PIIIPower Skrevet Desember 30, 2008 Forfatter Skrevet Desember 30, 2008 Kupevifte. Det er 14.1V målt fra jord til sikringshode (sikring 28, 30A) i hanskerommet, så frem dit er det strøm. Hovedsikringer mål med piip ved kontakt og med motstand. Motstanden er ubetydelig, mest sansynelig bare motstand i målekabler. Til nye lesere; viftemotstanden er byttet, men kan denne sjekkes på noen måte?
PIIIPower Skrevet Desember 30, 2008 Forfatter Skrevet Desember 30, 2008 En liten stubb notis: Den ettermonterte forsterkeren generer dyno støy ala turbo når denne står på. Dette gjelder selv om lydkabler ikke er tilkoblet. + kabel til denne er 1,5 meter og jord er 30cm kan dette fortelle om noe. (vifta fungerer ikke selv om alle kablene til forsterkeren er frakoblet.)
Ørjan_S Skrevet Desember 30, 2008 Skrevet Desember 30, 2008 Fra sikring F28 går det videre til Heating blower relay 30, ut på 87 og videre inn til pinne 2 på viftemotstanden - har du spenning helt dit? Et multimeter belaster ikke en sikring nevneverdig mye under bruk av hverken "pip-test" eller motstandsmåling så du kan faktisk fortsatt ha dårlig kontakt selv om multimeteret indikerer lav motstand (jeg kan utdype hvorfor, men det blir et lengre innlegg )
Aquarius Skrevet Desember 30, 2008 Skrevet Desember 30, 2008 Hei PIIIPower, du skriver i ditt første innlegg at tomgangs motorturtall stiger når du slår på elektriske belastninger. Er ikke dette litt uvanlig? Tomgangsturtallet synker da vel om motorens belastning (også fra dynamo) øker! Eller har E39 noen finurlig tomgangsregulering som kompenserer for belastning?
Ørjan_S Skrevet Desember 30, 2008 Skrevet Desember 30, 2008 Noen utgaver har en dynamo som sender belastningsdata til DME slik at denne kan øke turtallet ved høy belastning.
PIIIPower Skrevet Desember 30, 2008 Forfatter Skrevet Desember 30, 2008 Fra sikring F28 går det videre til Heating blower relay 30, ut på 87 og videre inn til pinne 2 på viftemotstanden - har du spenning helt dit?Et multimeter belaster ikke en sikring nevneverdig mye under bruk av hverken "pip-test" eller motstandsmåling så du kan faktisk fortsatt ha dårlig kontakt selv om multimeteret indikerer lav motstand (jeg kan utdype hvorfor, men det blir et lengre innlegg ) Hvilken er pinne 2, og hvor sitter releet? sitter ikke med mostaden i hånda, men mener det er en 3+2 pinners layout på pluggen.
Ørjan_S Skrevet Desember 31, 2008 Skrevet Desember 31, 2008 Releet skal sitte bak hanskerommet, har betegnelsen K4. Pinne 2 er den i midten av rekka med 3 pinner
kawaman Skrevet Desember 31, 2008 Skrevet Desember 31, 2008 Kan også være diodene inni dynamoen som er gåen. Om den lader 14.2v er helt ok,men spørs hvor mye amp den er oppi med full belastning.
PIIIPower Skrevet Desember 31, 2008 Forfatter Skrevet Desember 31, 2008 aha, men hjelper det da å bytte regulatoren og hva kan i tilfelle få diodene til å "ryke"?
Ørjan_S Skrevet Desember 31, 2008 Skrevet Desember 31, 2008 Likeretterdiodene sitter i selve dynamoen og det hjelper ikke å bytte regulator nei... Går en eller flere av disse vil du få rippel/pulserende spenning ut fra dynamoen. Dette kan man ofte se ved at lys på bilen pulserer svakt, spesielt på tomgang (evt. måle med et oscilloscop) Dioder kan ryke som følge av overbelastning/overtemp/feilkonstruksjon/dårlig-konstruksjon/alder o.l.
PIIIPower Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Skrevet Januar 4, 2009 Releet skal sitte bak hanskerommet, har betegnelsen K4.Pinne 2 er den i midten av rekka med 3 pinner Da HÅPER jeg Ørjan_S følger med.. Målt på pinne 2 på konektoren til motstanden = 14V Når jeg setter på bakrute varmeren synker den til 13,9V (men tror ikke det har noen betydning). Kan jeg by-passe motsanden med binders på pinne 2 og en annen for å få vifta til å gå? Må noe tilbakestilles når motstanden skiftes for at den skal funke? Den er jo ny..
Ørjan_S Skrevet Januar 5, 2009 Skrevet Januar 5, 2009 14v på pinne 2 tyder på at releet virker som det skal, og et spenningsfall på 0,1v er ikke mye. Hvor hentet du jord når du målte? Litt skjematikk: N2 - Output stage er det du kaller motstanden Det er egentlig ikke en motstand, men en elektronisk kontrollenhet som regulerer spenningen ut til viftemotor (M30) basert på signalet den får fra klimaenheten (A11) (Klimaenheten tror jeg sender ut en spenning som står i forhold til hvilken hastighet den ønsker på vifta.) Kanskje en ide å måle om du har spenning på pinne 3? Denne burde øke i takt med øking av viftehastigher på klimapanelet. Når det gjelder å kjøre vifta direkte, så skal den ha - på pinne 1/1 og + på 5/2. Ved feilsøking hvor man ønsker å sette spenning på komponenter med ukjent status, kan det være lurt å koble en lyspære i serie med kretsen. Dette gjør at man unngår "overraskelser" dersom det skulle f.eks være kortslutning i komponenten (pæra vil lyse). Er det brudd vil pæra forbli slukket. Siden vifta trekker en del effekt må man nok ha en kraftig pære a'la hovedlyspære for å bruke denne metoden her.
PIIIPower Skrevet Januar 5, 2009 Forfatter Skrevet Januar 5, 2009 Takk Ørjan, jeg skal sjekke pinne 3 selv om det er ultraknot. Jordingspunktete er noe tidligere eier har skrudd inn i noe metall i midtkonsollen. Kan N2 ohmes på noen måte? Har testa litt, og det ser ut som denne endrer seg i forhold til tempratur. Styrer N2 også mengden varme/kulde som slippes igjennom? Pr nå så sendes det jo varme gjennom systemet selv om vifta ikke går.
PIIIPower Skrevet Januar 5, 2009 Forfatter Skrevet Januar 5, 2009 Ok, da har jeg knota; Pin 3 Gir 8v på full guffe på vifta og 3v når den er nesten av Pin 5 Gir 14v på full guff, orka ikke å teste lavere, men det er strøm der i alle fall. Det jeg ikke har testa er om pin 1 faktisk går til jord siden vifta faktisk er kablet med - også... Ørjan: Vil jeg kunne sette f.eks 9v batteri i serie med pin1, pin5 og ett multimeter for å se om det er "fri vei"?
Ørjan_S Skrevet Januar 6, 2009 Skrevet Januar 6, 2009 Kan N2 ohmes på noen måte? Har testa litt, og det ser ut som denne endrer seg i forhold til tempratur. Siden denne ikke bare inneholder passive komponenter (motstander), men også halvledere (transistor,dioder etc) så vil du neppe finne noe fornuftig ut av å ohme denne. Styrer N2 også mengden varme/kulde som slippes igjennom? Pr nå så sendes det jo varme gjennom systemet selv om vifta ikke går. N2 styrer spenningen ut til viftemotoren basert på hvilken spenning den får inn fra klimakontroller`n (Varmen bestemmes av hvor mye kjøleveske som sirkuleres gjennom varmeapparatregisteret) Pin 3 Gir 8v på full guffe på vifta og 3v når den er nesten av Da virker klimakontroller`n som den skal Pin 5 Gir 14v på full guff, orka ikke å teste lavere, men det er strøm der i alle fall. Det jeg ikke har testa er om pin 1 faktisk går til jord siden vifta faktisk er kablet med - også... Bingo, du må utføre målingen med samme - potensiale som motoren har, altså mellom pinne 1 og 5. Har du fortsatt her spenning burde vifta gå (med viftemotor tilkoblet). Neste steg burde kanskje være å koble spenning rett på vifta (1/5) med N2 frakoblet. Ørjan: Vil jeg kunne sette f.eks 9v batteri i serie med pin1, pin5 og ett multimeter for å se om det er "fri vei"? Ikke helt sikker på hva du mente her?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå