Gå til innhold

Bmw M5 e34 3.6 vs 3.8 liter, hva er best?


Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg lurer på om noen som har peiling kan gi meg noe info om denne bilen, de leveres med 3.6 og 3.8 men hva som er best, eller er det samme kvalitet på begge motorne? hva problemer kommer igjen på disse bilene, tenker da på motor og chassi, hva bør en eventuelt lete etter og hva vill en pris på en slik bil vere om den er orginal eller ombygd...

hva veigrep har disse bilene? hva holdbarehet har drivverk? alt om selve bilen vill jeg gjerne vite, på forhand takk;) :)

Skrevet
hei jeg lurer på om noen som har peiling kan gi meg noe info om denne bilen, de leveres med 3.6 og 3.8 men hva som er best, eller er det samme kvalitet på begge motorne? hva problemer kommer igjen på disse bilene, tenker da på motor og chassi, hva bør en eventuelt lete etter og hva vill en pris på en slik bil vere om den er orginal eller ombygd...

hva veigrep har disse bilene? hva holdbarehet har drivverk? alt om selve bilen vill jeg gjerne vite, på forhand takk;) :)

Begge motorene er bra, men skal du bruke turbo o.l burde du gå for 3.6.

Chipping og motorbrems etter toppfart burde unngås.

Generelt solide biler, men er jo mange ombygde biler med diverse mangler. Er ca 30 originale M5er i landet, så utvalget er begrenset.

Typiske småfeil er oftest relatert til forstilling/styring, samt at girkassene kan skrape litt med alderen.

Priser for originale sedaner er 115k-200k, godkjent ombygde 80-150k, og ombygde uten godkjenning 40-80k.

Er du ute etter ren og enkel kjøreglede burde du vurdere noe annet, men hvis du vil ha en stor, sprek og solid bil er det kjempebiler. Design og lyd er jo fantastisk.

Skrevet

ja tenker på m3 e30 også, for har en 2.5-16v evo 1 bil fra merce å dette er jo en helt råååå kjøre maskin men vill snart bytte ville prøvd litt av vert før jeg ikke får skjangs lenger... men hva annbefales innen bmw, 850 er det noe? men har tenkt lenge på m3 e30 2.3-16v:)

Skrevet

Blir aldrig enig med folk når det gjelder priser på en orginal bil eller ombygget bil.. Er delene bare flyttet rett over fra en donor m5 over på nytt chassi og godkjennt bør prisen ligge under en orginal.. det er de fleste enig om..

Men så mener mange jeg har pratet med at dersom bilen er ytterligere ombygget med annet understell og ny bygget motor med smidd bunndel for og få enda mere sugehester eller montert turbo så mener de at bilen er rota så mye med at den er verd enda mindre..

smidde bunndeler er dyre greier. og ofte kan understell være dyrt.. Så min mening er at det er dyrere biler..

Men da må kjøper være klar over hva han kjøper.. Kjøper man en m5 med turbo og alt ferdi men kun godkjent som m5 så ryker skiltene om man blir stoppet.. da har du plutsli betalt 150+ for noe som du ikke har skilt på.. Men du kan jo da skru av turbo og bruke et orginalt eskos anlegg å få bilen godkjent for så å montere turbo igjen.

Så som en tidligere nevnte.. spørs hva du er ute etter..

Kraftig motor og god plass så er jo m5 best.. bare en bil som går godt og leke med er vel m3n bedre valg.. Så er spørsmålet om du vil ha skilt eller ikke.. for skal du ikke ha skilt så er det jo bare fantasien som setter grenser.. Det er det jo forsåvidt med skilt og.. bare at det er utroli surt å bli stoppet..

Skrevet
ja tenker på m3 e30 også, for har en 2.5-16v evo 1 bil fra merce å dette er jo en helt råååå kjøre maskin men vill snart bytte ville prøvd litt av vert før jeg ikke får skjangs lenger... men hva annbefales innen bmw, 850 er det noe? men har tenkt lenge på m3 e30 2.3-16v:)

De gamle 190 evo-bilene er fete ja.

850 er mer lukseriøs GT-bil for den voksne sjåfør. Tror jeg ville styrt unna denne hvis du vil ha noe direkte morsomt. Oftest automat...

Hvis du er ute etter en herjebil for banedager o.l, litt i samme gate som Merca, så er nok E30 M3 og E36 M3 mer optimalt enn E34 M5. Dessverre er de priset opp i skyene, i motsetning til E34 M5.

Skrevet

jeg må ha skilter:) ja tenker meg noe innenfor m3 vist ikke m5 er noe, skjønner har en kar med en godkjent ombygd m5 som vill bytte sinn i min, men hva ligger best på veien av e30 og e36? e30 er jo veldig bra hører jeg. evoen min er helt syk så vill tro m3 er helt vill og:)

Skrevet
hva burde jeg se etter på en m3 e30 eller ville dere gått for en e36? hva fordeler og ulemper har disse?

E30 M3 er gammel, og mangler sekserlyd. Men har gode kjøregenskaper og design...

E36 er nyere og mer moderne bil til samme pris som E30, men dessverre får du vanos på kjøpet. Noe som til stadighet må byttes/overhales.

Men skal la andre gi råd på disse bilene, kjenner de ikke så inngående selv.

Skrevet

e30 er jo en klassiker som mange sikkler etter.. e36 ble mere en plastbil med stor motor i.. Så er du ute etter noe som har bra effekt er e36 tingen.. E30 mangler jo en del hk kontra e36.. Men litt lettere bil så flytter godt på seg de å..

Som nevnt har e36 vanos.. Den klapprer litt under oppstart.. Men noe utpreget kjøre får så å bytte vanos får så å få kjørt litt til er det ikke.. Enkelte holder lenge og andre holder ikke..

Selv mener jeg at vanos problemet ofte henger sammen med oljen og hvor ofte den er byttet.. Noen vil sikkert skyte meg for den setningen men..

Skal sende deg en pm på hvordan e36 funker på kjøring.. Og vet det ligger en video av en e30 m3 på show off forumet her..

Ellers synes jeg e36 er lettskrudd kontra e30.. Og en e36 får du gjøre stort sett alt du vil med uten noen skriker om at du ødelegger bilen.. Noe mange hyler om visst det er en orginal e30 m3..

Skrevet
hva burde jeg se etter på en m3 e30 eller ville dere gått for en e36? hva fordeler og ulemper har disse?

E30 M3 er gammel, og mangler sekserlyd. Men har gode kjøregenskaper og design...

E36 er nyere og mer moderne bil til samme pris som E30, men dessverre får du vanos på kjøpet. Noe som til stadighet må byttes/overhales.

Men skal la andre gi råd på disse bilene, kjenner de ikke så inngående selv.

at vanosen må byttes til stadighet er nå å ta i, men ja de er dyre og kan plutselig gi seg. Er jo snakker om 25000 for enkel vanos til 3.0.

Kan prøve og resonere litt for deg her :)

E30 M3:

Når det gjelder e30 m3 så mener jeg den er i en klasse for seg og syns ikke den kan sammenlignes med e36 m3. Man har kanskje ikke komforten som en e36 og man har ikke kreftene i en e36, men den HAR kjøreoplevelsen. Noe e36 har mindre av.

Har selv ikke kjørt en e30 m3 men har prøvd en e30 325 med e30 m3 understell, å du steike for en morsom bil :D

Tror nok at hvis du tenker å finne en bil i samme gata som merc evo'n din så er nok e30 m3 den råeste i den gata :)

Til oppnåelige priser.

E34 M5:

Hvis du derimot vil ha komfort og litt mer plass så er M5 midt i blinken, har selv en 5-serie og den egner seg bedre en 3-serien på langtur, er rett å slett en mer allroundbil man kan bruke til det meste, M5 har jo blitt kåret til Best Saloon Car of The Year mange ganger å det sier vel det meste :)

Går godt, driftsikker, er god å kjøre, god plass såvell i coupen som i bagasjerom, er mekkevenlig og har god tilgang på bruktdeler til en grei pris.

Skrevet

he he skjønner forstår jo at folk har forkjellige meninger om biler, men er jo artig og høre andres meninger selvom, og ja jeg er ute etter kjøre glede ikke komfort, evoen min er et helvette og kjøre med vist du skal slappe av men man får en helt rå opplevelse når en er i høy fart og man kjenner på kortstyringen og en tar og drar på henger som en klegg på veien, men hører m3 e30 er vertfall like god på veien, er jo tross alt konkuranse biler, kjørte jo mot hverandre i dtm på 90tallet, det sier jo sitt om disse bilene. liker veldig godt 6ere men liker også firere, klarer bare ikke disse v motorene, det er for amrikansk og minner om muskel biler så går jævlig men det rett fram. gate bil skal vere smidig samt en fornøyelse og kjøre og seff en en betydelig kraft bak pedal trykket:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...