E36Cab1 Skrevet August 10, 2009 Skrevet August 10, 2009 Hvilket program er det du har brukt til å regne ut hastighet på ulike utvekslinger og rulleomkretser? Du skulle fått lov å regne litt for meg også viss du vil så eg kan anslå lettere hvilken slutt-utveksling eg bør gå for
525mannen Skrevet August 10, 2009 Forfatter Skrevet August 10, 2009 Jag använde mig utav Autopower's (Svensk BMW sida) lathund för utväxlingar, du finner den längst ned på denna sida: http://www.autopower.se/tips/default.asp Kan hjälpa dig att räkna bara du anger vilken växellåda du har/tänker åka med (de utväxlings-värdena för de olika växlarna måste man skriva in själv i tabellen), samt vilken prestanda du önskar för bilen förstås Finns ett par utväxlingar att välja mellan till e34:an Jag hade egentligen tänkt att åka med TDS utväxlingen (2,65). Men det känns lite våldsamt om man vill ha bra acceleration Mvh
E36Cab1 Skrevet August 10, 2009 Skrevet August 10, 2009 Okay,den var jo ikkje dum den siden der! Ser eg har litt høyere utvekslinger enn deg,lavere i 3gir og likt i 4&5. Men du mangler jo "overdrive" hehe... Skal bruke S6S 560G kassa fra 850Csi,har 0.83 på 6 gir. Etter å ha brukt den tabellen tror eg at eg går for 3.15 diff fra 750i,den 3.91 diffen fra M5 vil tømme gira altfor fort og sluke bensin på vanlig kjøring. Teoretisk toppfart vil da bli ca 285km/t med førstnevnte på 3.15:1.
525mannen Skrevet August 10, 2009 Forfatter Skrevet August 10, 2009 Ja det blir nog ganska lämpligt På vilket varvtal är det?
525mannen Skrevet August 25, 2009 Forfatter Skrevet August 25, 2009 Har satt ihop en ny diffklump till bilen, blev ett annat hus. Kör nu med 3.07 utväxling. Liten filmsnutt från ikväll http://www.garaget.org/video/qi2cmkm9ttbc
Steven Skrevet August 27, 2009 Skrevet August 27, 2009 Hvilket program er det du har brukt til å regne ut hastighet på ulike utvekslinger og rulleomkretser?Du skulle fått lov å regne litt for meg også viss du vil så eg kan anslå lettere hvilken slutt-utveksling eg bør gå for Kan bruke denne på http://www.bmwe30.dk -> teknik -> tabell til utregning av hastighet også. Her kan du også velge forskjellige girkasser
525mannen Skrevet Oktober 9, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2009 Dags för en liten uppdatering var ett tag sedan nu! Bilen är nu avställd för säsongen och inrullad i garaget igen, har fungerat tokbra hela sommaren- inte ett enda ras på ca 130mil! =) Har bestämt mig för att satsa fullt ut på drifting med bilen eftersom jag tycker om attt sladda. Så, så här ser planera ut för vintern: *Montera 535 bakvagn med lamelldiff (reservdelsbil inhandlad, syns i bakgrunden på bilden ), bygga om denna bakvagnsbrygga så möjlighet för justerbara länkarmar finns samt måla upp och snygga till den. *Se över chassiet med nya bussningar och hårdare dämpare fram/bak. *Montera/bygga hydraulisk handbroms (fusk, jag vet =) samt justerbar reducering för bakbromsarna (ungefär som en bromsvåg fast enklare). *Modifiera grenrör/ eller bygga nytt för bättre wastegate flöde= mer varvtal (rpm) och inget skenande laddtryck (bara varvat 6000 i år med 1,5bar tack vare det). *Byta till större spridare, ev byta bränslepumpar samt bränsletrycksregulator *Kanske kommer öppna på motorn (lyfta toppen) och montera in värre ventilfjädrar och retainers (då blir det 7500-8000rpm, sitter redan "racekamkedjor" i motorn). **Mappa om den! Det är lite av planera för i vinter, till Juli ska allt vara klart- för då BLIR det Gatebil Norge- nästa år SKA jag fan dit och åka på tvären!! Fortsättning följer..
bmwbabe5er Skrevet Oktober 9, 2009 Skrevet Oktober 9, 2009 heheh hvis du skal være med på gatebil neste år, så må du ikke bry deg så veldig om været... heheh du tåler vel litt regn?
525mannen Skrevet Oktober 10, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2009 heheh hvis du skal være med på gatebil neste år, så må du ikke bry deg så veldig om været... heheh du tåler vel litt regn? Hahaha! Ja nog tål jag det Int gjord av socker hä! Men hoppas verkligen vädret är bättre till nästa år ändå, trist då det ska regna bort :S
525mannen Skrevet November 5, 2009 Forfatter Skrevet November 5, 2009 Lite segt med uppdateringar nu, står lite stilla med bygget då det är mycket annat som tar upp tid. Bland annat ett takbygge på ett hus.. Men bjuder på några bilder från i sommar, då vi var ute och mappade bilen! Den ska få några fler rör till buren i vinter så jag kan montera in 4- punktsbältena och motorn ska även rivas och gås igenom för att se så att allt är ok. Kommer troligen även bli nytt insug (aluminum-plenum) och ev nytt grenrör för att få ordning på wastegate flödet. Kommer nu även att satsa 100% på drifting, så bilen får en ny bakvagn (535 lamelldiffad) i vinter som jag kommer bygga justerbara hjulvinklar (camber) på. Även bromsarna ska ses över med justerbar reducering för bakre, samt en hydraulisk handbroms ska monteras. Och sedan så har jag köpt en ny bruksbil, en Bmw 540 touring med manuell 6-växlad låda (m-paket och sportskinn ) som ska få bli dragbil åt busbilen till sommaren! (Undra om man har råd att dra den till Gatebil med den? ) Var och besiktigade den idag och fick några enklare anmärkningar som jag skall ta och fixa innan det blir skruvning i 525:an igen! Bild på 540:in: Hej hopp!
Glenno Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Jøss, klart å gå glipp av denne tråden. Lest imellom hele tråden ikveld og må si det var en veldig artig tråd lese . Hvor mye vekt sparte du på fjerne innvendig intriøret? Takk for at noen tar seg tid til å deler sine prosjekter med andre . Denne tråden får jeg se legge til som favoritter gitt .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå