Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morty999

Har faktiskt ingen som helst erfarenhet av GT serien så jag kan tyvärr inte yttra mig så mycket om dem, vet däremot de som påstår att spoolen kommer som ketchup-effekt i holset snurror vilket inte är mig emot (går bra och åka häng då men det tär lite på drivlinan! :) ). Samt att holset snurrorna skall ha bättre lagring enligt sägen (grövre axel/tåligare lager).

Vet bara att det cirkulerar många kopior av dessa (GT) som dessvärre förstör dess rykte, de hörs ska spoola grymt dåligt. Men äkta garrett gt's är säkert fina och håller troligen hur bra som helst på en personbil som inte laddar 3,5bar.. Får ta och ge en sådan ett försök nästa gång :wink:

Gym bil! Hva blir effekten her da?

:D

Ingen aning ännu, hänger lite på vad för kammar det blir. Men med de kammar jag vill ha så borde en bit strax över 800hk inte vara några problem på 1,5-1,8 bar någonstans. Kolvar/stakar är specade 200hk/cyl ungefär = 1200hk. Men det kommer jag inte hamna i närheten av!

/Cristofer

  • Svar 234
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
M50 har problem med att man vrider sönder drevet (Splinesen) när man börjar varva lite mer än 6500-7000rpm+.

Därför svetsar man muttern, viktigt att man gör det både mot drevet och mot axeln. Väldigt många som vridit sönder splinsen vilket gör att drevet snurrar på axeln (pumpen driver ej) vilket vanligtvis ger lagerras som följd :?

Mitt stopp lär hamna på 7200-7500rpm. Skaffar jag nya retainers, kammar och fjädrar blir det 8000rpm då jag gillar höga varv! hähä :twisted:

/Cristofer

Höga varv tycker man om her i landet også

Skrevet
M50 har problem med att man vrider sönder drevet (Splinesen) när man börjar varva lite mer än 6500-7000rpm+.

Därför svetsar man muttern, viktigt att man gör det både mot drevet och mot axeln. Väldigt många som vridit sönder splinsen vilket gör att drevet snurrar på axeln (pumpen driver ej) vilket vanligtvis ger lagerras som följd :?

Mitt stopp lär hamna på 7200-7500rpm. Skaffar jag nya retainers, kammar och fjädrar blir det 8000rpm då jag gillar höga varv! hähä :twisted:

/Cristofer

Höga varv tycker man om her i landet også

Låter bra! det är helrätt ;)

Kan avslöja att jag köpt kamaxlar, vassa utav h-vete!

SÅ, det blir 8000varv i maskinen, lär låta den yla ut på Rudskogen!! (Fortfarande målet) ;)

Avslöjar specen med o säga att de ligger på 300grader, lyfter 13mm.. :D Kräver specialtryckare (Stumma/solida), urfrästa bryggor samt special retainers/fjädrar för högre lyft! Me like! 8)

/Cristofer

  • 2 weeks later...
Skrevet

bmwbabe5er Tack så mkt ;) Får hoppas att man tar sig dit!

-Erik- Hur menar du? Med ekonomikrisen eller? :?

S.Hafsmo Detta är inte räknat på så mycket då dessa mest dök upp på annons till rätt pris.

Däremot, jag vill bygga en maskin som ska vara högvarvig (med långt register) så durationen på 300grader gör troligen att motorn lär vakna omkring 4000rpm och kunna dras mot 9000+ enligt vild gissning.

Hoppas att den går att mappa in vettigt då sprutet är i 16 tabeller (MS), så det återstår o se hur gatvänlig den blir.. :P

Testar mest för skojs skull då jag gillar att pröva olika saker för att se hur saker o ting fungerar och framförallt hur det lirar tillsammans. Ej kört den som 2,8 liter med hx55 (68/72) ännu heller, i sommras åkte jag 2,5 med hx40 58in 63ut(?)

Men jag tror den turbon med #19 avgashus, 2,8liters botten och de kammarna kommer funka rätt fint!

/Cristofer

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...