hakonbj Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 Hei: Har ett problem jeg lurer litt på sidene rundt? I helgen var jeg på en fest med kompisen min. Vi drakk en del og utover kvelden ville kompisen min låne bilen. Jjeg sa ikke direkte nei, men de andre på festen reagerte på det. Heldigvis var det en som var edru som sa han kunne kjøre. Jeg ga da nøkkelen til den edru personen og de gikk ut for å kjøre. Videre ble det litt diskusjon mellom kompisen min og han som skulle kjøre. den edru personen la da igjen bilnøkkelen i bilen og gikk tilbake for å snakke med meg. Da så vi plutselig kompisen min kjøre avgårde med bilen. Han greide selvfølgelig å krasje bilen inn i flere andre biler og ble tatt av politiet. '' Det jeg lurer på er hva som må skje videre? Jeg har IF Fullkasko. Må jeg annmelde han for biltyveri for ikke å måtte betale for skadene han påførte de andre? Bilen min er det ikke så farlig med, men de andre bilene han krasjet med blir nok dyrt. Kompisen min hadde heller ikke førerkort(det viste ikke jeg) Hvilken straff kan han regne med for biltyveri av denne sorten eventuelt? Ville vel si han "tyvlånte" bilen mer enn han stjal den. Men er det noen måte jeg kan bli uansvarlig for skadene uten å annmelde han for biltyveri? Hvilken straff kan eventuelt jeg få i denne saken? TAKK FOR ALLE INNSPILL I DENNE SAKEN:: Helst unngå pekefingerkommentarer da jeg tar fullstendig avstand fra fyllekjøring og kjøring uten førerkort.
crizi Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 Tror det er sånn at nøkkelene er i bilen så får du ikke igjen en dritt
hakonbj Skrevet November 11, 2008 Forfatter Skrevet November 11, 2008 Men handler ikke om å få igjen noe for bilen. Men vil ikke betale en million for de andre bilene bare for at kompisen min skal slippe jailern..
MortenK Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 Er det ikke så enkelt å si at bilen ble stjålet av vennen din, var jo egentlig det som skjedde! Var det noen vitner uten om han edru sjåføren som kan vitne på at nøkelen stod igjen i bilen?
Torek Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 Tror det er sånn at nøkkelene er i bilen så får du ikke igjen en dritt Forsåvidt, men dette er jo et ganske spesielt tilfelle. Mine kamerater pleier iallefall ikke å stjele hverandres biler på fylla. Hørte om et lignende tilfelle for en tid tilbake, og der måtte det iallefall anmeldelse til for at forsikringa skulle dekke skadene. Kjipt dette her, men når han "kameraten" din ikke klarer å oppføre seg så må han ta konsekvensene av det også. Lykke til iallefall! Håper det ordner seg på beste måte for begge parter
Torek Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 Men handler ikke om å få igjen noe for bilen. Men vil ikke betale en million for de andre bilene bare for at kompisen min skal slippe jailern.. Vil isåfall tippe det blir samf.straff jeg..
crizi Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 tror forsatt ikke forsikringa har noe lyst til å dekke det uansett da nøklene sto i selv skadene på andre biler, derimot så kan det hende at kompisen din blir erstatningspliktig for alt på egen kappe. men skader ikke å ta opp telefonene å ringe forsikringselskapet, kan garantere at du ikke får noe klart og rett svar her
wabby Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 Er det han som tok å smalt i 10 biler i Oslo i helga?
eriklepe Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 nøkkelen er jo stjelt den og, selv om den var lett tilgjengelig. Du har nok et leit dilemma her ja, hvis du ikke anmelder han for tyveri kan du selv risikere å få straff. Hvis han er en skikkelig kompis gir han deg sitt samtykke til å anmelde han uten noen "hard feelings". Naboen fikk nøkkelen stjelt av en gjest på vorspiel engang, som senere stjal bilen. bilen ble kondemnert, fyren anmeldt og alt igjen på forsikring.
Hedfelt Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 En venn av meg var i en lignende situasjon. Fest, fyll og plutselig stakk den drita kompisen hans av med bilen. Heldigvis var det bare denne ene bilen som ble vrak da. Han som "lånte" uten samtykke eller egentlig da stjal bilen betalte for ny bil med samme ekstrautstyr osv for å slippe anmeldelse. Men ettersom politiet allerede er innblandet her, og det trolig er snakk om en mye høyere pengesum vil jeg tro anmeldelse er eneste vei å gå. Forstår han ikke dette selv kan du neppe kalle han en god venn.
MortenK Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 Hadde det vært min vennn så hadde jeg bare sagt at han stjal bilen. jeg hadde alldri tatt skylden for at en venn hadde stjålet bilen min og kræsjet den i mange andre. Syns egentlig at du ikke skal få noe annet enn tilsnakk/ advarsel, var som sagt i mine øyne ikke din feil..
Bmwfanatic Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 Du har jo gitt bilnøkkelen din til han som var edru og med førerkort, ergo har da ikke du gjort noe galt..! Var heller ikke du som la igjen nøkkelen i bilen, det var det den edrue kameraten din som gjorde, så hva har du med dette å gjøre? Jeg vil nok si att han regelrett sjal bilen.. Om du finner en bil på en p-plass med nøklene i så har du jo ingen rett til å ta den!
EBørøsund Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 Kjinki sitausjon... Ring NAF, de tilbyr gratis juristhjelp til sine medlemmer, vil tro de har kontroll på hva du/dere bør gjøre. Like greit å gjøre det, så slipper du synsing å unødie uenigheter med komipsene dine.
skillbill Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 nøkkelen er jo stjelt den og, selv om den var lett tilgjengelig.Du har nok et leit dilemma her ja, hvis du ikke anmelder han for tyveri kan du selv risikere å få straff. Hvis han er en skikkelig kompis gir han deg sitt samtykke til å anmelde han uten noen "hard feelings". Naboen fikk nøkkelen stjelt av en gjest på vorspiel engang, som senere stjal bilen. bilen ble kondemnert, fyren anmeldt og alt igjen på forsikring. Det er jo ikke noen vits for meg å skrive på dette forumet, når du kommer med mine synspunkter før meg Ja, jeg regner med at forsikringsselskapet ditt vil kreve en anmeldelse ang biltyveri. Så får det i vennekretsen deres være snakk om "tyvlåning av bil" En annen side er han som faktis lot nøklene ligge i bilen. Han er å regne som "bilens sjåfør" der og da, og er da ansvarlig! Han "visste" at din berusede kompis svært gjerne ville føre bilen, og det vil da bli brukt MOT han, at han lar bil og nøkler stå ubevoktet i denne persons nærvær. Så jeg tror nok at han kanskje vil risikere å bli siktet/dømt for uaktsom opptreden. Men jeg vet ikke om han av den grunn får delskyld i erstatningsspørsmålene Men uansett tror jeg du sitter ganske trygt hvis du skjønner! Selvom du er eier av bil, så har du gitt ansvaret til en edru person, og grunnet denne persons uaktsomhet, så har ting blitt som de har blitt. Hvis han hadde kjørt for fort, og fått bot, så er det jo han som sjåfør som er ansvarlig, IKKE du! Lykke til i hvertfall! Gi oss oppdateringer på sakens utvikling!
burny_ Skrevet November 11, 2008 Skrevet November 11, 2008 Annmeld han, si noe sånt som: Du gidde nøkkelene til han ene (edru) som skulle "hente" noe i bilen. Han glemte nøkkelene, så tok han andre og stakk av med bilen... Enkelt og greit, han kameraten din får mest sannsynlig 1 år som fotgjenger, bot, og erstatningskrav fra forsikringsselskapa (det fikk en kamerat som stjelte 18 biler, mye i fylla, og stakk fra purken). Du burde hvertfall ikke være "snill" og ta noe skyld selv, han ville fyllekjøre = han fortjener straff.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå