PIIIPower Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 Jeg har problem med strømdistribusjonen i bilen. Batteriet er nytt (100A) og dyno lader på 14,2V. Alikevel dimmer alle lysa i og på bilen når jeg setter på bakrutevarmer og vindus heisene går tregt. Bilen øker tomgangsturtall når jeg står stille og bruker noen av de tunge forbrukerene. Batteriet går ikke tomt og det er aldri noen problem å starte bilen. Det gamle batteriet (ikke noe tull ellers) ble tømt hurtig hvis motoren ikke gikk, men jeg satt med tenninga og stereoen på. Alle sikringer jeg har funnet (handskerom og bak) er ok med multimeter. Det er ingen varsel lys som lyser. Dyno er 140A Mitt spørsmål er da; er det regulatoren som styrer hvor mye strøm som sendes ut, eller er det noe annet som gjør dette?
tomerikk Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 Rens hoved sikringene til forbrukerne, de står ved batteriet. kjenn gjerne om det blir litt varmgang i de når du bruker mange tunge forbrukere. Det er regulatoren som styrer strømmen fra dynamoen men om den gir 14.4 volt og holder tilnermet det med tunge fobrukere på og høy tomgang er den helt i orden.
PIIIPower Skrevet November 3, 2008 Forfatter Skrevet November 3, 2008 Skulle det være en übercore main fuse noe sted? bak sitter det også bare kjipe stift sikringer.. Skal bytte alle etterpå og se hva som skjer...
Kurt L. Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 Var oppe en tråd tidligere her men da var allt bak dødt, da ble det konstantert brudd i "hovedsikring" til bakre elsentral. Sjekk skikkelig skringen ved fjærbeinet h.f
Morty999 Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 volten på batteriet har jo lite å si, det som kan spille rolle her er vell amp dynamoen mater ut til batteriet igjen? en kompis hadde samme problemet men bare med kjøleviftene, da sank den fra 14v til 12,9. og han byttet ifra 55amp dynamo til 90 amp, og da blei problemet HELT borte
PIIIPower Skrevet November 3, 2008 Forfatter Skrevet November 3, 2008 Så da kan vi dra den sluttningen at a) dynamo kan levere ca 14v, men ikke nok ampèr og det kan da være regulatoren som er gåen? Men det forklarer fortsatt ikke at det er for lite strøm i systemet når batteriet var helt nytt og fullladet (lørdag)..Dersom da ikke regulatoren styrer all strøm i bilen..
Morty999 Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 jeg syntes 14,2v er litt lite og egentlig jeg men, du kan kjøpe en 15v regulator. det hjelper også mye på strømmen..
PIIIPower Skrevet November 3, 2008 Forfatter Skrevet November 3, 2008 nja, dreper batteriet også. De aller fleste kjøreturene mine er på en time og på den tiden burde en 14,2V/140A dynamo/regulator klare både forbruk og lading. Kan det være en grønn overledning på noe av utstyret som sluker strøm når tenning er i? Kan man måle forbruk over batteriet?
E46Johnny Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 Ville vært forsiktig med speningsregulatorer som gir for høy spenning med all den følsome elektronikken som er i biler i dag.
E46Johnny Skrevet November 3, 2008 Skrevet November 3, 2008 nja, dreper batteriet også. De aller fleste kjøreturene mine er på en time og på den tiden burde en 14,2V/140A dynamo/regulator klare både forbruk og lading.Kan det være en grønn overledning på noe av utstyret som sluker strøm når tenning er i? Kan man måle forbruk over batteriet? Koble + kabel fra bateriet og sett et ampermeter mellom batteri og kabel du vil da kunne av lese av antall amp. Dette er den vanligste måten å feilsøke på når det gjeller biler som går tomme for strøm eks overnatten. Hus bare å ikke overbelaste ampermeteret da di fleste som kan brukes på den måten bare klarer å måle ca 10 amp. For større strømmer kan du bruke et tang ampermeter og du trenger da ikke koble i fra batteriet, trenger da bare å sette klemma over kabelen, og lese av. Til strøm/spennings spørsmålet tidligere i tråden så vil du ikke oppnå tilstrekkelig spenning hvis ikke dynamoen kan gi nokk amper. Ref ohm lov. Kan være at batterie ditt har lav lademottakelighet spes når det er kaldt er dette ikke uvanlig på spesielt billige batterier.. Men ville sjekka alle større tilkoblinger først for å utelukke korosjon/irr, dårligkontakt, En tur på en time burde være nokk til å lade batteriet, men for en ordentlig full lading bør du bruke en god batterilader tilpasset moderne biler og lade batteriet ca et døgn, da det tar lang tid å lade batteriet fra eks 90% fult til 100% fuldt pga den indre motstanden i batteriet øker etter hvert som det blir oppladet og det blir derfor tyngre for laderen å presse mere amp inn på batteriet. Du kan også prøve å kjøre en lang tur, men husk da å skru av alle tunge forbrukere eks Bakrutevarme, setevarmer, storstero osv.
tomerikk Skrevet November 4, 2008 Skrevet November 4, 2008 Skulle det være en übercore main fuse noe sted? bak sitter det også bare kjipe stift sikringer.. Skal bytte alle etterpå og se hva som skjer... Det er en hovedsikring/fordelerboks på en av plusskablene fra batteriet, her sitter hovedsikringene.
PIIIPower Skrevet November 4, 2008 Forfatter Skrevet November 4, 2008 Skal sjekke hovedfordeleren, men a) batteriet er nytt av god kvalitet, bilen er lett startet, altså mer en nok strøm på batteri c) bilen innehar (batteri) og leverer (dyno, i utgangspuktet) mer en nok strøm. Tilgjengeligheten er økt med over 30% i forhold til originalt, men fortsatt kommer det ikke nok strøm til forbrukerene. Er det noe diodebro eller en annen jordfeil i regulatoren som kan "bruke" strøm i nesten like stort omfang som den produserer? Presiserer igjen at det altid er nok strøm på batteriet.
tomerikk Skrevet November 4, 2008 Skrevet November 4, 2008 Det virker ikke som du har noe feil på batteri ,regulator eller dynamo. På denne er det to batterikabler, Den tykkeste går til selvstarter og dynamo. Den andre forsyner alle forbrukere via hovedsikringer og div sikringspanel, det er i denne kretsen det er ett epenningsfall. mål med multimeter over alle koblinger for spenningsfall.
PIIIPower Skrevet Desember 30, 2008 Forfatter Skrevet Desember 30, 2008 På tide å rote litt mer i denne tråden. Alle hovedsikringer er sjekke og funnet ok. Sikring til Vifta er bytta for sikkerhetsskyld og måler 14.1V når vifta står på fult. Dvs; kontrollen, for vifta går jo ikke. Er det da noe i vifta som er gåent, eller er det mer kretser etter sikringen på vei til vifta? Noen som kan sjekke diagramet?
Ørjan_S Skrevet Desember 30, 2008 Skrevet Desember 30, 2008 Hvilken vifte? Og en måling når kretsen er ubelastet vil ikke kunne avsløre dårlig kontakt, nettopp fordi kretsen er ubelastet og det ikke vil bli noe spenningsfall over punktet med dårlig kontakt - ohm's lov. Hvordan er hovedsikringene sjekket? Hvordan er målingene foretatt? Motstandsmåling med multimeter, eller måling av spenningsfall over belastede kretser? Som tomerikk sier så er det to kretser - dersom spenningen over batteriet er ok, men ute ved forbruker er den for lav (når systemet er belastet), har du dårlig kontakt/brudd en eller annen plass - og en sikring er en velkjent feilkilde i slike tilfeller. EDIT: Overså den om kontrollen i farta, så regner med det er vifta til klima Hvor er målingen foretatt, ved sikring eller ved tilkoblingen til viftemotoren?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå