Gå til innhold

Ulyd fra eksosanlegg. Løs katalysator?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en utrolig irriterende lyd fra eksosanlegget mitt. Når motoren ikke har "press" på seg så kan jeg få en ulyd fra eksosen i form av vibrasjon eller uling(Eks. kjøre i 5. gir og slippe gassen slik at bilen triller i gir). Har lenge trodd at eksosanlegget tok borti gulvet, men i går bøyde jeg meg under bilen og hørte at lyden kom fra katalysatoren. Prøvde å presse på røret, og lyden forandret seg litt, men ikke som at den skulle tatt borti gulvet, da burde den jo forsvunnet når jeg flyttet på anlegget. Lurer derfor om innmaten i katalysatoren har løsnet og skaper lyden. Savner også at det kicker litt når motoren bekker 4000rpm. Er liksom jevnt slapt hele veien :P Er det et vanlig problem at katalysatoren løsner? Bilen ble eu godkjent med denne lyden. Vurderer å sette den inn på Svensen eksos for de skjekker vel eksosen gratis? Flere foreslår nok her inne at jeg bare skal fjerne katalysatoren da den bremser uansett, men liker at avgass osv er i orden så spørs om den ikke blir byttet ut med en ny katalysator fra Koed istedet. Det som er litt kjipt er at jeg kjøpte denne brukt fra koed tidlig i år og lyden har vært der helt siden dag 1. Men slikt kan skje når man kjøper brukt ;)

Skrevet

Hva ligger en katalysator på ny og brukte?

På monedeo jeg hadde før kjøpte jeg en universal katolysator fra biltema. Lite lønnsomt egentli i mitt tillfelle for ble mye styr med tilpasning av oval form og sveising og slikt koster når enn må sette det bort.

Skrevet

Kjøpte den jeg har nå for 1500kr på koed brukt. Skjekket nå at en ny koster 3832,50kr på koed. Må jeg bytte tar jeg likegjerne å kjøper en ny som er bolt on. Har ikke sveiseapparat selv om har terrorisert kompiser og bekjentskaper nok til å hjelpe til med denne bilen fra før. Spør bare SiLvEr :lol: tror Bmw tar nesten 10 000kr for en ny katalysator :S Så det sier litt om prisene til Koed! :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Hadde bilen på svensen eksos i dag. Der konstaterte de at dekselet rundt katalysatoren var løsnet. Det var veldig vanlig på disse bilene, så han fjernet det bare :) Fikk bort ulyden som var når bilen sto på tomgang. Kikket over eksosanlegget og ellers så det bra ut :) Men det kjipe var at den lyden som er når jeg kjører ikke forsvant. Så er ikke eksosanlegget likevel. Begynner å mistenke drivverk da lyden kommer og går litt etter gasspådrag osv. Noen som har vært borti lignende? Skulle nesten tro det er noe som ligger og skrangler, men vet ikke hva. Er åpen for forslag. Ser for meg noe imellom svinghjul og mellomaksling egentlig, men kan jo og være på motoren?

Må benytte anledningen til å anbefale Svensen Eksos oppe på Tiller i Trondheim. Tok inn bilen og skjekket fort, og tok kun 200kr for å fjerne dekselet og se over :) Humøret og serviceinnstillingen var på topp :) Har vært der tidligere en gang med 325'n og de tok inn bilen min tvert da også og ordnet den :)

• 3 months later...
Skrevet

jeg har også den samme lyden. Sånn rasle-aktig lyd når jeg slipper gassen, og turtallet synker. Pappa sa at det var innmaten i katalysatoren min som var løs trodde han. Jeg trodde det var et feste eller varmeskjold som var løst, men var i grava å sjekka, og ingenting løst! så må vel være det. Rævva lyd. Skal bare få min gjennom Eu, før hele dritten blir bytta med et rakt rør! :P Kanskje innmaten i din katalysator også er laus?

Skrevet

Lurer på om jeg har det samme. Litt samme lyd som Chewbaka i Star Wars lager? Vanskelig å beskrive, men litt "elektrisk" lyd nesten. Her skjer det når bilen står på tomgang og når jeg slipper gassen inn mot rundkjøring ol. Kommer og går, klarer ikke å provosere fram lyden. Blir mindre lyd når bilen er varm.

Har byttet vannpumpe på min, og ingen forskjell etter det.

Jeg har utelukket drivverk da det skjer når bilen står stille og, men kan det ha noe med clutchen å gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...