xeminit Skrevet Desember 7, 2008 Share Skrevet Desember 7, 2008 Har byttet komplett driverk på 530`en min nå. fra startkrans-converter-girkasse-mellomaksling og komplett bakaksling. Alt fra en 540. Men ble plaget med girkassen. Den reagerer ikke på "kickdown" og virker som den tar laus i 5gir. Uansett om jeg setter den i 2 giret. Er litt usikker på påfyllingsmetoten for olje på girkassen. Lurer på om jeg nå mangler oljetrykk. Stå på autodata at det skal 13L olje på kasse, men klarer ikke dette. Etter som bmw sier skal jeg fylle på til det renner over i påfyllingshull. Det utgjør 4,5L olje på min kasse. Så skal den kjøres varm til 30-50 grader, og så fylle på til det er fult igjenn. Gjør dette og klarer å få i den ca. 8 liter olje. + mye søl. Har noen erfaring med dette oljeskifte? Lurer og på funksjon til den elektriske kontakten på girkassen. Når jeg kobler den fra merker jeg ingen forskjell på kassen, så finner ikke ut funksjon på den. Men har fulgt ledningen og den går til hjærnen i motorommet. Har prøvd å skifte "girkassehjærne" fra 540`en til 530`en, men ingen lykke. Så vet ikke helt hva det er jeg plages med, og håper det er noen hær på forumet som muligens har litt mer peiling på dettte området. Mvh Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Desember 7, 2008 Share Skrevet Desember 7, 2008 Skal vel stå i park, med motor i gang på siste oppfylling mener jeg. Dra spaken innom alle gir, og sjekk nivået/fyll på med motor igang helt til du er i "mål". Ikke sikkert alle er enige i dette, men slik gjorde jeg på min gamle 325 e36. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xeminit Skrevet Desember 8, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2008 Ble litt usikker på dette. Var nede på bmw i harstad i dag, å fikk vite at det skulle ca 3 liter olje på kassen. Så vet ikje kem som bløffe hær, men d e værtfall bra fårskjell på 3 liter å 13 liter:P Prata å med bmw-Norge, der æ fikk vite at det skal kun en type olje på, og det var Shell Ella 2634 meine æ det var. Så æ har fylt feil olje på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astri Skrevet Desember 8, 2008 Share Skrevet Desember 8, 2008 Du må huske at det ligger masse olje inni konverteren, så de første måla du fikk er vel mtp at både kassa og konverteren er skåltomme... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xeminit Skrevet Desember 9, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2008 Hmm. Ja, vest man bare tappe av olje på girkassa, så tømmes jo ikje konvertern. Så da skal d jo alltis mindre olje på. Men fylles konvertern av girkassa? Eller skal den fylles før den sættes i? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xeminit Skrevet Desember 10, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2008 Har værtfall bestil time på verksted for å få skiftet olje. Fikk vite at dem hadde spesialutstyr til dette. fylle olje med drykk, og di hadde og noe utstyr for å kontrolere oljenivået for å få det nøyaktig. Håper på at feilen vil gi seg da, men er ikke helt sikker på det. Med tanke på den kontakten på girkassa. Virket rart at det ikke var noe å merke når den ikke var koblet til... Ingen som har pønsket på dette før? Det er jo kabeln til hjærnen til girkassa...:S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xeminit Skrevet Desember 10, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2008 bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xeminit Skrevet Desember 10, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2008 Fikk vite nu at bmw ikke kunne gjøre jobben nu, pga at di ikke hadde inne den olja som girkassen skulle ha. Det fant dem ut etter di hadde tatt biln inn:P Selv om æ sa tel di på mandag kordan olje den sku ha å at den va litt spesiell. Men men... Ny time på torsdag i neste uke. Litt nedtur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Desember 10, 2008 Share Skrevet Desember 10, 2008 hvor mye må du betale for å få dem til å bytte olja? og litt OT: hvor mye jobb var det å ta ned bakstillinga? tenkte jeg skulle ta ned hele driten på min og bytte samtlige foringer der bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xeminit Skrevet Desember 10, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2008 Dem regnet med en times arbeid = ca1000. +Olja. Litt spent på prisen på olja. En meget spesiell Longlife olje...:S Det var en meget enkel jobb. Brukte 2 daga på å ta ned på delebiln å montere opp på 530`n. Men det var jo ganske mye mere skruing enn bare bakstelle. tar det vel på en formiddag hvist du bare skal skifte foringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Desember 10, 2008 Share Skrevet Desember 10, 2008 det virker for meg mere fornuftig enn å drive å slite på disse svingarmsforingene og opphengsforingene mens opphenget enda henger på bilen. så da tror jeg jaggu at jeg skal prøve meg på det. noe man bør være obs på når man tar det ned? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aslex Skrevet Desember 10, 2008 Share Skrevet Desember 10, 2008 skal Skifte gir kasse på min e39 med automat. og der skulle det 11 liter på kassa inkludert converter. Og den billigeste olja jeg kunne bruke var en longlife olje fra gs til 225 pluss moms for litern;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xeminit Skrevet Desember 11, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 11, 2008 En ting du må passe på, kobler fra kabeln på diffen. (speedometer) Så ikke min, så sleit den av Så først koble av det som må av. Abs-sensorer, slitasjevarsler, bremseslanger, handbrekkwire og kabeln på diffen. Så satte jeg biln på bukker, en jekk under diffen og løsnet bakstellet. 1. feste fremme på hvær side, løsne støtdempere og 1 feste bak diffen. Mener det var det;) Var lett å få opp igjenn... Skulle jeg gjort det en gang til ville jeg stått på en grav, løsnet alt og bare løftet opp bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kawaman Skrevet Desember 11, 2008 Share Skrevet Desember 11, 2008 13 liter er nok med converter og oljekjøler,fra knusk tørr. jeg fikk heller ikke på mer enn 3-4 på min etter oljeskift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Desember 11, 2008 Share Skrevet Desember 11, 2008 hmm.. mye greier. får se på det når jeg kommer hjem. var det noen av kablene/slangene som ble et problem å demontere/montere? nå må jeg bare finne ut om jeg kan bruke foringene fra M5 på svingarmene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå