Gå til innhold

Hylle - E32 740i


hylle
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • Svar 244
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, kan jo legge ut en detaljert beskrivelse av hva jeg har gjort.

Først må eksosen ned, her kan det være greit med tålmodighet og rustløser.,gikk greit for min del.. neste steg er varmedeksel og mellomaksling, for og få av denne må du ned med stabstag bak.

ellers tok jeg ned stabstaget foran.

setter tilbake alle skruene slik at jeg vet hvor alle skruene er til enhver tid.

for og få ned automatkassen, må du ha hjelp av 2 kompiser.

Skru løs konverteren, et sort deksel på forkant av kassen. en 17 og en skralle, et godt kakk å så løsner dem. er 4 stk. snur på startkransen med et skrujern. så kommer alle skruene frem.

skru av oljekjølerslangene, 27 fastnøkkel, (mulig det var 26). ps, her kommer det mye vann. ha ei bøtte klar.

løsne girkassefestene og tilte den litt ned. (ikke for mye). 1Meter forlenger,(8stk for min del) og en latmansarm i enden, her må du ha en pipe med torx.. dette manglet jeg, men fikk låne av det lokale bilverkstedet. trangt som et helvete. men det går.

å så må du ha girkassejekk under til du og kompisene dine får tatt den imot. pass på at konverteren ikke detter ut..

Når kassen er nede tror man at alt er flott, men så finner du jo fort ut at du skal sette opp pedaler.. vel. jeg og en kompis brukte 9 timer, inkludert et besøk på mcdonalds for og lufte litt sinne.

Skru ut rattstammen med en gang, sparer deg for mye arbeid!

faktisk så er pedalsettene helt like. var det på min 740 og e34 m5 pedalsett som jeg hadde. så i teorien kunne jeg bare satt over hovedsyl og ledninger, men jeg byttet bare hele.

angående å få ut rattstammen så må speedometer ut, inne her er det 2 torx som er veldig trange og komme til. men det går.

å så har jeg bare demontert automatvelgeren, og latt den kontakten som velger gir ligge. ryggelys kobler jeg opp siden.

lett og komme til når automatkassen er borte, da tar du og skjærer bort den ene kjøleslangen, mens den andre kapper du med vinkelsliper, disse brokobler du slik at de sirkulerer. dette ser du med en gang du har et øye imot dem.

startkransen som er på motoren med automatkasser er 9bolter i 19" disse løsnes med muttertrekker.

å så begynner montering av deler til manuellgir, begynner først med væskeslanger, her var jeg hos den lokale blopphuggeren, han skulle ha 300kroner for en bremsevæsketank fra en manuell 88mod 520, pruta den ned til 50kr). monterer denne i motorrom, Blender de to under som går til bremsesyl med en slange og setter på den slangen som går til clutch.

å så går jeg under bilen igjen, setter på rør som skal til hovedsylinderen, tok meg 1time dog. trangt som faen, monterer opp svinghjulet. på m5svinghjulet var det torx. her skal det strammes med 105nm. gikk helt fint holdt igjen med et kraftig skrujern.

her var det jo slik at trykkplate og lamell ikke passte for min del, men dette kommer på tirsdag, så da får jeg heller oppdatere. men er jo ikke verre enn og sette opp og fyre på girkasse og så er det oppstart igjen.

Husk at du må ha et lager som skal ligge utenpå splinsene på girkassen. dette manglet jeg. sjekk realoem på manuell girkasse, da ser du den med en gang. kosta 220kr hos Bmw kr.sand.

Har tatt tid, men har manglet endel deler. håper dette kan hjelpe litt for deg. men som jeg alltid sier. det er alltid noe som skjærer seg. ALLTID. hehe.

men alt går!

-Hylle

monterte e34 m5 pedaler i min det er jo bare å dra ut den lange bolten som går i mellom var gjort på 15-20min å bytte alt å sette på pedaler å pumpe :-/ hvorfor ville du ha ned hele greia med rattstamme og alt?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi festet til fjæra til clutchpedalen er sveist i pedalsettet. Det var ihvertfall slik på min 540i.

Forøvrig er det 2 forskjellige patenter på fjæra til clutchen, hvor de eldre modeller ikke har dette fjærfestet i pedalsettet, og som sådan ikke behøver å flyttes over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...