axor Skrevet November 4, 2008 Share Skrevet November 4, 2008 vurderer og bygge om min 525i 92mod. til en m5, hvordan blir dette med avgifter når den skal inn i landet? skal ikke ha skilter på den, flytter det som trengs over til min bil, er dette vanskelig og få godkjent ? hva må byttes over osv ? takker for alle svar mvh Kjell-Inge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet November 4, 2008 Share Skrevet November 4, 2008 Trenger bare å momse den inn om du skal bruke som delebiler. (Skal den regges må den tolles inn). MVA er 25% av kjøpssum + fraktkostnader Ta vare på alt av kvitteringer, osv. Og pass på å få med løse gjenstander/deler på kvitteringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
burny_ Skrevet November 4, 2008 Share Skrevet November 4, 2008 Låner tråden litt da jeg lurer på det samme: Koster det noe hos biltrangsynet etter at du har bygd om, å få det skrivd inn i vognkortet at du har m5 motor etc? Noe avgifter osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet November 4, 2008 Share Skrevet November 4, 2008 Låner tråden litt da jeg lurer på det samme: Koster det noe hos biltrangsynet etter at du har bygd om, å få det skrivd inn i vognkortet at du har m5 motor etc? Noe avgifter osv? Blir kanskje litt OT.., men svarer likevel jeg Tror nok ikke biltilsynet gjør dette gratis. Men er bilen over 10 år har du lov å øke effekt gratis så vidt jeg vet. Så du betaler nok evt. kun for kontrollen dem utfører... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kbpE30 Skrevet November 4, 2008 Share Skrevet November 4, 2008 så det du sier er at. hvis man henter en M5 i tyskland og toller den inn. flytter over alt til norsk bil. betaler BT kunn for kontrollen av bilen? høres rart ut når du må register den som M5 etterpå. blir det vell nå JÆVLI avgifter??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
burny_ Skrevet November 4, 2008 Share Skrevet November 4, 2008 Trur den står regga som 525 enda, men med merknad i vognkortet om alt av m5 deler, og oppført mere hester/volum osv? Eller? :S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axor Skrevet November 5, 2008 Forfatter Share Skrevet November 5, 2008 den står regga som 525 men godkjent med alt av m5 står nederst, m.a.o tror jeg du også betaler forsikring til en 525i ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet November 5, 2008 Share Skrevet November 5, 2008 Avgifter på effekt og ev. vektøkning må nok betales før biltilsynet godkjenner noe som helst er jeg redd. Det viktigste er å ha en dialog med de før en starter på prosjektet så du vet hva de krever. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axor Skrevet November 5, 2008 Forfatter Share Skrevet November 5, 2008 vektøkningen får du vel triksa til hvis du tømmer tanken for bensin, fjerner litt asfaltplater o.l ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet November 5, 2008 Share Skrevet November 5, 2008 Min e28 m535 var org 518, jeg sa 535 til gjensidige, hun brydde seg ikke om det, de gikk utifra grunn opplysningene, mao; 518 som den var org;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoem Skrevet November 5, 2008 Share Skrevet November 5, 2008 Går ikke ann å bygge om til M5... Greia når du foretar et motorbytte med påfølgene oppgradering av understell så vil det fortsatt stå i vognkortet f.eks "525" og med M5 3,8 stå 250kW som effekt og ha en liten merkand hvor det skal stå det som faktisk er (3,8L rekke6 og understell) Men biltilsynet skriver "godkjent ombygd til M5" + noe referering til dokument. Når du skal forsikre den kan du forsikre den som en 525, men om noe skulle skje da ville du få utbetalt det samme som du ville fått for en 525, du vil ikke få verdien på bilen om det hadde vært en M5, om det skal gjøres må du i et møte med forsikringselskapet og presisere hva som er gjort og legge fram at du er villig til å betale hva det koster for å forsikre en M5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michaeel Skrevet November 5, 2008 Share Skrevet November 5, 2008 sant som hoem sier! men om man finner en skikkelig billig m5, slik min kompiss gjorde! fikk bilen for 30 tusn i sverige! da er det vell bare og godkjenne som m5 og betale 525 forsikring taper ikke stort pga det! og hvis du får han du kjøper bilen av til og skrive at du kjøpte den for 5000 norske kroner, slipper du og betale 1 krone i toll Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoem Skrevet November 5, 2008 Share Skrevet November 5, 2008 Eneste kjipe med å forsikre bilen som en 525 så vil du uansett få utbetalt verdien av bilen som om det hadde vært en 525, så totalknuses bilen din så vil du bare ha en ødelagt 525, ikke en M5 og dermed vil du få erstattet likt en 525, ikke M5. ha også i bakhodet at det å bygge om til M5 er kun mulig fra 535, 530,540 og muligens sen 525 uten takluke. Dette om du slenger inn søknad fra nå av og framover. Grunen er at den blir for tung, min 525 med 12v ble for tung, men tror nyere enn 93 525 kan gå igjennom ut fra det jeg har sett over når det gjelder vognkort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axor Skrevet November 5, 2008 Forfatter Share Skrevet November 5, 2008 hva mener du med det hoem ? min er en sen 91 modell 24v 525 med takluke, men vekta kan jeg trikse til ? så lenge det ikke er snakk om mange hundre kilo ? er ihvertfall verdt forsøket og prøve, men hvordan skal jeg kontakte biltilsynet, eller er det vegvesenet jeg skal kontakte ang søknad om ombygging ? m5en veier enten 1670 kg 3,6 literen eller 1650 kg som 3,8 literen, mens min med takluke veier rundt 1600 kg? har ikke vognkort foran meg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoem Skrevet November 5, 2008 Share Skrevet November 5, 2008 Jeg snakker om den lovlige metoden og vise den på. Selvfølgelig kan man prøve å jukse det til, selv om de fleste biltilsynene i landet har vært borti en M5 ombygging og dermed vet at det ble fjernet ett sete i de fleste tilfellene for å få en lovlig ombygging. Men for all del, lov til å jukse til. Første steget er og jukse med bensinmåleren, så blir det å fjerne stoppingen og avstivning i setet, fjern spylerveske, motorolje og bremseveske. Ta ut matter, ta ned taklukekasett og si at du savner å ha cab. Men sånn helt seriøst angående det å lette bilen så må du foreta først en delvis ombygging som omfatter bare det nødvendige for å få den godkjent, Ting som du bør gjøre for å lette den er: stoffseter, manuelle vindu foran og røsket ut det bak justere bensinmåleren fjern spylerveske Om M5´en du tar inn har sort taktrekk skal du vel ha det og, så da ville jeg uten tull fjernet taklukekasetten(veier 36kg) og bare smelt oppi det gamle taktrekket. lykke til uansett ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå