daimen Skrevet November 6, 2008 Skrevet November 6, 2008 Tror at følerene i diesel tanken på min 318tds 96-modell erv røket. Måleren viser null og lyser hele tiden vertfall. Snakte med ett lokalt verksted, de skulle ha over 2500kr for å kjøpe og skifte de. Synst dette var litt dyrt. Så lurer derfor på hvor jeg får kjøpt slike og om det er vanskelig å skifte de.
AlXz Skrevet November 6, 2008 Skrevet November 6, 2008 Det kan du helt sikkert finne brukt her på forumet. (Litt usikker når det gjelder en tds..) Er det en E36 el E46?? Ihvertfall på E36 er dette ganske enkelt å bytte. Napp ut baksete (det man sitter på), så kommer du til lokk til bensinpumper og måler. (Tanken er todelt..) På høyre side (bilens høyre) finner du måleren og hovedpumpa.
daimen Skrevet November 6, 2008 Forfatter Skrevet November 6, 2008 Det er en E36, vet du hvor jeg får kjøpt nye? Er vel ikke mange som selger brukte følere
AlXz Skrevet November 6, 2008 Skrevet November 6, 2008 Det er en E36, vet du hvor jeg får kjøpt nye? Er vel ikke mange som selger brukte følere Får sikkert kjøpt denne ny hvor som helst det selges bmw deler? koed.no, www.gsbildeler.no, osv..? Men skulle tro du finner denne brukt til en mye finere pris Lurer på en kammerat fikk den gamle min, og kanskje har den i garasjen..
Superbeetle Skrevet November 6, 2008 Skrevet November 6, 2008 På e36 med bensinmotor er det iallefall følere på begge sider. Pumpen sitter sammen med føleren på høyre side. På min(og noen andre jeg har lest om) var det en ledning som var røket på føleren ved pumpen. Loddet denne på igjen og alt fungerte fint.. Begynte forøvrig med å bytte føler/flottør på venstre side Er enkelt å kontrollere hva som er gale. Holder du inne knappen til triptelleren mens du vrir på tenningen får du opp en slik testmodus, hvis du trykker deg igjennom denne så vil alle instrumentene/viserne gå en runde. Hvis drivstoffviseren ikke beveger seg så ligger feilen i instrumentet. Føleren er et potensiometer/variabel motstand. Hvis du kobler strøm til denne via f.eks en prøvelampe kan du kontrollere at den virker ved å bevege flottøren opp og ned..
daimen Skrevet November 7, 2008 Forfatter Skrevet November 7, 2008 Kanskje et litt dumt spørsmål, men tanken må vel nesten være tom viss jeg skal få tatt de ut og sjekket de? Skal selvfølgelig prove tipset ditt først.
AlXz Skrevet November 7, 2008 Skrevet November 7, 2008 Kanskje et litt dumt spørsmål, men tanken må vel nesten være tom viss jeg skal få tatt de ut og sjekket de?Skal selvfølgelig prove tipset ditt først. Den trenger ikke være tom. Men mulig du må bade hånda litt i bensin Var en gang jeg kobla av ledningen til måler på høyre side.. Da funker ikke måleren (lå på null og lyste) Så kan jo være at du har brudd kanskje. På en 520 jeg hadde var plasten rundt måleren knekt.., så den fløy litt i alle kanter..
daimen Skrevet November 7, 2008 Forfatter Skrevet November 7, 2008 Har fått sjekket instrumentet i dag og det funket så det er nok flotørene. Skal prøve å ta ut følerene i morgen å sjekke de med en lampe. Regner med at det er 12V de skal ha? Sånn at jeg kan koble de til pluss på batteriet og via en lampe og tl jord på bilen?
daimen Skrevet November 8, 2008 Forfatter Skrevet November 8, 2008 Når jeg tok av dekselet over kontaktene til bensinpumpen og føleren så såg jeg at den ene ledningen til føleren var brekt rett av. Jeg avisolerte begge ender, tvinnet dem sammen og startet bilen for å se om tankmåleren fremdeles viste at tanken var tom. Noe den gjorde. I håp om at ikke det er følerene som er ødelagt målte jeg med multimeter mellom de to kablene på kontakten, og jeg fikk null utslag. Prøvde det samme på den på venstre side og null utslag der. Det burde vel være mulig å måle spenning mellom de to kablene når tenningen er på. Tror dere at det er flere brudd på ledningen? Satser på at følerene er som de skal, noen måte jeg kan sjekke det på uten å ta de ut (stress ) ? Tenker på å måle motstanden i de, er ikke denne uendelig så skal vel det elektriske i føleren virke? Håper noen har ett par tips
Superbeetle Skrevet November 8, 2008 Skrevet November 8, 2008 Regner med du monterte pumpen/føleren før du startet opp?
daimen Skrevet November 8, 2008 Forfatter Skrevet November 8, 2008 Har ikke byttet noe enda, bare feilsøkt. Siden jeg så at det var brudd på en ledning til føleren tenkte jeg at det var der feilen lå. Loddet derfor sammen bruddet på ledningen. Uten at det ble bedre. Derfor brukte jeg et multimeter til å måle om det var spenning mellom de to lederene, til føleren noe det ikke var. Hadde selvfølgelig på tenningen. Det skal vel være spenning mellom de?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå