Gå til innhold

Automatkasse E34. Funker ikke. Strømkontakt?, Oljepåfylling?


xeminit
 Share

Anbefalte innlegg

Har byttet komplett driverk på 530`en min nå. fra startkrans-converter-girkasse-mellomaksling og komplett bakaksling. Alt fra en 540.

Men ble plaget med girkassen.

Den reagerer ikke på "kickdown" og virker som den tar laus i 5gir. Uansett om jeg setter den i 2 giret.

Er litt usikker på påfyllingsmetoten for olje på girkassen.

Lurer på om jeg nå mangler oljetrykk.

Stå på autodata at det skal 13L olje på kasse, men klarer ikke dette.

Etter som bmw sier skal jeg fylle på til det renner over i påfyllingshull. Det utgjør 4,5L olje på min kasse. Så skal den kjøres varm til 30-50 grader, og så fylle på til det er fult igjenn. Gjør dette og klarer å få i den ca. 8 liter olje. + mye søl.

Har noen erfaring med dette oljeskifte?

Lurer og på funksjon til den elektriske kontakten på girkassen. Når jeg kobler den fra merker jeg ingen forskjell på kassen, så finner ikke ut funksjon på den. Men har fulgt ledningen og den går til hjærnen i motorommet. Har prøvd å skifte "girkassehjærne" fra 540`en til 530`en, men ingen lykke.

Så vet ikke helt hva det er jeg plages med, og håper det er noen hær på forumet som muligens har litt mer peiling på dettte området.

Mvh Fredrik

DSC00049.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt usikker på dette. Var nede på bmw i harstad i dag, å fikk vite at det skulle ca 3 liter olje på kassen.

Så vet ikje kem som bløffe hær, men d e værtfall bra fårskjell på 3 liter å 13 liter:P

Prata å med bmw-Norge, der æ fikk vite at det skal kun en type olje på, og det var Shell Ella 2634 meine æ det var.

Så æ har fylt feil olje på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har værtfall bestil time på verksted for å få skiftet olje.

Fikk vite at dem hadde spesialutstyr til dette. fylle olje med drykk, og di hadde og noe utstyr for å kontrolere oljenivået for å få det nøyaktig.

Håper på at feilen vil gi seg da, men er ikke helt sikker på det.

Med tanke på den kontakten på girkassa. Virket rart at det ikke var noe å merke når den ikke var koblet til...

Ingen som har pønsket på dette før? Det er jo kabeln til hjærnen til girkassa...:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vite nu at bmw ikke kunne gjøre jobben nu, pga at di ikke hadde inne den olja som girkassen skulle ha. Det fant dem ut etter di hadde tatt biln inn:P

Selv om æ sa tel di på mandag kordan olje den sku ha å at den va litt spesiell. Men men... Ny time på torsdag i neste uke.

Litt nedtur :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem regnet med en times arbeid = ca1000.

+Olja.

Litt spent på prisen på olja. En meget spesiell Longlife olje...:S

Det var en meget enkel jobb. Brukte 2 daga på å ta ned på delebiln å montere opp på 530`n.

Men det var jo ganske mye mere skruing enn bare bakstelle.

tar det vel på en formiddag hvist du bare skal skifte foringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du må passe på, kobler fra kabeln på diffen. (speedometer)

Så ikke min, så sleit den av :P

Så først koble av det som må av. Abs-sensorer, slitasjevarsler, bremseslanger, handbrekkwire og kabeln på diffen. Så satte jeg biln på bukker, en jekk under diffen og løsnet bakstellet.

1. feste fremme på hvær side, løsne støtdempere og 1 feste bak diffen.

Mener det var det;) Var lett å få opp igjenn...

Skulle jeg gjort det en gang til ville jeg stått på en grav, løsnet alt og bare løftet opp bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...