kristols Skrevet November 5, 2008 Skrevet November 5, 2008 Har søkt litt rundt på forumet her tidligere etter tilsvarende problemer, fant en post som så ut til å stemme, men klarer ikke finne den igjen....derfor tar jeg kjangsen på å poste den en gang til;) Problemet mitt er at superm40maskina mi (som pælmes til sommeren til fordel for noe heftigere) har begynt å klage over lavt oljetrykk når den startes kald. Jeg trodde i utgangspunktet det bare var føleren som ruska litt, men når jeg hører nøyere etter (har døra åpen når jeg starter motoren) er det ikke vanskelig å skjønne at varsellampa ikke farer med løgn. Det kommer mer mekanisk støy (Fra løfterne antar jeg) enn normalt, som avtar når lampa slukker 20 sek etter start. En annen post her foreslår å skifte fjærventilen som sitter mellom oljepumpa og bunnpanna (skal jeg tro tegningene jeg fant på GS). Poenget med denne ser ut til å forsikre om at det alltid er noe olje i resten av motoren, og ikke bare i bunnpanna. Tipper denne konstant står åpen, og at all olje renner tilbake når motoren stoppes. Har noen skiftet denne før? Ref Haynesmanualen må oljepumpa ut, men det ser mer ut på tegningene som om bunnpanna må ut for å få skiftet denne. (se bilde). Hva er evt riktig? Skal man ha ut bunnpanna på denne, ser det ut til at omtrent alt tilkoblet motoren må demonteres skal man tro haynes, som høres litt drøyt ut....
tomerikk Skrevet November 5, 2008 Skrevet November 5, 2008 Dette er ikke returventil, men trykkventil som regulerer max trykk i systemet. Det høres mer ut som slitt oljepumpe hos deg, ev. att du har for tykk olje.
kristols Skrevet November 5, 2008 Forfatter Skrevet November 5, 2008 Akkuratt, der fikk vi bragt det på det rene. Verkstedsfolka (les: de som sitter på delelageret) mente den kunne være gåen. Har nettopp skiftet olje (igjen), kjører Castrol ettellerannet 5w40.. er den for tykk?(alt er vel tykt når tempraturen synker til under 0..).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå