Gå til innhold

Vanli mig med gass eller gasstråd til sveis ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er enig med sjøbuse her. TIG blir best på bilen, men det krever en god del erfaring. Tigging er ikke lært over natten for å si det sånn :P

Når det kommer til Tråd og dekkgass vs. Flusstråd (Rørtråd) så ville jeg gått for å bruke separat dekkgass. Flusstråd er i hovedsak beregnet for store fuger, her snakker jeg om plater over 40mm. Er slik vi gjør det på verftet jeg jobber på vertfall.

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

TIG er pinnesveis det ? :roll: I så fall vist det er det, så har jeg prøvd det også, men det fikk jeg ikke til i det hele tatt :P Så ut som om jeg hadde bare dryppa det på plass :P:whistle:

Skrevet

Nei pinner er på sveise språket "dekket elektroder". TIG er når du har en varme pistol med wolfram (leif) elektrode i ene hånden og mater manuelt med tilsettningstråd med andre hånden. Med denne sveisemetoden blir sveisen finest, men er til gjengjeld den vanskeligste (synst jeg). Blir som regel brukt på rør.

Skrevet

Tig er lite egnet til karoserisveising på grunn av følsomhet for forurensninger, i dag er jo det meste galvanisert så det blir veldig mye sliping for å fjerne det. om det er noe igjenn blir det mye sliping av volfram. en annen bakdel er att sveisesømmen blir mye hardere å slipe ned.

Skrevet
Tig er lite egnet til karoserisveising på grunn av følsomhet for forurensninger, i dag er jo det meste galvanisert så det blir veldig mye sliping for å fjerne det. om det er noe igjenn blir det mye sliping av volfram. en annen bakdel er att sveisesømmen blir mye hardere å slipe ned.

Volfram er for noe da? :roll:

Sorry for missforståelser, å rare spørsmål, men jeg har lyst å lære litt om dette temaet ;)

Skrevet

Wolfram er den ikke smeltende elektroden i tigpistolen, til stål er den spiss slipt for å gi en konsentrert "flamme". Spruter det en perle på den blir det som å male pinsripes med beiskost. Jeg anbefaler å kjøpe en lærebok i sveising om du vil lære mer.

Skrevet

jeg er industrirørlegger og bruker dermed mest tig. det er vanskelig om man er nybegynner. men med litt trening går det greit. har ikke sveiset noe karosseri før, men jeg tor nok jeg ville brukt det om jeg skulle sveise på min bil. men galvaniseringe er no helvete og sveise på. så det bør rengjøres skikkelig først om det er galvanisert karosseri. men mig sveising er også en bra nok sveisemetode. blir bare mere sprut. men er også mye lettere og sveise da. og man slipper og tilsette tråd selv.

tig kan sammenlignes litt med oxygen/acetylen sveising. man må tilsette tråd selv i sveisen. men tig er elektrisk sveising. oxygen/acetylen er gass sveising.

Skrevet

xfwnj5xst7x7eoqzwsap.jpg

dette er tig sveising. det rosa er hylsen/munstykket på sveiseklypen.

det gule er wolfram og det grå til venstre er tilsatts tråd.

det blå er dekkgass (argon4,0 bruker vi mest på jobb)

man holder wolframmen ca 2-5 MM over det man skal sveise på og trykker inn knappen. da tennes det en lysbue mellom wolfram og metallet man sveiser på. mettallet smelter og man må tilsette tråd. wolframmen må ikke være nedi "smeltebadet" da må den slipes spiss igjen.

Skrevet

MiG sveising er utruli bra.

Kjøp deg rusfri tråd på, tja, Biltema?

så finner du det et emne og øver deg/finner rette styrken til din sveise jobb.

Det som er vikti er vinkelen på pistolen.

Fin vinkel, mat forsikti bortover, og ha ein stådig hånd.

MiG er enn drøm og sveise med. godt apparat = gode sveiser. Lykke til :D

Skrevet

det er vel ikke helt bra og bruke rustfri tråd på karosseri. bør man ikke da bruke overgangs tråd mellom rustfritt og svart metall?

Skrevet

ok. skal vi sveise sammen rustfrie og svarte deler må vi nemmelig bruke overgangs tråd på jobben. trodde du mente han skulle sveise med rustfri tråd på karosseriet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...