saure89 Skrevet Desember 1, 2008 Share Skrevet Desember 1, 2008 har en m20 b25 motor, blokka og bunndel er 87 modell medan toppen 86 mod 885 topp. ka komprisjonsforhold ej har ca då? ska bygge turbo motor. so lurer eventult på kor mykje ej må dreie av stempla for å få ca 8:1 i komp. takker for eventuelle svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Desember 1, 2008 Share Skrevet Desember 1, 2008 Uten å ta med i beregning om det er gjort noe maskinering på dine deler så har du ca 9.7:1 i komp. Bruker du stempler fra 09.87 og nyere så får du ca 8.8:1 i komp forhold. Her står det en del: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saure89 Skrevet Desember 1, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2008 takker, motor har stått i en 87 moddel ix, meinar d va sensora på girkassa, men va bytta leddnigsnett på motoren nå, se er vell mest sannsynleg 9,7 i komp då. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Ole| Skrevet Desember 1, 2008 Share Skrevet Desember 1, 2008 Uten å ta med i beregning om det er gjort noe maskinering på dine deler så har du ca 9.7:1 i komp.Bruker du stempler fra 09.87 og nyere så får du ca 8.8:1 i komp forhold. Hmm, er ikkje 8.8.1 litt lavt? Trudde det var 8.8.9 med nye typen blokk og stempel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Desember 2, 2008 Share Skrevet Desember 2, 2008 Uten å ta med i beregning om det er gjort noe maskinering på dine deler så har du ca 9.7:1 i komp.Bruker du stempler fra 09.87 og nyere så får du ca 8.8:1 i komp forhold. Hmm, er ikkje 8.8.1 litt lavt? Trudde det var 8.8.9 med nye typen blokk og stempel? Blokka har ikke noe å si på komp forholdet,derfor blir det 8.8:1 når det brukes kat stempler. Hva mener du med 8.8.9? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Desember 2, 2008 Share Skrevet Desember 2, 2008 hvis du alikevel vil ha den tekniske utregningen har S3TR laget et regnestykke for oss. det finner man ved å søke Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompressjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette: Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1)) For vår motor bilr dette med 9,8 i komp: OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1: NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV) Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet: V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r) Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0) Håper dette kan hjelpe de som måtte stusse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå