snowhoe86 Skrevet November 13, 2008 Skrevet November 13, 2008 nå trenger jeg hjelp altså!! for litt siden så plutselig vips hadde jeg ikke lys i det hele tatt..så skiftet jeg en sikring som hadde gått og nærlys pærene,men ikke fult lys da de var en smule uhjelpsomme å få opp.på dette tidspunktet så jeg at lyset lissom dimmet seg selv litt opp og ned da jeg kjørte over litt lengre strekninger med høyt turtall,men tenkte ikke noe særlig på dette. så fikk jeg byttet pærer på fult lysene,og det gikk som smurt! helt til kvelden etter..da skjedde det samme..lyset dimmet seg ned og opp.og pooff..så var det dødt igjen. ingen sikring har gått,bare pærene..igjen...men nå bare fult lysa. hva er detta??? jeg kan ikke noe sånn lednings drit,men vet at dynamoen min ikke er helt hundre pga at lyset inni bilen flafrer litt da den står på tomgang. noen som vet?
Odd-M Skrevet November 13, 2008 Skrevet November 13, 2008 Spenningsregulator? Har du målt spenningen på tomgang og på litt turtall? Er den for lav, dvs under 12V. blir ladingen for dårlig. Likevel drives lysene over batteriet og skal fungere uavhengig av lading så fremst det er strøm på batteriet. Er den for høy, altså over 14,4V, sprenges lyspærene og elektronikken generelt kan skades. Normalt skal den lade mellom 12V og 14V uavhengig av hva slags turtall du har.
snowhoe86 Skrevet November 14, 2008 Forfatter Skrevet November 14, 2008 det der sa meg ikke sånn veldig mye,eller jeg skjønte det men jeg har fått en til å måle det imorgen:) viss ikke hører du sikker fra meg..hehe...takk for tips:)
snowhoe86 Skrevet November 15, 2008 Forfatter Skrevet November 15, 2008 oki..nå har vi målt,og den målte 15 :S både på tomgang og på turtall... det var da lyset var av da:/
todleif Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 Du må nok bytte spenningsregulatoren på bilen. Den skal ikkje levere meir enn 14,4v. (under forutsetning at det er brukt eit skikkeligt måleinstrument)
snowhoe86 Skrevet November 16, 2008 Forfatter Skrevet November 16, 2008 det er brukt ordentli...er faktisk på et verksted vi har målt...men da får jeg bytte da,og så får jeg heller komme tilbake til saken;) takk for hjelp:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå