325ixx Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 kan nokon skrive ei lita bruksanvinsning på korleis ein bytta stødtempere bak på e46sedan 99? 1. Ta av hjul .. skjønner? Takker for svar
Olelink Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 blir det ikke samme som e36 da? her er nå en kjapp en - jekk opp hele bakenden på bilen, eller en side av gangen. - ta av hjul, du vil nå se at dempern holder igjen fjæra fra å presse bærebroa lengre ned mot bakken så dempern står i strekk, skal være sånn og det er ikke bra om fjæra er løs nå. i så fall er dempern for lang for fjæra eller fjæra har mistet for mye spenn/gått av. Ikke skru løs dempern ennå, fjæra har normalt fortsatt så mye spenn i seg at det smeller skikkelig hvis du løsner dempern (kan ødelegge mye) samt at det blir litt værre å skru det sammen igjen. - bruk en liten jekk å press bærebroa litt opp igjen, sånn at dempern går litt sammen igjen, du kan nå løsne dempern. den sitter i en bolt i bærebroa og to skruer i demper tårnet, de kommer du til ved og ta bort vegg teppene i bagasjerommet. (mulig du må ut med høytalerene for og komme til). - når dempern er ute skrur du dempern løs fra topplagret, flytter topplagret over til den nye dempern å setter dempern tilbake i reverert rekkefølge NB, lurt å bytte topplager hvis det har stått i en stund og er slitt da gåent topplager gir irriterende lyder samt dårlige kjøreegenskaper. håper dette hjalp, er bare å spørre om du lurer på noe mer
325ixx Skrevet November 16, 2008 Forfatter Skrevet November 16, 2008 Takk takk Det var ein go forklaring
Olelink Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Takk takk Det var ein go forklaring bare hyggelig, du får spørre videre om du møter på problemer
S.Arnesen Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 på e46 jekker du bare opp bilen, løsner demperen i tårnlageret også løsner bolden i bunn. fjøra blir liggende riktig selvom demperen ikke er på. kalrer fint å montere demperen igjen uten å jekke noe som helst.. tar deg 15-20 min å bytte...
Olelink Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 på e46 jekker du bare opp bilen, løsner demperen i tårnlageret også løsner bolden i bunn. fjøra blir liggende riktig selvom demperen ikke er på. kalrer fint å montere demperen igjen uten å jekke noe som helst..tar deg 15-20 min å bytte... se så, forenkler prossessen din 325ixx enda mer
S.Arnesen Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 på e46 jekker du bare opp bilen, løsner demperen i tårnlageret også løsner bolden i bunn. fjøra blir liggende riktig selvom demperen ikke er på. kalrer fint å montere demperen igjen uten å jekke noe som helst..tar deg 15-20 min å bytte... se så, forenkler prossessen din 325ixx enda mer jepp.. jeg bytta dempere og fjører bak på en e46 sedan for noen måneder siden. brukte en halvtime bak på å bytte de fire komponentene. Monterte senkefjører da, så de var det bare å dytte på plass.. Om det er først gangen du bytter demper så bruker du 5 min på å se over hvordan ting ser ut, og 10-15 min på å demontere og påmontere igjen... Tør faktisk å påstå at det er like enkelt som ett oljeskift, så ingen unnskyldning for å ikke gjøre dette selv
Scampi Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Wow, det er ikke verre, nei...gleder meg nesten til å bytte på min E36
Olelink Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Wow, det er ikke verre, nei...gleder meg nesten til å bytte på min E36 nei det er ikke vanskelig, er litt kosejobb, men på 325'n jeg hadde måtte jeg i allefall gjøre som jeg skrev i mitt første svar, altså å jekke opp bærebroa litt/bygge oppunder den så man kan skru av dempern, men er ikke sikkert det satt org fjærer på 325'n og at det med org fjærer ikke skal være nødvendig.
S.Arnesen Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Wow, det er ikke verre, nei...gleder meg nesten til å bytte på min E36 nei det er ikke vanskelig, er litt kosejobb, men på 325'n jeg hadde måtte jeg i allefall gjøre som jeg skrev i mitt første svar, altså å jekke opp bærebroa litt/bygge oppunder den så man kan skru av dempern, men er ikke sikkert det satt org fjærer på 325'n og at det med org fjærer ikke skal være nødvendig. mye mulig at det varierer litt fra e36 til e46 da...
Bollis69 Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Blir prosessen mye verre visst en skal sette på et senkesett på en E46?
Bollis69 Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 jaha...?? For at en tar ut demper og fjær i ett da?
S.Arnesen Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 jaha...?? For at en tar ut demper og fjær i ett da? foran så tar man jo ut hele fjør benet. uansett om man bare skal bytte fjør eller fjør og demper. senkefjører er mye kortere, så bak kan du bare dytte fjæra på plass på bakstillinga. skal du sette på sports dempere og senkefjører foran så pleier det å holde med å være to karer til å sette på topplageret. En som presser topplageret og fjøra ned, og en som står klar med muttertrekkeren til toppmutteren Er utrolig enkelt å bytte dempere og fjører på e46.
Bollis69 Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Stili.... Jeg var ikke klar over at det var SÅ enkelt.. Så nå er det bare å finne seg et passende senkesett (ca.35?) og noen fine 18" felger.... Fin bil du har forresten S. Arnesen. Hvilken modell er den?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå