Gå til innhold

Ombygging 318is-->M3 - GODKJENNING

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så sant så sant.. prøver å holde meg i det lengste og har fulgt tråden fra første innlegg..

Ble bare så sinnsykt oppgitt.. All info legges frem på sølvfat. Folk med peiling svarer i tråden, og det er mulighet for å søke om tonnevis av info på emnet.. Hva mer kan en ønske da? Her snakker vi folk som det tydelig kommer frem av innleggene har førstehåndsinformasjon om temaet, som har prøvd å gjennomføre det og som kommer med den enkle løsningen..

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Forøvrig må jeg også bare få tillegge, at hele poenget med å lage ett slikt "kort" referat var for å sette ting på spissen over hvor utrolig klart det går an å få svarene servert, fårså å likevel feie de enkle fakta direkte under teppet..

Skrevet

Ville nå si at du har litt problemer med selvbeherskelen din... Hold deg vekke fra mine forum vis du ikke kan være litt mer ...

Takk SanMiguel

Skrevet

hva med å bruke carbon/glassfiber panser, skjermer og dører? evt fjerne takluke. kan jo også sette på de minste og letteste felgene som er mulig å få godkjent.. burde få vekten ned i allefall 100kg.. :D

eller bare ta til fornuften og høre på alle som har prøvd dette før..

Skrevet

I likhet med BreitBau blir jeg stadig overrasket over folks påståelighet angående godkjenninger. De som roper høyest er gjerne de som aldri har godkjent noe selv eller en gang har sendt en søknad om godkjenning. Særlig det med at noe har blitt godkjent før så da må det jo bli godkjent nå er en gjenganger.

Det som tidligere har blitt skrevet er helt korrekt. Sitteplasser kan ikke reduseres for å få økt egenvekt. Er selv rammet av dette. Tillatt totalvekt kan heller ikke økes.

Det finnes et unntak - det er om bilfabrikanten går god for det. Man trenger da en skriftilig attest fra BMW AG - det vil ikke hjelpe med noe slikt fra et BMW-verksted, TÜV eller liknende. Det komme fra BMW AG.

Jeg ringte juristen hos Statens Vegvesen for å få bekreftet dette da jeg ikke trodde på det. Det har faktisk vært en regel hele tiden - men de sendte ut et skriv med innskjerping på akkurat dette i desember i fjor (var vel lei at så mye rart ble godkjent av de forskjellige BT'ene). Derfor har det etter desember 2007 ikke vært mulig å endre tillatt totalvekt.

Som de andre også har påpekt er det tilnærmet umulig å bygge en 318is om til en M3 uten å overskride 318is sin totalvekt. Vil tippe at M3 sin egenvekt er 150-200kg mer enn 318is sin.

Din eneste sjanse er å få attesten fra BMW AG (egentlig dødfødt å forsøke noe slikt) eller å få tak i et Biltilsyn som overser/driter i regelen om endring av tillatt totalvekt.

En siste ting: hva som har blitt godkjent tidligere er ikke relevant for hva som blir godkjent i dag. Skriv en søknad til BT så får du svar.

Lykke til!

Skrevet

Grunnvekt på 318Is coupe e36 er: Kerb weight 1240 kg

Grunnvekt på 320i coupe e36 er: Kerb weight 1310 kg

Grunnvekt på 325i coupe e36 er: Kerb weight 1380 kg

Grunnvekt på m3 coupe e36 3.0 er: Kerb weight 1460 kg

Hva tillatt totalvekt er, er jeg ikke 100% sikker på :|

Skrevet
Grunnvekt på 318Is coupe e36 er: Kerb weight 1240 kg

Grunnvekt på 320i coupe e36 er: Kerb weight 1310 kg

Grunnvekt på 325i coupe e36 er: Kerb weight 1380 kg

Grunnvekt på m3 coupe e36 3.0 er: Kerb weight 1460 kg

Hva tillatt totalvekt er, er jeg ikke 100% sikker på :|

Den pleier ligge 5 x 75kg personer + ca. 50 kg bagasje høyere enn egenvekten.

Det vil mao si at man kun har bagasjevekten å gå på.

En M3 på ca. 1300kg som samtidig ikke overskrider aksellastene blir vel en vanskelig nøtt?

Skrevet

Okei. Så på 320I så kan du ta 1310kg + 475kg da, så sitter du igjen med en tillatt totalvekt på 1735kg ? Men er reglementet sånn at hvis du har en grunnvekt på 1310, som på 320en. Så får du ikke overskride den med tom bil ?

Skrevet
Okei. Så på 320I så kan du ta 1310kg + 475kg da, så sitter du igjen med en tillatt totalvekt på 1735kg ? Men er reglementet sånn at hvis du har en grunnvekt på 1310, som på 320en. Så får du ikke overskride den med tom bil ?

Dette er jo ikke korrekte tall siden vi ikke har hentet de fra vognkortene.

Reglementet er slik at om du f.eks. har tillatt totalvekt 1735kg. Så kan bilens egenvekt ikke overskride 1735kg - 375 kg (5 personer på 75kg) = 1360 kg. Da har du 0 kg i ekstra nyttelast og kan i prinsippet ikke ha med deg noe bagasje om bilen er full med passasjerer.

Vær også oppmerksom på at egenvekten er med full drivstoff tank osv.

Skrevet
Mulig det står skrevet. Men når kom disse nye reglene dere prater om?

Var på biltilsynet på mai å godkjente en 316 ombygd til 328 (e46)

De har alltid eksistert - men Statens Vegvesen sendte ut et skriv til alle lokale BT om at dette kravet måtte innskjerpes i desember 2007.

Om du søkte om godkjenning FØR denne datoen er du underlagt de gamle reglene og ville derfor ikke merke noe til de selv om du først fikk bilen offisielt godkjent i mai i år. Eventuelt har ditt lokale BT ikke tatt til seg denne innskjerpingen.

Nå kan det jo godt hende at vektene mellom 316 og 328 i E46 karrosset er såpass romslige at de tillater deg å bygge om uten å overskride tillatt totalvekt og da får du jo ikke problemer med de nye reglene heller.

Den eksakte paragrafen finnes her:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-010.html

I korte trekk går det ut på at det kun er bilfabrikant som kan gi en ny vektgaranti - dvs øke tillatt totalvekt.

Tidligere var det ikke behov for slik vektgaranti og BT godkjente biler som ble tyngre ved å fjerne antall sitteplasser. Da fikk man en høyere egenvekt uten at tillatt totalvekt ble endret. Dette er dessverre heller ikke mulig lenger - er bilen en 5-seter fra før så skal det være en 5-seter også etter godkjenning.

Det er et herlig land vi bor i!

Skrevet
Ville nå si at du har litt problemer med selvbeherskelen din... Hold deg vekke fra mine forum vis du ikke kan være litt mer ...

Takk SanMiguel

Se hvor mange som har sett på temaet ditt også kan du jo tenke på at selv om det bare er meg som sier i fra, og litt kristov, så betyr IKKE det at det bare er meg som mener det jeg skriver! Du går i MOT noen av forumets brukere som absolutt har best peiling, og da skjønner jeg egentlig ikke hva du gjør på ett forum, om ikke svarene du får kan taes til etteretning..

Se for deg at alle forumets brukere har lest denne tråden og ser at det tydeligvis ikke nytter å komme med råd, løsninger, svar og erfaringer.. Så spør du ett annet spørsmål en uke etter.. HVOR mange av de som har peiling tror du gidder å ta seg bryet med å svare på spørsmålet ditt da??

Nå er san miguel en respektert forumbruker i mine øyne, og når han mener jeg var for streng, så tar jeg det til meg og derfor presiserte jeg nettopp hvorfor jeg skrev det korte referatet..

Skrevet
Nå er san miguel en respektert forumbruker i mine øyne, og når han mener jeg var for streng, så tar jeg det til meg og derfor presiserte jeg nettopp hvorfor jeg skrev det korte referatet..

Var det så vanskelig eller ...

Skrevet
Reglementet er slik at om du f.eks. har tillatt totalvekt 1735kg. Så kan bilens egenvekt ikke overskride 1735kg - 375 kg (5 personer på 75kg) = 1360 kg. Da har du 0 kg i ekstra nyttelast og kan i prinsippet ikke ha med deg noe bagasje om bilen er full med passasjerer.

f.eks, vis vi bruker dine tall her i innlegget som et eks. Vis bilen har en tillat totalvekt på 1735kg, vis jeg hadde bygget bilen slik at den ikke ville overstige 1735 kg, vil det si at den da hadde blitt godkjent ?

Skrevet

f.eks, vis vi bruker dine tall her i innlegget som et eks. Vis bilen har en tillat totalvekt på 1735kg, vis jeg hadde bygget bilen slik at den ikke ville overstige 1735 kg, vil det si at den da hadde blitt godkjent ?

Ja, men du må trekke fra 375kg som går med for å dekke opp personene som sitter i bilen. Dvs. bilen kan maks veie 1360kg med full tank når den skal vises for godkjenning. Du må heller ikke overskride maks aksellast for for- eller bakaksel.

Hva er egenvekt og tillatt totalvekt i vognkortet til bilen du ønsker å bygge om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...