525mannen Skrevet Juni 7, 2010 Forfatter Skrevet Juni 7, 2010 Hann inte riktigt lika mycket i helgen som jag hade tänkt, för det blev fest i lördags.. så jag sov bort halva söndagen! Men nu sitter kammarna där och hela motorn är ihopskruvad, skall montera grenröret sedan lyfta i motorn. Bränslesystemet bak i bagaget är även klart, har tyvärr ingen bild just nu att bjuda på.
525mannen Skrevet Juni 9, 2010 Forfatter Skrevet Juni 9, 2010 Nu är grenröret lindat och monterat, skulle montera svänghjul och koppling igår men då passade förstås inte svänghjulet, gah! Så det skall svarvas av på baksidan idag (m30 svänghjul). Därför kunde jag inte lyfta i motorn igår, har inte heller hittat något oljefilterhus (får inget svar av han jag skulle köpa ett av), samt har inte fått min nya turbo än heller men det blir eventuellt idag. Passade istället på igår att byta olja i diff och växellåda, båda såg mycket bra ut var lite orolig tidigare för diffoljan med tanke på att jag byggt om diffen ganska mycket men den såg väldigt bra ut likaså växellådsoljan! Har även gjort bränslerören under bilen så gott som klara. Hade tänkt mappa imorgon, men på grund av svänghjulet ser det ut att bli tungt då jag jobbar som vanligt idag (till 16.30)..
525mannen Skrevet Juni 9, 2010 Forfatter Skrevet Juni 9, 2010 Körde med m20 ifjol men den har bara 228mm lamell, hade då en Sachs 618 tryckplatta och 4-puckad sinterlamell men det ville slira på 4- 5:an om man skulle burna med den. M30 har 240mm lamell och finns med 765 tryckplattan som skall klara 800nm+ (ca 100nm mer än 618). Så jag hoppas den greppar bättre. Det lustiga var att när jag plockade ner kopplingen som jag hade ifjol så var nitarna till kopplingspuckarna blåa på den Hade gått lite varmt på slutet, tur man inte sprängde svänghjulet som en kompis råkade ut för i sin bil!
525mannen Skrevet Juni 10, 2010 Forfatter Skrevet Juni 10, 2010 Igår fick jag tillbaka svänghjulet från planingen, så jag kortade ett par m50 dubbelmassebultar för att få samma instick i gängan på veven som det var på detta svänghjul (ca 15mm). Momentade allt och drog åt det med loctite så nu ska det nog sitta också. Lyfte sedan i motorn och började hänga på lite kringutrustning, blev bara ett vanligt filterhus nu så jag hoppas den håller tempen för lite landsvägsmappning. Ska koppla in autometermätarna så man har stenkoll på oljans tryck/temperatur. Kommer några bilder imorgon, förhoppningsvis blir mappningen imorgon. Ser ut att bli tungt att hinna klart för sommartreffen på artic circle raceway, eventuellt blir det att köra dragracing på hemmaplan istället. Morgondagen får utvisa..
525mannen Skrevet Juni 12, 2010 Forfatter Skrevet Juni 12, 2010 Helt galet, gick och la mig kl 01.30 inatt, hade då skruvat i 24h(!) Tyvärr läkte mitt tillfälliga filterhus i en oring och hade ingen ny liggande heller så det blev inget race i helgen:( Men nu lever bilen, vi startade upp den igår Gick väldigt fint med 1680cc spridarna, men det berodde nog på att den gick väldigt fett. Kunde tyvärr inte tuna in mappningen något på grund av läckaget heller. Men nu ska jag köpa ett nytt m3 oljefilterhus från schmiedmann tänkte jag, så inför gatebil i år ska den nog fungera tror jag =) Det kommer ett gäng bilder senare, stay tuned
525mannen Skrevet Juni 12, 2010 Forfatter Skrevet Juni 12, 2010 Ja då bjuder vi på lite bilder från igår! Kickass! Återstår att montera den riktiga burken för vevhusventen och wastegatepipan bland annat: Ska vila ett par dagar ifrån garaget nu och fixa lite hemma istället, sedan blir det filterhusbyte och mappning
525mannen Skrevet Juni 13, 2010 Forfatter Skrevet Juni 13, 2010 Tack så mycket. Den är inte riktigt klar ännu men, ganska mycket som bara är tillfälligt fastsatt på bilderna. Men om 2 veckor hoppas jag den är helt klar och även mappad Jag kommer troligen sälja bilen efter Gatebil träffen i norge för att kunna börja jobba lite mer med mitt andra projekt, så är det någon som är intresserad av att köpa denna värsting så kan ni gärna skicka ett pm för lite mer information. Btw, så här ser den ut i dagsljuset /Cristofer
525mannen Skrevet Juni 15, 2010 Forfatter Skrevet Juni 15, 2010 Japp då var ett oljefilterhus från bmw beställt. Surt som f*n att det inte går att hitta begagnat. Hoppas på mappning söndag eller måndag!
525mannen Skrevet Juni 17, 2010 Forfatter Skrevet Juni 17, 2010 Fick meddelande från bussgods idag och nu verkar det som att mitt filterhus ligger på bussgods Ska skruva ihop den ikväll, eventuellt blir det mappning redan imorgon då han som mappar åt mig åker på semester i helgen. Hoppas allt lirar nu!
525mannen Skrevet Juni 18, 2010 Forfatter Skrevet Juni 18, 2010 Hämtade ut filterhuset igår och åkte sedan till garaget och monterade det + oljekylare. Ska ner nu efter jobbet idag och bygga ett rör ("screampipe") till wastegaten så den inte blåser avgaserna rätt ut i motorrummet. Ikväll kring 17-18 tiden kommer bilen gatmappas, hoppas vädret håller i sig så man slipper regn! Återkommer med information om hur det gått
525mannen Skrevet Juni 20, 2010 Forfatter Skrevet Juni 20, 2010 Igår mappade vi bilen efter gatan, grenröret fungerar skitbra!! Den håller 0,4bar upp till 6000varv utan att skenladda, så nu är det bara att byta fjäder och ställa upp trycket till 1,5bar sedan =) Söker tid för bromsning, får se om man får tag i någon ledig tid. Måste även fixa kopplingen på bilen, den fungerar inte som den ska utan jag måste visst förlänga pinnen till slavcylindern. Kommer lite film åt veckan
525mannen Skrevet Juni 21, 2010 Forfatter Skrevet Juni 21, 2010 Har beställt nytt urtampningslager nu så jag ska skruva ner girkassen i helgen och se vad som är fel med kopplingen. Har även bokat tid för mappning/bromsning =)
E30_Dale Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 Såg meget pent ut dette. Mye mods for å få M30 svinghjulet til å passe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå