Simpel Skrevet November 13, 2008 Skrevet November 13, 2008 Hallo, Har fått meg ny hobby, nemlig lese gamle forumsinnlegg. Begynte bakerst og jobber meg framover, har nå kommet til side 1190. Uansett, ser mange innlegg går på topp-pakninger. Det fryktede T-ordet. Og jeg har skjønt at å bytte den ikke er en jobb for smågutter. Det jeg lurer på er om topp-pakning kan regnes som en slitedel, altså den må antagelig byttes i løpet av bilens levetid uansett, eller blir topp-pakningen bare ødelagt av uheldige omstendigheter av type varmgang osv?
Deep Dish Skrevet November 13, 2008 Skrevet November 13, 2008 Sorry, men må bare spørre.. Fritidsproblemer.??
Simpel Skrevet November 13, 2008 Forfatter Skrevet November 13, 2008 Ja. Permisjon fra jobben, baby underveis
oddis Skrevet November 13, 2008 Skrevet November 13, 2008 Toppakning skal i en ideel verden vare lenge, hvis den er riktig dimensjonert og har en motor som er riktig brukt. Etterhvert som motoren blir gammel vil godset i toppen gi etter ørlittegrann, og ofte slå seg litt. Ujevnheter oppstår. Spesielt hvis man har opplevd en eller flere kokinger (gåen vannpumpe, termostat etc.) En toppakning skal også stå imot sylindertrykket. Det sier seg selv at ringene rundt sylinderne vil påføres slitasje. Et annet begrep er lokal koking, som ofte var en fenomen på eldre 6'er motor, der en liten del av toppen overhetet, og evt slo seg/sprakk opp i vannkanaler, uten at det slo ut på driftstemperatur. Dette kom ofte av altfor hard kjøring da motor var kald og dårlig sirkulasjon på tomgang etter hardkjøring. Til slutt sier også moder jord i fra, og spiser sakte men sikkert toppakningen opp. Det beste råd jeg kan gi er å kjøre forsiktig i 15-20 min og la oljetemp bygge seg opp til driftstemperatur, og la bilen stå å kjøle seg ned i 1-2 min før du skrur den av da du er ferdig med turen. Men hvor ofte ser man ikke iskalde motorer som blir dratt til turtallsperra ut fra parkeringsplassen nå vinterstid? Jeg ser det OFTE.
Ellingsen B. Skrevet November 13, 2008 Skrevet November 13, 2008 Det er vel en slitedel, men den er nok mer utsatt på f.eks M20 enn M50 motoren. Det går jo også på kjørestil til eier. Selv hadde jeg en E30 i 3 dager før toppakningen røyk..
Simpel Skrevet November 13, 2008 Forfatter Skrevet November 13, 2008 Takk for vitefulle innlegg. Skjønner at du kan ha en topp-pakning i en evighet med en kombinasjon av forsiktig kjøring og flaks. Er det vanlig å bytte topp-pakning selv eller er dette en verkstedjobb? Ser at hvit røyk i eksosen og vann i olja (hvit olje) er et tydelig tegn på sliten topp-pakning. Etter noen minutt på tomgang drypte det vann av eksosrøret mitt, er dette et T-tegn eller er dette vanlig?
Dirty Skrevet November 13, 2008 Skrevet November 13, 2008 vis den holder seg bra på temp ikke drikker vann eller olje. vil jeg tro bar du har mye kondens i eksosen har ud varme i varmeapparate?
Scampi Skrevet November 13, 2008 Skrevet November 13, 2008 Hvordan er det egentlig med pakninga på M43B18? Er den kjent for å være kjip, eller er den kurant dersom man er forsiktig når motor er kald osv.?
Simpel Skrevet November 13, 2008 Forfatter Skrevet November 13, 2008 Masse varme i varme-apparatet, men det tar litt tid. Td at motoren er varm ihht til måler, men det tar litt tid før det viser seg i varmluft i apparatet.
Olelink Skrevet November 13, 2008 Skrevet November 13, 2008 Men hvor ofte ser man ikke iskalde motorer som blir dratt til turtallsperra ut fra parkeringsplassen nå vinterstid? Jeg ser det OFTE. går nå utover dem selv det Bruker å ende med fatal utgang for motorn, helst en dag i 20minus Vet av spesielt en i denne kategorien, men etter å ha blitt stående å sperre for 3-4 trailere midt på E6 en stund så har han fått en noe annerledes kjørestil med kald motor
pedro Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Jo Kjørestil gir selvfølgelig utslag på livslengde på hele bilen og ikke bare motoren. Men jeg holder på at service er tingen for å holde problemene borte. Nok frostveske/rent vann byttet i fornuftig tid og det samme gjelder termostaten. Bytt vannpumpe med en gang hvis det er tegn på slitasje/dårlig sirkulasjon/ulyd. Samme med rengjøring av radiator/ ekspansjonstank. Har aldri hatt trøbbel med mine M20 motorer jeg men har havarert tre ganger rett etter kjøp av slike. Siste gang kjøpte jeg bil i Bergen og kom til Åsane. KOOK og NAF. Vedlikehold er tingen. Pedro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå