpg

Återstår o se om dreven går att passa ihop med min nuvarnade lamellkorg, skall riva ned bakvagnen vid tillfälle o kolla på det.

Men det borde gå tycker jag, satt nyss o jämförde några gamla bilder på denna då den var i delar o det verkar se likt ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...