Gå til innhold

hvor mange lite total kjølevæsker+vann E39 M52

mudbug
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

i Bentley manual står det 12 liter total. Men jeg fylte kun 5,5 liter total, 4,5 liter med kjølevæsker+ 1 liter vann. Jeg har dreinert ut pluggen under radiator og i motorblokk.Har jeg gjort noen galt???Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mudbug: kjølevesken skal jo fylles 50/50 med vann, så om du har fylt 5,5 liter, og 4,5 med kjøleveske må du nok fylle noen liter med vann også til.. ellers vil du få ett lavt frysepunkt..

Sørg for at du for lufta ordentlig! Men vanlig om du bare tapper av radiator på pluggen under, så går det ikke mere enn 4-6 liter på etterpå.. så 12 hørtes mye ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bytta alt på min e36, delte likt med vann og frostveæske... brukte 8 liter totalt tror jeg det ble... kanksje litt mer...

det jeg gjorde var... startet bilen, åpnet alle slanger og ting til motoren... så når motoren fikk driftstem, satte jeg hageslangen i påfyllingsahullet og kjørte på, da raste det ut vann fra motoren... så når alt var vekk... satt jeg på slanger og klips, og fylte på... så stoppet jeg motoren, og hadde den kunn på tenninga med vifta på... og fylte vann i hullet (med den lille lufteskruen oppe) så når det var fult, var det fult... og god varme i apparatet :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom vannet ut i begge lufteskrue (en ved ekspansjonstank og en ved Powersteering reservoar).

Jeg må tappe litt ut slik at jeg fylle mer vann i.)

Jeg trodde at det var 12 liter, så fylte jeg rett i 4,5 liter med frostvæsker, du lærte noe nytt i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bytta alt på min e36, delte likt med vann og frostveæske... brukte 8 liter totalt tror jeg det ble... kanksje litt mer...

det jeg gjorde var... startet bilen, åpnet alle slanger og ting til motoren... så når motoren fikk driftstem, satte jeg hageslangen i påfyllingsahullet og kjørte på, da raste det ut vann fra motoren... så når alt var vekk... satt jeg på slanger og klips, og fylte på... så stoppet jeg motoren, og hadde den kunn på tenninga med vifta på... og fylte vann i hullet (med den lille lufteskruen oppe) så når det var fult, var det fult... og god varme i apparatet :-D

Sånn bare for og være sikker på at topp og blokk vrir seg? Du tenkte vel ikke akkurat på temp-forskjell? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt på E39 M52 skal det være ca 11,5 - 12 liter totalt, inkl radiator, motor, varmeregister og slanger.

Selv om du tapper ut vann fra bunnpluggen i radiatoren og motorblokk, ligger det fortsatt mye vann igjen i feks registret.

Men lufter du godt og etterfyller vann så kommer du nok i boks.

Bilen med litt helling oppover, åpne lufteskruer, varmeapperat på fullt og litt gass så suger motoren til seg den vesken den skal ha, mens luften siger sakte men sikkert ut.

For mye kjøleveske er nesten like ille som for lite veske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...