bmw*327* Skrevet Desember 1, 2008 Forfatter Skrevet Desember 1, 2008 skal vel ikke ha så allt for mye komp, men på komptester har jeg hatt ca 11 bar, tenkte å kansje kom opp mot 13. men skal få sjekket klaring på ventiler/stempel, så får jeg se hvor mye jeg planer. noen som vet hvor mye planing som må til for å få opp kompen 1 bar? bare sånn ca ca liksom.. takker for svar
DieselVegard Skrevet Desember 1, 2008 Skrevet Desember 1, 2008 Jeg tror du må sette deg ned å lese en bok eller to om forbrenningsmotorer. Hvorfor vil du ha 13bar med standard kam? Dessuten vil overlap på kammen påvirke Bmep'en din. Når du planer en topp, må du finne det statiske kompresjonsforholdet. Dette må samsvare med kam, bensintype og fyllingsgraden til motoren. Det er ikke så enkelt som du tror. 11bar på en standard bensinmotor med stanard kam(?) er vel greit det. Er kompresjonen jevn over alle sylindrene?
bmw*327* Skrevet Desember 1, 2008 Forfatter Skrevet Desember 1, 2008 Er ikke standard kam nei, 288 graders løft. Bmep må jeg si jeg ikke kjenner til nei, kansje du kan forklare... Toppen må uansett av så tenkte å gjøre dette i samme slengen... tok kompttest på en volvo 245 en gang og der lå kompen på 12,5 - 13 bar, (om jeg ikke husker feil...) men forklar gjerne hvorfor det ikke går, er bare bra å lære..
Bonden Skrevet Desember 1, 2008 Skrevet Desember 1, 2008 Jeg vil anbefale deg som DieselVegard sier les litt om dette emnet og tenk gjenom hva du ønsker, Kamen du nevner har ikke et løft på 288 grader, men 288 grader Duration= åpningstid Løftet på kammen er noe helt annet ,Du bør absolutt ikke plane av toppen før du har kontroll på disse verdiene. Les og lær eller følg en oppskrift noen andre har brukt som funker .
bmw*327* Skrevet Desember 1, 2008 Forfatter Skrevet Desember 1, 2008 ja, gikk litt fort me beskrivningen av kammen.. vet det er grader durasjon, altså åpningstid... men hvorfor skal det ikke funke å dra opp kompen litt!?
DieselVegard Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 ja, gikk litt fort me beskrivningen av kammen.. vet det er grader durasjon, altså åpningstid...men hvorfor skal det ikke funke å dra opp kompen litt!? Tja, litt sent svar muligens Hvorfor SKAL det fungere? Det må jo stå i forhold til resten av motorbygget. Har du lest noen bøker nå??
E36Cab1 Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 ja, gikk litt fort me beskrivningen av kammen.. vet det er grader durasjon, altså åpningstid...men hvorfor skal det ikke funke å dra opp kompen litt!? Er liten vits å øke kompresjonen viss det resulterer i at du må senke tenninga mye for å unngå tenn.bank. Da får du motsatt resultat,alså en reduksjon i effekten&momentet. Det som Bonden og DieselVegard sier er en grei forklaring på dette,det lønner seg å danne seg et helhetligt bilde over ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå