Prodigt Skrevet November 29, 2008 Skrevet November 29, 2008 Ja da har det skjedd:( vippearmen på min e30 325 knakk idag. Hvordan er det å bytte denne? har aldri gjort dette før. noen som kan forklare. fikk bestilt ny hos bavaria idag. så den kommer på onsdag. Hvordan kan denna ha knekt? den tikket veldig mye. og igår så kom det jo snø, og bilen fikk jo kjørt seg litt igår, og idag mårres så knakk den etter 5min etter oppstart. Kan det ha noe med hvilken olje som ble kjørt på den? Takk på forhånd:)
icc Skrevet November 29, 2008 Skrevet November 29, 2008 Hvilken olje kjørte du med da? Ville aldri brukt noe seigere enn 10W-40 mineral på vinteren. Har selv opplevd det og er surt. Tok det som et tegn på at kamakselen begynte å bli dårlig så kjøpte meg bare kamakselsett hos motortechnik og overhalte toppen. Hvilken vippearm er det snakk om? Hvilken sylinder, innsug/eksos?
Prodigt Skrevet November 29, 2008 Forfatter Skrevet November 29, 2008 usikker på hvilken olje som var på. kjøpte bilen for ca 3 uker siden. det var sylinder 1. Eksos. Iogme det er så gammel bil, så hiver jeg vel bare på noe biltema olje. vist det er til å anbefale?? fikk løs det meste, men jeg får ikke ut den stanga armen sitter i. må jeg løsne boltene til toppen for å få løs denne? helsyntetisk 5w-40 olje få vel funke greit? bilen har rulla 219000
icc Skrevet November 29, 2008 Skrevet November 29, 2008 Ja ta å slakke på boltene, men ikke alt for mye. Om jeg husker rett så skal du akkurat ha plass til å dytte vippearmsakslingen så langt bak at du får av den vippearmen. Men du må løsne vippearmen slik at alle vippearmene sitter løst på stanga. Er det en ventil som er trykt ned på eksos siden vil du ikke få stanga at eller fram. Er litt fikling men prøv å tenk logisk så får du det nok til Når det kommer til olje så bruker jeg selv halv-syntetisk 10W-40 fra europris på vinteren og 10W-40 mineral på sommeren.
Prodigt Skrevet November 30, 2008 Forfatter Skrevet November 30, 2008 skjønner;) ja skal nok få det til:) får delen fra bavaria på onsdag! Noen som vet hvor mye man skal trekke til boltene på toppen?
bmw*327* Skrevet Desember 2, 2008 Skrevet Desember 2, 2008 skal vel ikke løsne topplokksboltene!!!! skal løsne eksenter-skive boltene så du får mer klaring mellom kam/vippearmer. må bare løsne på den "kilen" som ligger helt i forkant som holder vippearmakslingene på plass. så må du bare finne ut en måte å få dratt/dytta akslen frem. lykke til
Prodigt Skrevet Desember 3, 2008 Forfatter Skrevet Desember 3, 2008 kan jeg ta akslene ut mellom register drvet på topp? eller kan jeg dytte den mot topedo veggen. om det går akkurat? jeg må jo løsne toppboltene. de strammer jo over akslene som holder vippe armene
janerik171187 Skrevet Desember 3, 2008 Skrevet Desember 3, 2008 kan jeg ta akslene ut mellom register drvet på topp? eller kan jeg dytte den mot topedo veggen. om det går akkurat?jeg må jo løsne toppboltene. de strammer jo over akslene som holder vippe armene trenger ikke løsne toppboltene nei, de strammer ikke over akslene til vippearmene, holder kun toppen ned mot blokka de. + løsner du de så må du bytte de (er strekkbolter) i verste fall må du bytte toppakninga og. (sånn egentlig så må man det))
Morty999 Skrevet Desember 3, 2008 Skrevet Desember 3, 2008 på m30 må man hvertfall løsne/ta ut topploksboltene.
Towwy Skrevet Desember 3, 2008 Skrevet Desember 3, 2008 Trenger ikke å løsne topplokksboltene på M20, Har byttet 7 løftere på min egen..
|Ole| Skrevet Desember 5, 2008 Skrevet Desember 5, 2008 må aldri finne på å dytte den akslinga inn mot torpedo veggen!! Dytter du litt for langt får du den aldri tilbake uten å bøye den eller skrape den opp... det eg gjorde var å borre hull i enden av akslinga, gjenge opp hullet, skru i ei skrue, få tak med eit eller anna å drog den ut... når eg hadde skifta vippe armen sveisa eg berre igjen hullet på akslinga, pussa ned sveisen å satte på plass alt samma ver forsiktig når du jobber med akslinga...er lett å bøye den...blir ikkje fult så enkelt å få den på plass da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå