confUsed Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 Hei Er ny på forumet, og er ganske nylig blitt bmw-eier igjen etter noen års opphold. Jeg er godt kjent med bilforum generelt, og deres søkefunksjon, men det er et noen ting jeg ikke har funnet her enda, så tenkte å lage en tråd. Det jeg veit at jeg har, er en e34, med en 520 motor som visstnok kommer fra en 98 modell. Jeg fikk med en kvittering fra verkstedet som utførte jobben, der står det "Topp/blokk E34 520i m/vanos" og ikke stort mer. Så til det jeg lurer på: -Fins det en oversikt her et sted som sier noe om hvilke blokker/topper og girkasser de forskjellige bmw'ene kom med? -Hvor på blokka/toppen/kassa finner jeg nummeret som sier hva det er? -Hvordan finner jeg ut hva slags motorstyring som sitter i bilen? Regner med at vanos systemet trenger en annen styring enn den gamle styringa som satt i bilen? Og når gikk 5 serien fra obd1 til obd2? Hadde vært kjekt å vite dette, mtp framtida, delekjøp, og å sjekke at alt stemmer opp imot hverandre. Har du trang for å forklare en noob litt, eller en link du kan poste ville det vært fint På forhånd takk
AlXz Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 Du kan jo se om du finner noe under "Modellguide" i den venstre menyen her på forumet. Velkommen til forumet forresten
Odd-M Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 Hvis du har en E34 520i motor med vanos har denne typebenevelse M50B20TU. Hvis motoren er såpass ny som 98 skal det være en M52B20. Har du dobbeltvanos, hvilket jeg tviler på, skal den hete M52B20TU. Du finner en brukbar oversikt over motorer og chassi på www.bmwccn.no
336mik Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 Hvis du har blokk i aluminium,så er det vel m52b20,er det i stål med vanos,så er det m50b20TU.
confUsed Skrevet November 3, 2008 Forfatter Skrevet November 3, 2008 Takker for tips så langt Skal kikke litt på de linkene dere kom med. Men står ikke motorkoden stempla på blokka noe sted? Hadde såvidt bilen over grava i går, så kikka litt over og under, men hadde litt begrensa tid, så fant ikke noe i farta. Hvor skal jeg kikke? Jeg regner med at den originale kassa passer på alle disse variantene av 520 motoren? Sånn at jeg kan gå ut ifra at det er den originale kassa som sitter i mener jeg...? Også var det den styringa, da. Hvis e34 kom med en eller annen form for vanos, så regner jeg vel med at det er den motoren som sitter i bilen, altså M50B20TU. Er denne obd1? Er e34 obd1? Er det noen kjennetegn jeg bør se etter?
burny_ Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 Vist du slenger opp reg nummeret ditt så kan jeg sjekke det opp på norsk bildelkatalog
bmwmaxi Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 Bildelekatalogen, sier ikke noe om ombygd bil. Ang. obd så finns det masse tråder om det. Du trenger denne: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Automot ... 06.c0.m245 Eller les gjennom her: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=4173&sida=1
confUsed Skrevet November 3, 2008 Forfatter Skrevet November 3, 2008 Da får jeg takke for hjelpa. Ble litt lettere å søke seg fram til svaret med litt alternativer å velge mellom. Jeg har oljepåfyllingslokket bak mot torpedoveggen, vanos-"klumpen" er der den skal være, og blokka ruster. Så da blir det vel en m50b20tu som står i, samme type motor som bilen forlot fabrikken med. Da skal jeg vel klare å finne resten av info om motorstyring o.l. som jeg lurer på selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå