Muztang289 Skrevet November 28, 2008 Skrevet November 28, 2008 Hei.. Kjørte hjem fra skolen istad, dro litt godt oppover en tunnel i 3gir så motoren fikk jobbet litt så den kjørt litt hardt.. =p Da jeg kom hjem, la jeg merke til at det var en ganske høy tikkelyd ifra bilen, det første jeg tenkte var det at dette kunne være rådebank, med tanke på at det var ganske så kraftig tikking ifra motoren. Faren min byttet olje på den for meg for noen mnd siden, og tror han har tatt litt for lite olje i den, så kan vel kanskje være det som er problemet? Skjekket oljepinnen istad, det er to hull på den, og det er ca 5 cm imellom den øverste og den nederste, olja la seg ca 1 cm over det nederste hullet, så er kanskje litt lite olje på den? Men, kan det være det som har forårsaket den evnt. rådebanken? Hva burde jeg gjøre for å fikse dette? Stor jobb å bytte rådelaker? Kan nå hende at dette ikke er rådebank heller, for den motoren som står i har jo rullet 248000km, og kammen på den har tikket siden jeg kjøpte den.. Jeg tror også at det heller kan være det at det er kammen som kanskje har fått kjørt seg litt hardt forså slitt seg enda mer...? For når motoren står på tomgang, så hører jeg kun en tikking fra motoren, så enten så er det bare kammen som er veldig sliten, eller så er det nå rådebank greier som gir lyd ifra seg samtidig med kammen? Hva tror dere? Har en avtale med en her på forumet som jeg skal kjøpe en samme motor fra, møter han på Mandag og får motoren da, så tenkte egentlig å bytte ut hele motoren, med tanke på at den som står i bilen nå har rullet 248000 km, og den nye har gått 187000km og da kan jeg heller ha den gamle motoren som en delemotor? Har aldri byttet motor før, og er ikke så veldig erfaren på det med bil.. Er det vanskelig å bytte motor? Hvor lang tid vil det ca ta? Burde jeg ta ut motoren med eller uten girkassa? ( Hva er lettest? ) Mvh. Daniel.
icc Skrevet November 28, 2008 Skrevet November 28, 2008 Lettest å ta ut motor med girkasse. Er ikke så vanskelig. Hvis det ikke er noe spesielt nytt på den gamle motoren så kast den. Rådebank høres ut som en hammer som hopper at og fram inni en sylinder. Det høres godt når du slipper gassen og holder den på 4000 rpm. Her har du rådebank: http://hinux.hin.no/~icc/m20b20.html Er det rådebank så må veiva slipes og rådene normaliseres. Så bør også blokka hones opp og nye stempelringer må settes på.
Muztang289 Skrevet November 28, 2008 Forfatter Skrevet November 28, 2008 Nå ble jeg lettet, for det er overhode ikke sånn bilen høres ut..!!! Bilen har bare en ganske høy tikke tone, altså, kraftigre og høyere enn hva kamakselen hadde før detta skjedde.. Har latt motoren stått å bli kald, forså prøve å starte den, og den tikket forsatt like mye, prøvde å gasse litt, og det eneste som skjer, er det at lyden blir høyere sammen med annet støy ifra motoren, altså, ingenting annet enn tikking.. Kan da ta bort det at det er rådebank, fordi det er ikke sånne hamre lyder inne i motoren lissom når jeg drar den litt opp og ned på registeret.. Men hva kan da være, ved at den tikker så utrolig mye? Den høres værre ut enn en gammel diesel motor..! =p Nå tror jeg mer på at det kan være kamakselen som bare blir mer og mer slitt, fordi det høres ut som om lyden kommer derfra.. Muttern har litt peil på dette, fordi hu har hatt andre biler som ventiler, kamaksel og toppene har gått til helvette på, og hu sa at dette kanskje kunne vært at en ventil har gått, men om jeg stoler på det vet jeg ikke.. =p Hva tror dere? Tror dere det går ann å kjøre med den, altså ta en test tur å høre om det er noen andre lyder som kanskje dukker frem? Hva skulle skje om kamakselen blir så fort slitt, så den ikke ville klare å dytte ned ventilene? Da vil vel motoren bare kveles, fordi den ikke får luft vel? Eller vil det skje noen andre store skader?? Som nevnt tidligre, jeg får en lik motor på Mandag, så kan jo bare bytte over litt deler om det skulle være ventiler eller kamakselen.. Håper på flere svar.
icc Skrevet November 28, 2008 Skrevet November 28, 2008 Bare å åpne dekkslet til topplokket og sjekke det. Så justerer du ventilene samtidig. Ligger mange DIYs på hvordan det gjøres og det står i Haynes boka Bare husk at du må ha følerblad. Kan gå galt hvis en av vippearmene er knekt. Vri rundt på motoren og se at alle ventilene går opp og ned.
Dirty Skrevet November 28, 2008 Skrevet November 28, 2008 justerer ikke ventiler på m40 hydrauliske ventilløftere. eller er det m10 det er snakk om her ? starten på rådebank kan høres ut som ventilkakling bare så det er sakt.
Muztang289 Skrevet November 28, 2008 Forfatter Skrevet November 28, 2008 Bare å åpne dekkslet til topplokket og sjekke det. Så justerer du ventilene samtidig. Ligger mange DIYs på hvordan det gjøres og det står i Haynes boka Bare husk at du må ha følerblad. Kan gå galt hvis en av vippearmene er knekt. Vri rundt på motoren og se at alle ventilene går opp og ned. Da har jeg vært nede i dekselet til topplokket å sjekket, det å justere ventilene har jeg ikke mulighet til siden jeg ikke har et slikt følerblad. Da jeg hadde av toppdekselet samt dette plastdekselet som ligger imellom av, så jeg kamakselen, og tok noen bilder, så jeg kan dele dette med dere.. =p Etter jeg var ferdig med å ta noen bilder, startet jeg opp bilen mens dette var oppe, og jeg hørte det at lyden kom ifra ventilene, hørte lissom harde slag mot vipperarmene, olje var det mer enn nok av oppi der for å si det sånn =p Kommer bilder straks.
Muztang289 Skrevet November 28, 2008 Forfatter Skrevet November 28, 2008 justerer ikke ventiler på m40 hydrauliske ventilløftere. eller er det m10 det er snakk om her ? starten på rådebank kan høres ut som ventilkakling bare så det er sakt. Har ikke justert noe, dette skal være en M40 motor, men når du spurte nå, så ble jeg veldig usikker.. =/ Hvordan finner jeg ut at dette er en M40 motor? ( så jeg vet dette 100% før jeg starter å kødde med ventilene.. )
Lars89 Skrevet November 28, 2008 Skrevet November 28, 2008 justerer ikke ventiler på m40 hydrauliske ventilløftere. eller er det m10 det er snakk om her ? starten på rådebank kan høres ut som ventilkakling bare så det er sakt. Har ikke justert noe, dette skal være en M40 motor, men når du spurte nå, så ble jeg veldig usikker.. =/ Hvordan finner jeg ut at dette er en M40 motor? ( så jeg vet dette 100% før jeg starter å kødde med ventilene.. ) Har du registerreim? Da har du i tilfelle M40. M10: M40:
Muztang289 Skrevet November 28, 2008 Forfatter Skrevet November 28, 2008 Synes det ser ut som om den har startet å spise litt på metallet på den helt til venstre..
oddis Skrevet November 28, 2008 Skrevet November 28, 2008 Den kammen er hva man bruker å kalle defekt. Forøvrig en M40 motor du har.
Muztang289 Skrevet November 28, 2008 Forfatter Skrevet November 28, 2008 Den kammen er hva man bruker å kalle defekt. Forøvrig en M40 motor du har. Jepp, er en M40 jah.. =) Synes kammen så litt sliten og oppbrukt ut ja.. Men tror dere at det er den som tikker å bråker mye??
Muztang289 Skrevet November 28, 2008 Forfatter Skrevet November 28, 2008 Men en annen ting jeg har glemt å legge til.. Jeg har en 4" endepotte på den, og lyden er helt anderledes enn hva den var før, er mer sånn paff paff lyd der lissom.. En kompis av meg som har litt peil på bil sier det at det kan komme av at ikke eksosventilen åpnes fult pga kammen er bra slitt? Stemmer dette, og er det derfor denne lyden kommer, fordi kammen er sliten?
Lars89 Skrevet November 28, 2008 Skrevet November 28, 2008 Høres riktig ut det. Tror jeg ville hevet hele motoren og satt i den du har kjøpt. Sikkert god og sliten hele motoren,
Muztang289 Skrevet November 28, 2008 Forfatter Skrevet November 28, 2008 Høres riktig ut det. Tror jeg ville hevet hele motoren og satt i den du har kjøpt. Sikkert god og sliten hele motoren, Nice, da er vel problemet sånn ganske sikkert funnet ut av hva er? Jeg vurderer sterkt å bytte hele motoren, for den jeg har nå drikker 2 liter på småkjøring osv.. Og det er vel litt galt av en 1,6 liter motor? Kan drikke problemet ha med at motoren er sliten å gjøre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå