Galro Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 Hei. Jeg eier en eldre bmw av e3-karroseriet. I likhet med e9, tilhører denne "new six"-serien fra bmw. Bilen min er litt sliten, dessuten så synes jeg ikke alt på den passer med slik jeg ønsker å ha den. Entusiasmen rundt e9 ser til å være langt større enn hva som er tilfelle rundt e3, og den har derfor dertill større tilgang av deler. En god del av delene jeg har sett på, slik som ratt og felger, er det svært ofte presisert at de passer på e9. Det jeg lurer på er derfor: Hvor mye av dette vil passe på min (altså en med e3-karroseriet), samt hvor like er egentlig kupeen og sedanen (annet enn i design-språk)?
BMW-Marianne Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 Hei... Har masse deler til E3 liggende... Ring 45456131 Mvh Marianne
Der Barockengel Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 En god del av delene jeg har sett på, slik som ratt og felger, er det svært ofte presisert at de passer på e9. Kupémodeller er som regel mer ettertraktede entusiastobjekter, med tilhørende høye priser - selv om de er teknisk like sedanmodellene. Teknisk bruker ofte BMW de samme delene på flere modeller fra samme epoke. Derfor vil f.eks ratt være kompatible. Når det gjelder felger, så brukte E3, E9, E12, E23, E24 og E28 14-tommers felger med samme spesifikasjoner - så dersom en felg passer på en av disse, kan du også regne med at de passer på de andre. I tillegg passer også felger fra flere senere 5- og 7-serier. Det som kanskje spiller størst rolle, er om du synes felgene passer bilen din stilmessig.
Galro Posted November 23, 2008 Author Posted November 23, 2008 En god del av delene jeg har sett på, slik som ratt og felger, er det svært ofte presisert at de passer på e9. Kupémodeller er som regel mer ettertraktede entusiastobjekter, med tilhørende høye priser - selv om de er teknisk like sedanmodellene. Teknisk bruker ofte BMW de samme delene på flere modeller fra samme epoke. Derfor vil f.eks ratt være kompatible. En kompis av meg eide en eldre alfa romeo kupé (muligens en 2600), og jeg hadde vel inntrykk av at bilen stort sett ikke delte deler med noe annet. Jeg sitter også med intrykket om at slik praksis var mye vanligere før enn nå, og i hvert fall om modellen hadde noe med italienske fabrikanter å gjøre. Designmessig er det jo også visse forskjelle mellom dem. Panseret på bilen min f.eks. går helt ned til grillen, mens på kupeen kan du bare opnå en liten firkant oppe på fronten. Interiøret er jo også forskjellig. Dessuten har bilen min bensinlokk gjemt bak nummerskiltet (70-tallet på sitt beste), mens e9 har sitt på høyre bakskjerm. Om jeg ikke tar feil var vel e24 basert på femserien, selv om den designemessig minnet om e23. Det var dette jeg "fryktet" var tilfellet med min og dens søstermodell. Brukte bmw likevel mye av de samme delene mellom ulike modeller - som du sier - så er det jo det samme. Så jeg får vel satse på det. Hei... Har masse deler til E3 liggende... Ring 45456131 Mvh Marianne Hei. Av orginaldeler til e3 er det egentlig ikke så mye jeg trenger. Delene jeg tenkte på var mer av typen stiligere ratt, felger os.v. Skulle du ha venstre baklykt (med aluminiumsplaten på siden) samt dørtrekkene i blått skinn (er fargen på interiøret mitt) så er jeg likevel interessert. Jeg mangler også plastikk-bitene som skal sitte over dørhåndtaket.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now