axor Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 jepp har en e34, som jeg kjøpte for ikke lenge siden, strømmen var fin før, nå kan den stå MAX 1 uke før batteriet er tomt. tenkte først dynamo, så sjekka den, denne lader 14,5. Batteriet har gått tomt 4 ganger etter at jeg kjøpte den. skal få tak i tang ampermeter som jeg klemmer over ledningene, og måler mens jeg tar ut 1 og 1 sikring, noen som vet hvor mye som skal forsvinne ca ? (har alarm) om jeg ikke finner noe mistenkelig der, hvordan skal jeg da få sjekka om batteriet er godt? og hvordan sjekke jeg om - er godt nok jordet? vil også si at jeg ikke har koblet til subb o.l, er uoriginal cd spiller da.
kawaman Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 Normalt at bilen tapper 0.03amp. Bruk en batteritester på batteri + og -,om det er ok test fra + på batteri mot - på motoren for og sjekke jordings forhold. Har du et multimeter kan du bruke det til og sjekke hvor mye den tapper ved og ta av minus på batteri. Ta + ledningen på minus kabelen og minus kabel på -batteri så ser du hvor mye den tapper. Mer en 0.03amp er det noe muffins..
AlXz Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 Om det er feil på en krets som gjør at den tapper strøm kan du prøve å feilsøke litt.. Du kan måle spenning på batteriet, og se om denne forandere seg noe ved å plukke ut én og én sikring f.eks. Eller om du får målt strøm på en måte..
perkjetil Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 Sjekk sikringen for interiørbelysning, spesielt viss du har digital klokke.. Pass på at du skaffer et tangamperemeter som måler DC..
axor Posted December 2, 2008 Author Posted December 2, 2008 den tapper ca 0,010 amp, er det altfor mye? eller kan det være batteriet som er dårlig ?
todleif Posted December 2, 2008 Posted December 2, 2008 den tapper ca 0,010 amp, er det altfor mye? eller kan det være batteriet som er dårlig ? Nei. Høyres ut som batteriet ditt er dårligt. Ta ein test av det.
Recommended Posts