Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei gutter og jenter, har dere gjort klar sommerhjula eller bare skrudd dem av og stuet dem vekk for neste sommersesong?

Legger inn en tråd om hvordan få bra resultat ved vasking og polering av felger og dekk :)

Det begynte å bli vinter og kaldt når jeg satte i gang så da måtte dusjkabinett og stuebord brukes :) alt for en bimmer 8)

Jeg synes innsiden av felgen er like viktig som utsiden når det gjelder rengjøring, bremsestøv og annet dritt tærer mye på felger.

Produkter jeg brukte og er meget fornøyd med (billig også):

1. Felgrens (syrevask) fra biltema.

2. Vanlig oppvaskbørste.

3. Flytende grønnsåpe uten fosfat (fåes på de fleste butikker).

4. Polermiddel (jeg er fornøyd med sonax) enkel å jobbe med.

5. Polerduk eller lignende (jeg bruker kjøkkenhånklær i ren bommul).

6. Svamp.

7. Tire shine fra biltema

Fremgangsmåte:

1. Spray felgrens både på felger og dekk men ta ett hjul om gangen, la det virke i ca 5 minutter før du spyler av med varmt vann. spray på felgrens en gang til og la det virke ca 5 minutter før du tar oppvaskbørsten fatt og skrubber (spray på litt felgrens mens du skrubber)

Alt etter hvor skitten felgen er.

2. Spyl av og vask over med grønnsåpevann (ca 1 dl grønnsåpe til 10 liter vann) spyl felgen og dekket deretter godt før du setter det til tørk.

3. Legg på polermiddel men få helst ikke dette på dekket siden det har en tendens til å suge seg inn i gummien, poler deretter ifølge bruksanvisningen på middelet du bruker (nevner sonax igjen :) bare en drøm å bruke.

4. Ta en liten bit svamp ca. 3 x 5 cm (klipp til) og stryk Tire Shine på dekkene, la det virke ca. 2-3 minutter før du tørker av det overflødige. Ta gjerne to omganger med dette og pass på at du får dekket alle gummiflater (bevarer dekket mot sprekker og holder det friskt) :)

PS: Det er viktig at du vasker av banen på dekket med avfetting før du monterer dem til neste sommer eller så kan det oppleves som å kjøre på is selv om vegen er knusk tørr.

Oppevaring av hjul:

Dekk skal oppevares mørkt og kjølig for å bevare gummien, jeg oppevarer hjula mine i kjelleren liggende oppå hverandre med med 3-4 lag bobleplast mellom hvert hjul, deretter dekkes alt med plast eller presenning. Du trenger ikke hjulstativ som holder hjulene fra hverandre om du bruker sunn fornuft ved lagring :)

2uo0d6fkt8ansbzjravr.jpg

190xtjwriay51wntvz26.jpg

p93o7rw635whylwct3tv.jpg

jqh5nsi1b2cs3s6ojs3v.jpg

tdfgee7m3v3trk5e1q7f.jpg

mpfz0qvlasrkskizoy0x.jpg

zhjs6zvza8vod65tewvl.jpg

ok3t9p8nb98sy5ds3gvk.jpg

Skrevet

Tulling! :D Første gang jeg har sett noen vaske hjulene på stuebordet.

Men veldig bra DIY også. Benytter ganske lik framgangsmåte selv. Bruker Meguiars felgbørste og Sonax dekkfornyer. Har ingen erfaring med Biltema-produktene, men det ble jo blankt hos deg. :)

Skrevet
Tulling! :D Første gang jeg har sett noen vaske hjulene på stuebordet.

Men veldig bra DIY også. Benytter ganske lik framgangsmåte selv. Bruker Meguiars felgbørste og Sonax dekkfornyer. Har ingen erfaring med Biltema-produktene, men det ble jo blankt hos deg. :)

Takk for det "Larserso" tror jeg skal prøve Sonax dekkfornyer som du bruker, biltema sin krevde en del gnikking for å få den inn i gummien, virket som om den kun la seg på overflata av dekket.

Skrevet

hehe... skal lakke mine i vinter igjen jeg, og har de fortsatt på bilen! men fine felger! ta på litt ekstra av gummifornyeren til våren, så blir det gøy i de første rundkjøringene ;-)

Skrevet
hehe... skal lakke mine i vinter igjen jeg, og har de fortsatt på bilen! men fine felger! ta på litt ekstra av gummifornyeren til våren, så blir det gøy i de første rundkjøringene ;-)

He he :) skjønner hva du mener, burde vel legge til at dekkshine på dekkets rullebane må vaskes vekk med avfetting før du legger ut på din første sommerdekk dag :)

Skrevet

"Syrevask" ? Og det hadde du på i 5 minutter? Håper du brukte syrefri felgrens, hvis ikke skal den stå på 15-20 sekunder maks mener jeg....

Skrevet
"Syrevask" ? Og det hadde du på i 5 minutter? Håper du brukte syrefri felgrens, hvis ikke skal den stå på 15-20 sekunder maks mener jeg....

Biltemas syrevask kan være på i 5 - 6 minutter siden den inneholder svært lite syre, vet det finnes andre merker med masse syre som ikke skal virke så lenge på felgen 8)

Denne fremgagsmåten har jeg brukt på alufelger i årevis uten at felgene har tatt noen skade :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...