Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor jeg får kjøpt billakk, rød og klar? Har noe rust som må fikses på en rød E36 318tds.

Helst på sprayboks siden jeg ikke har lakksprøyte. En fordel med butikker i bergensområdet.

Er klar over at resultatet ikke blir like bra med sprayboks, men det er ikke så godt synlig uansett.

Ellers noen tips til en som skal fikse rust for første gang?

Planen er:

- Sandblåse

- Et eller to lag med Zink.

- Noen tynne lag med rød lakk

- Et lag med klarlakk

- Polere etter en uke

Skrevet

Mekonomen/lakkspesialisten i fyllingsdalen lager lakk på sprayboks :wink:

Ellers så høres framgangsmåten grei ut.

Selger forøvrig lakksprøyte til 269kr på biltema, som er helt grei nok til slikt, iallefall bedre enn det blir med sprayboks. Spraybokslakken er så tynn samt at den ikke er så motstandsdyktig mot f.eks avfetting. Vet du hvilken rødfarge du har? er godt mulig det er en tett farge som ikke skal ha klarlakk..

Skrevet

De har lakk for BMW på BilXtra, Lagunen og sikkert de andre og. Multona tror jeg det het, de har katalog med BMW lakk -kodene. Ble ikke 100% samme farge på lakken min, men det har vel noe med 12 år gammel kontra ny lakk. 120 kroner boksen, sånn circa.

Pass på å kjøpe nok lakk. For tynt lakklag ser rett og slett fælt ut. Og hold sprayboksen i bevegelse hele tiden, mange mange tynne lag, ikke prøv å "få det unnagjort" ved å trykke på med lakk på et felt. Puss med fint sandpapir mellom lakk-lagene.

Hvor på bilen skal du lakke sånn forresten?

Skrevet

Zinken jeg har fått tak i blir brukt i industrien til dette formålet, og er ikke mulig å kjøpe i butikk. Tror derfor at det er skikkelige greier. Er riktignok på sprayboks, men det gjør vel ikke noe når det er grunning.

Var ikke klar over at lakksprøyten var så billig. Så da blir det nok kjøpt en slik. Er det vanskelig å lakke "fint" med lakksprøyte, noe spesielt jeg bør tenke på?

Under panseret står det at fargen er "BMW - hellrot" Noen som vet ca. pris på slik lakk?

Skrevet
Hvor på bilen skal du lakke sånn forresten?

Er litt på bakskjermen, en liten flekk nederst på førerdøren og litt flekker etter steinsprut nederst på framfangeren.

Skrevet

Er vel noe med varme på denne årstiden og. Jeg brukte en vifteovn når jeg holdt på for en måned siden, lakken henger der enda :) Varmet på det aktuelle området for å fjerne alt av vann (viktig!), lakkering på litt varmt underlag er bra. Tror jeg.

Ellers blir det litt tåke, rikelig med aviser og maskeringstape av bred type er å anbefale. Vet ikke om du har spraylakket før, men en klassisk tabbe er å trykke på boksen og så begynne å bevege på den. Beveg først, så trykk. Ellers blir det en stor "dam" på et sted som kan begynne å renne. Vel, ikke noe hokuspokus, du ser når du begynner. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...