Gå til innhold

Enda en "nytt anlegg" tråd


 Share

Anbefalte innlegg

Siden jeg holder på med å anskaffe meg en BMW 318TDS sedan E36 har jeg falt for fristelsen å begynne å planlegge anlegg. Har lite erfaring fra anlegg i bil, men har en god del erfaring fra hjemmekino/hifi. For meg var merkevalg enkelt siden hjemmekinoen min hovedsaklig består av Focal og er frelst av den lyden.

Det jeg har kommet fram til er:

Komponentsett fremme: Focal 130KP

Forsterker: Focal FP 2.150

Kabel pakke fra Ground zero med 20mm2 strøm, 2,5mm2 ht kabel og RCA kabel.

Høyttalerne i hattehyllen har jeg ingen planer om å oppgradere med det første, dette er fordi diskant, mellomtone/midbass er best når det kommer framfor ørene og ikke bak ;)

Sub prosjekt er satt på vent grunnet pengemangel og for lite arbeidstimer i døgnet. Kanskje et romjuls prosjekt?

Jeg har selvfølgelig noen spørsmål siden jeg lager denne tråden:

- Har lest at batteriet i E36 er plassert bak, stemmer dette? Hadde gjort jobben litt enklere.

- Er det nødvendig å oppgradere original batteriet til gelebatteri?

- Diameteren på elementene er riktig, men passer de i dybden?

- Har jeg alt av kabler?

- Burde jeg brukt 25mm2 strømkabel?

- Noe jeg mangler?

- Ellers noen invendinger?

btw, er ny her, men har lest en del tråder på emnet.

Daimen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vil få ganske lame bass i alle fall.

Gelebatteri er ikke nødvendig, men det er selvfølgelig litt bedre.

Du har ikke nevnt høyttalerkabler, men det følger mest sannsynlig med komponentsettet.

Noe du manger? Ja, noe som spiller litt bass.

Annen strømkabel enn nevnt er ikke nødvendig med det der oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke batteriet bak, KUN på bmw med 6'ere? Altså 320 og oppover?

Skifte av batteri er "aldri" negativt når man bygger anlegg;) Ditt prosjekt er ikke av de kraftigste jeg har lest om, men du kan gjerne bytte batteri nå, så slipper du det ved en seinere anledning hvis du går med planer om oppgradering:D

Samme gjelder strømkabel. Jeg brukte selv 25mm2 på et anlegg i samme kraftdimmensjon, i min gamle 316i e46!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være noe problem med dybden på 130KP i e36. På 318 er batteri montert i front. Skal du ha Focal 2.150 og senere en Focal 1.800 er 20mm2 smått. Du vil også få ett større spenningsfall i en tynnere kabel 35mm er vel å anbefale. Om du legger denne kan du eventuelt montere gele/tørrbatteri bak og droppe forran da kobler du sammen + i front med kabelen. Så slipper du å investere i kondensator og bruker heller pengene på ett ordentlig batteri. Kabelen trekks gjennom torpedovegen bak hanskerommet og under batterikassen.

Om du ikke har fått bilen enda ville jeg ventet med å kjøpe forsterkere siden Focal snart kommer med nye. ;)

Godt å høre at du dropper høytalere bak. Forstår fort at du hører på musikk hjemme. Høytalerkabler følger ikke med focal sine frontsett. Så det må du ha i tillegg. Hadde også lagt hvertfall 2par signalkabler. GZ har kurrante i bulk pakker vi selger dem for 199kr paret. Ellers så er vel det meste i Gz sine startpakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vert inne å sjekket tråden grunnet mye stress på skole og jobb. Bilen er nå kommet i hus (garasjen :P).

Ser at det er noen som har komentert at det blir dårlig med bass i bilen uten sub, dette er noe jeg er klar over. Det har seg nemlig sånn at for noen er det musikk først når det er overdøvende mye bass. Men for meg er det viktigere med klarhet og detaljert lydbilde. Noe jeg prøvde å få frem i første post. Ser at Nautiluz kanskje er litt mer lik meg der? Selv om du har bygget noen syke annlegg med mye bass. Sub skal som sagt komme med tiden.

Har noen spm til deg Nautiluz:

Hvis jeg legger 35mm2 kabel fra batteri fremme og bak til forsterker, vil spenningsfallet da bli så stort at blir merkbart/hørbart? (Tenker å kjøpe batteri senere når et evt sub prosjekt er i gang).

På spesifikasjonen til forsterken står det at Power input er 25mm2, går det da med 35mm2 kabel?

Når jeg kjøper komponent sett, er det høyttalere til begge dørene i et sett, eller er det kun til en dør?

Lurer også på om det er noen som vet om disse produktene er lagervare hos bilradio spesialisten i bergen. Er det evt. mulig å få en god pakkepris? Eller er det samme priser som på nettet?

Takker for hjelp.

Daimen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kommer langt med 35mm2 kabel, du kan sette inn ett kraftigere batteri senere. Om du skal ha 2stk forsterkere så setter du uansett opp en splitt boks. Dem får du i alle mulige dimmensjoner og fasonger. Det er heller ikke noe problem å få en 35mm2 kabel til å passe i 25mm2 er bare å slanke bort noen kordeller.

Kompsett er 2stk diskanter 2stk mellomtoner og 2stk delefilter. Vi har alt av focal som lagervare om du skulle trenge. Kan også sette opp en god pakkepris til deg om du vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å få kontroll på det tekniske nå. Et siste spørsmål.

Skal jeg bare legge kabel fra pluss polen på batteriet og bak til forsterkeren og koble minus på forsterkeren til jord? Mener å ha lest noe sånt en plass. Tips til gode jordingspunkt bak?

Hadde vert fint om du kunne satt opp ett tilbud til meg, med kabler og det som er. Kan mailest til meg på mdalland(att)hotmail.com

Daimen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpt på å få begynt på prosjektet i helgen siden jeg har fri fra jobb i morgen. Men er det kaos så er det kaos :P. Holder du til i Bergen eller strømstad forresten? Får inntrykk av at du oppererer i Bergen, men ser at det står Strømstad i profilen :P

Er forresten ett spørsmål jeg ikke har fått skikkelig svar på. Passer elementene til Focal i dybden uten modifikasjon av dør og sparkeplate?

Daimen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...