Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 234
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Tackar!

Har ikväll svetsat klart grenröret, byggde som sagt om wastegaterören igår så här blev det:

201003112625small.jpg

201003112642small.jpg

201003112640small.jpg

Svetsen är inte i världsklass, men det blir min frontspoiler!! :D

Med dubbla original frontläppar skruvade i varandra, grovspacklat på bild blir nedlackat senare i bilens färg:

201003112663small.jpg

Låg ett brev på dörrmattan när man kom hem idag med nya lameller till diffen, får se om man monterar ihop bakvagnen i helgen :)

201003112673small.jpg

Skrevet

Ska åka iväg till garaget nu och mäta en massa slangar, ska sedan till umeå och hälsa på en kompis som skall pressa lite stålomspunnet åt mig till bra pris :) Kommer även handla en m5 krängningshämnare till nya bakvagnen idag av en annan kille där uppe.

Köpte en uppsättning 1680cc spridare igår, var även iväg till ett ställe som heter Sollefteå och bytte bort min Tilton koppling mot en Sachs 765 med sinterlamell.

Hoppas på uppstart om några veckor, samt bänkning innan 1:a maj är målet! :)

Tog några bilder igår efter att jag sänkt ner den från pallbockarna, MEANMACHINE! :twisted:

201003122684bwsmall.jpg

201003122687bwsmall.jpg

Hyffsad camber, OBS den gamla bakvagnen på bild den nya är inte monterad än:

201003122708small.jpg

Skrevet

Lyfte ur motorn ikväll, nu blir det kopplingsbyte till 765 tryckplatta och allmän översyn. Ska även göra en ny oljeretur i bröstkåpan (sitter i tråget nu). Funderar även på att svetsa om filterhuset till AN8 med svetsnipplar så att man kan få dit ett par pressade slangar även på oljan så man slipper oroa sig över det.

GOPR0013small.jpg

Fick som sagt hjälp av en kompis som jobbar på en hydraulfirma att pressa lite slang igår, blev riktigt bra om man får säga det. Skall användas till bränslesystemet, modellen är stålomspunnen teflonslang:

GOPR0009small.jpg

Skrevet

Man får använda M5 3,6 eller det plana M30 svänghjulet.

Man lär använda original m50 startmotor på grund av startkransen tror jag, dock får man nog putsa/fila lite i hålen till den för att offseten ska bli rätt.

Skrevet

Har nu beställt en 4-puckad 240mm lamell, och även fått hem mitt nya m30 svänghjul. Ska slänga upp det i svarven och ta av det några kilo. Bussgods hade skrivit vikten till 10,5kg, lite för mycket tycker jag. M20 svänghjulet väger ca 8,5kg (det med "plana" baksidan).

Även beställt svetsnipplar till oljefilterhuset, blev AN8 i aluminium så nu kan man pressa stålomspunna slangar dit till oljan också då motorn är monterad igen.

Skrevet

Fick hem ett par 1680cc spridare igår =) Blir kul och se hur de lirar, sprutbild blir lite annorlunda med 1-håls spridare men jag hoppas den går vettigt på tomgången med dessa.

Skall tillverka ett verktyg och provtrycka tryckplattan med innan montering med.

• 2 weeks later...
Skrevet

Har byggt ihop diffen på jobbet i veckan, nu är allt tvättat och monterat.

I helgen står följande på schemat:

*Montera grenrör och turbo samt mäta oljeretur - bocka rör i rostfritt till den

*Provtrycka tryckplatta (verktyg fixat, mer info kommer)

*Montera diffen i bakvagnsbryggan med drivaxlar samt den nya m5 krängningshämnaren

*Hänga upp motorn i stativet och förbereda för ny oljeretur samt byte av oljetråg.

Sedan har jag även köpt vad som kommer bli mitt nästa bilprojekt, har sagt sedan jag var liten att jag en dag skulle bygga en Lamborghini Countach replika. Köpte den här förra veckan, bilen har rörram och cheva 350 motor (med manuell låda). Måste dock regestrerings besiktigas.

Kommer börja pyssla med den efter sommaren, blir ett långtidsprojekt.

Bjuder på en bild:

GOPR0014small.jpg

Kommer en bild uppdatering om bmwn i helgen =)

Hej så länge!

Skrevet

Får tacka Fredrik Mehlin som bockade till en oljeretur åt mig idag, hämtade även diffen som jag byggde ihop på jobbet. Så imorgon blir det färdigställande av bakvagnen!

GOPR0052small.jpg

Skrevet

Tackar, hehe nä det blir en standard 350 med 4st dubbelports dellorto 48:or samt trimkam. =)

Skruvade lite idag!

Så nu har jag äntligt kommit mig till skott och satt ihop bakvagnen, det som är kvar nu är att köpa nya bromsbelägg då de som följde med oken var sopslut. Samt några clips för bromsledningarna, även handbromsen återstår.. Sköldarna var inte i något vidare skick på den här nya bakvagnen så jag får se hur det ser ut på min nuvarande när jag river ner den.

Det blir nog inte mycket ballare än så här till en E34:a tror jag =)

Bakvagnen består nu av 540 diffhus med 2.92 utväxling (ca 290km/h @ 7000rpm, 300 @ 7250rpm), 535 lamelldiff med schimsad förspänning (+0,5mm samt nya lameller), 535 brygga med justerbar camber (excenter brickor/bultar), m5 krängningshämnare, m5 ventilerade bromsar + ok, Powerflex silentblock.

Tyvärr blev det ingen färg på diffklumpen pga stram tidsram hehe, men nu vet jag att den är fräsch på insidan iaf :)

201003271042small.jpg

Före: http://i184.photobucket.com/albums/x57/ ... 8small.jpg

Eftersom jag nu kommer åka med returen i bröstkåpan så medförde det lite rivning, ventilkåpa/tråg osv fick demonteras.

Oljan såg riktigt bra ut, och invändigt såg den ut som när den åkte ihop i juli -09 :)

Ska släppa några överfall o kontrollera lagrena vid nästa garagebesök.

20100327089small.jpg

20100327094small.jpg

Skrevet

Blev ett pass till idag, skruvade ner den gamla bakvagnen.

Ursäkta den kassa bildkvalitén, mosade som sagt min förra telefon med bagageluckan.

20100328126small.jpg

Nya vs. gamla:

20100328122small.jpg

Slängde in en beställning hos Mekonomen nu på nya handbromswirear, clips till bromsslangar/rör, bromsbelägg bak samt monteringssats till handbromsen. Skall nog gå att få ordning på kryckan också så dom blir glada på besiktningen.. =)

Skrevet

Har bytt stötdämpare bak på bruksbilen i helgen, grym skillnad blev det! Har även bytt frontspoiler på den och åtgärdat lite rost som börjat blomma upp.

Har monterat de nya handbromswierarna, samt bytt bromsslangarna som förbiner karossen med bakaxelbalken. Gick väldigt fint, var lite orolig att rören skulle vara rostiga men de var fräscha. Var in och köpte Castrol SAF-XJ olja till diffen igår, men det blev öl istället för skruvning igår. Ska fylla upp bakaxeln imorgon med olja och hänga upp den i karossen.

Om detta ändå vore blivande ride-hight =)

bimma6small2.jpg

bimma3small.jpg

bimma9small2.jpg

Verktyg för att provtrycka tryckplattan med, för att få rätt inspänningsmått (svarvning av svänghjul) och kunna utnyttja absolut max av kopplingen

20100401142small.jpg

Tack till Fredrik Mehlin som fräste fram en fläns till spjällhuset åt mig

20100402159small-1.jpg

GOPR0006small-1.jpg

En bild till på grenröret

ormbosmall.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...