Bmw mann Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Var idag og snakka med biltilsynet angående ombygging av en 318is. Forklarte de at jeg hadde en M3 donor bil hvor absolutt alt som sto på donor bil skulle over til IS`n. Da sa han at det ble vanskelig, så og si umulig og få det godkjent lengre. Dette pga jeg måtte ha godkjenning fra Bmw selv, og det ville ikke de godkjenne lengre.. Stakk bort om min lokale Bmw forhandler og prata med dem. Der sa de at Bmw norge var veeeldig vanskelige på det punktet med og gi godkjenning, men at jeg skulle ta kontakt med noen i Bmw miljøet eller Bmwccn for og høre med hvordan de hadde fått det godkjent. For det er jo ganske mange som har fått det godkjent. SÅ, til spørsmålet : Hvordan skal jeg klare dette ? Hvem kan hjelpe meg ? Hvem kontakter jeg ?
Ellingsen B. Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Min er godkjent ombygd. Den ble først vist på Tüv i Tyskland. Fikk der et komplett dokument som sa at denne er "godkjent" og det er brukt riktig deler. Så på BT med Tüv papirer for godkjennelse av bygget i Norge. Du kan jo evt ringe å høre med forskjellige BMW verksteder. Det er vel de som avgjør om de kan godkjenne bygget, ikke BMW Norge?
Rogern Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Har du komplett delebil burde det ikke være nødvendig å få godkjennelse fra bmw da jeg akkurat har byggd en e36m3 ved å bruke alle deler fra en svensk donorbil. Alt de trengte fra meg var bilder under hele byggingen. Virker som det ikke er noe fasitsvar og opp til hver enkelt trafikkstasjon hvordan de vill ha det. Du kommer til å få problemer med vekten når du bygger på en 4 sylindret bil.
Bmw mann Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 Min er godkjent ombygd. Den ble først vist på Tüv i Tyskland. Fikk der et komplett dokument som sa at denne er "godkjent" og det er brukt riktig deler. Så på BT med Tüv papirer for godkjennelse av bygget i Norge. Du kan jo evt ringe å høre med forskjellige BMW verksteder. Det er vel de som avgjør om de kan godkjenne bygget, ikke BMW Norge? Det er nemlig Bmw norge som bestemmer i følge bt og verkstedene.. Hva kosta det deg og vise den i tyskland og få dokumentasjon ? Tid ?
Bmw mann Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 Har du komplett delebil burde det ikke være nødvendig å få godkjennelse fra bmw da jeg akkurat har byggd en e36m3 ved å bruke alle deler fra en svensk donorbil. Alt de trengte fra meg var bilder under hele byggingen.Virker som det ikke er noe fasitsvar og opp til hver enkelt trafikkstasjon hvordan de vill ha det. Du kommer til å få problemer med vekten når du bygger på en 4 sylindret bil. Men då må vel bli godkjent for det om du bruker en komplett donor bil med tanke på at slår du opp understellsnr på bilen så får du opp at det er en 318is.. og ikke en m3. Forsikringsselskapet hadde ikke vært så glad om du hadde betalt for en 318is isteden for m3. Må vel finne den rette trafikkstasjonen da... Når det gjelder 4 syl bil så skal jeg kjøpe forsterkninger fra koed. Så da blir det ikke, eller, skal ikke være noe problem.
M3 Yngve Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Blir vekt problem, 318 har 4 syl og en del letter enn 320/325 feks. Jeg ringte å hørte om det for ca en mnd siden, og skulle ikke være noe problem så lenge kar har samme dele nr og alt kunne dokumenteres at var lovlige deler. Som nevnt er det bare de platene som skal være foskjell. Tror det med bilder er meget viktig når du bygger om. Så du selv viser dem at du tar delene fra M3en. Lykke til.
Bmw mann Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 Vekt problem og vektproblem... Det er jo samme karoserri utenom disse forsterkningene egentlig. Så da etter disse burde det ikke være noe problem. Har allerede startet ombyggingen, fått over hele understellet nå på bare 1 helg, men skal ta det av igjen nå til helgen for og pusse ned hele understellet og lakke opp igjen. Så det blir tatt masser av bilder hele tiden. Slik at de får se hva som blir brukt. Men er det ingen på forumet her så har vært bort i dette før ? Det bør det jo være ? Er jo ikke lovlig og kjøre uten type godkjenning..
Captain Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Det er ikke lovlig nei, men har inntrykk av at det er en del som gjør det.....og de som gjør det kan bli gjeldsslaver for livet om uhellet er ute. Kan forsikringsselskapet legge skylden over på ikke-godkjent bygg og føreren av dette ikke-godkjente bygget gjør de det uten å blunke.
Bmw mann Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 Ja jeg tviler ikke et sekund... Plutselig en dag springer lille Sebastian ut i gaten for å hente ballen sin og BANG! Da sliter du ganske greit resten av livet..
Rogern Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Vekt problem og vektproblem... Det er jo samme karoserri utenom disse forsterkningene egentlig. Så da etter disse burde det ikke være noe problem. Har allerede startet ombyggingen, fått over hele understellet nå på bare 1 helg, men skal ta det av igjen nå til helgen for og pusse ned hele understellet og lakke opp igjen. Så det blir tatt masser av bilder hele tiden. Slik at de får se hva som blir brukt. Men er det ingen på forumet her så har vært bort i dette før ? Det bør det jo være ? Er jo ikke lovlig og kjøre uten type godkjenning.. Samme karosseriene ja men karosseriet ditt har lavere tillat totalvekt i vognkortet enn en m3 og etter ny lov har man ikke lov å forandre tillat totalvekt i vognkortet lengre. Jeg måtte jukse mye for å få min godkjent selv om det var originalt en 320i. Noen klarer dette ved å registrere bilen med mindre passasjerer.
BMW-Coupe Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Hva er tillat total vekt på en 318is? Kan vel ikke være SÅ stor forskjell? Men vis du hadde mye problem, med en 320i, å 318is har enda mindre...hmm...prøv å sjekk ut om noen har fått godkjent dette før..(altså etter at den regeln kom) - BMW-Coupe
Rayman Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 du kan jo høre med han her hvilken plan han har med å få det godkjent http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=97206
Bmw mann Skrevet November 20, 2008 Forfatter Skrevet November 20, 2008 Vekt problem og vektproblem... Det er jo samme karoserri utenom disse forsterkningene egentlig. Så da etter disse burde det ikke være noe problem. Har allerede startet ombyggingen, fått over hele understellet nå på bare 1 helg, men skal ta det av igjen nå til helgen for og pusse ned hele understellet og lakke opp igjen. Så det blir tatt masser av bilder hele tiden. Slik at de får se hva som blir brukt. Men er det ingen på forumet her så har vært bort i dette før ? Det bør det jo være ? Er jo ikke lovlig og kjøre uten type godkjenning.. Samme karosseriene ja men karosseriet ditt har lavere tillat totalvekt i vognkortet enn en m3 og etter ny lov har man ikke lov å forandre tillat totalvekt i vognkortet lengre. Jeg måtte jukse mye for å få min godkjent selv om det var originalt en 320i. Noen klarer dette ved å registrere bilen med mindre passasjerer. Planer er at dette skal bli en showbil med banebil tema, så den skal kun ha 2 stoler, så da sparer jeg jo vekt der. Hva "juksing" måtte du gjøre da ?
Bmw mann Skrevet November 20, 2008 Forfatter Skrevet November 20, 2008 hmm...prøv å sjekk ut om noen har fått godkjent dette før..(altså etter at den regeln kom)- BMW-Coupe Hehe, det er nettopp det jeg prøver på nå. Satser på at noen som har fått det godkjent kan se dette innlegget og hjelpe meg... Eller du har andre idér om hvor jeg kan sjekke det opp ?
Kentan-racing.com Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Kan si det med en gang at du har ikke nubbe sjans.. 318 har så lite godkjent vekt forann pga 4 sylindret motor at straks du får en 6 sylindret nedi så er den altfor tung.. Men.. Der er allti et men.. carbon skjermer,panser,grill,støtfanger ribbe vekk alt som kan veie litt og for den saks skyld ingen ting så kan du kanskje klare det men tviler fortsatt.. Å det med endring av vognkort og vekter har jeg bittert fått erfare.. skulle hatt klasset ned chevroleten min.. det går ikke lenger fordi dem kom med den regelen.. så den er og forblir en klasse2 bil.. Prøvde meg da på den.. jammen jammen dette gikk jo fint før og bilene er jo levert på samme måte orginalt.. Dette hjalp heller ikke.. Tror forøverig en 6er og en 4er skilte med 60 kg eller noe i tørrvekt.. uten olje vann og svinghjul.. Ergo skal du slanke 60 kg+ må du gå alvorlig løs på et eller annet.. Kanskje om du hiver ut dashn og alt innvendig og møter opp med bare en sports stol og de skjermene og slikt at du kan klare det.. Men husk på at 6er bilene har grovere forvogn bremser og slikt.. alt er større og veier mere.. tror nok ikke det går.. synd men sant..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå