Sir Hofstad Skrevet Desember 16, 2008 Skrevet Desember 16, 2008 Nå har jeg vært uten bil i 7-8 uker (2002 318i Touring). Det startet med at bilen plutselig stopper under kjøring. Med unntak av ett tilfelle starter den hver gang etter kort tid, men det er farlig å kjøre f.eks. på motorveien. Utenom dette kjører bilen som en klokke.Den ene gangen den stoppet helt ble den fraktet til et ikke-merkeverksted. Etter 3 forsøk, 2 uker og 10.000 kr hadde de ikke bedret noenting. Jeg tok da bilen til merkeverksted hvor den står fremdeles. De gjorde ett forsøk som ikke bedret noenting. Bilen ble levert tilbake til verkstedet, og nå har de gjort en god del prøve- og feiling uten resultat. Bl.a. bestilte de en ny styringsenhet til bilen (kr. 14.000,-) som heller ikke bedret problemet. Hva skal jeg gjøre med dette? Vi har kun denne bilen, og jeg må snart ha den tilbake. Er det virkelig riktig at ekspertisen (merkeverksted) skal drive slik prøve- og feiling?? Jeg kommer til å kreve beløpet betalt til ikke-merkeverkstedet tilbake og har gjort dem oppmerksom på dette. Men hva er det rimelig at jeg betaler til merkeverkstedet? De har påtatt seg et oppdrag de ikke får til, og jeg mener det er feil at jeg skal betale for deres manglende evne til å løse problemet. Hva f.eks. med styringsenheten til 14.000,- som ikke bedret noenting?? Finnes det noen alternativer? Nå er jeg på en måte låst til merkeverkstedet, og jeg vet ikke om noen som er bedre utrustet til å finne ut av dette. Ikke noe trøst, men dette hadde vært problembil jeg kunnet kosa med
Inline six Skrevet Desember 17, 2008 Skrevet Desember 17, 2008 Kjedelig sak dette. Problemet med slike feil på "nyere" biler er at det er så ufattelig mange eventuelle feilkilder på en og samme feil/symptom. Jeg jobber som bilmekaniker selv og vet at dette kan være pain å finne ut av. Man må liksom bare begynne med en ting også jobbe seg igjennom bit for bit. Noen ganger finner man feilen etter ti min. og andre ganger etter to dager. Ingen kan vite den eksakte feilkilden til en slik feil med en gang, da har de isåfall flaks. Det er tross alt snakk om x antall komponenter og ledningsnett, databus osv. som skal jobbe sammen og er spredd runt om i hele bilen og kan være utsatt for fukt, korrosjon, overoppheting, brudd, kortslutning, vakum lekkaje osv. + alt det mekaniske og drivstoff tank, slanger, pumper +++
thunderstorm77 Skrevet Desember 17, 2008 Forfatter Skrevet Desember 17, 2008 Nå har de hatt noen ingeniører i Tyskland til å se på noen rapporter, og ut fra dette planlegger de å gå inn i motoren og bytte en del der... Det starter vel på 20.000,- så det kommer jeg ikke til å gjøre. Da prøver jeg nok heller å selge bilen til dem. Tragisk at en 2002 modell, en bil av et bra og anerkjent merke, skal måtte ha slike reparasjoner synes jeg.
ole anders Skrevet Desember 17, 2008 Skrevet Desember 17, 2008 Jeg hadde for et par år siden en bmw 520ia 96 mod, med feil på co på eu kontroll. Bilen stod på verkstedet i nesten to uker med masse feilsøking uten at noe skjedde. De foreslo da selvfølgelig og bytte hjernen, uten at de var sikre på dette. Hentet da bilen, og leverte den til Heggem bil og deler i Hønefoss. han fant feilen og fikset denne for halve prisen av hva hjerne hadde kostet på BMW verkstedetet. Ville kanskje forsøkt å spørre ham hvis jeg var deg, han har gode kontakter i Tyskland.
Torbjørn H Skrevet Desember 17, 2008 Skrevet Desember 17, 2008 Første jeg tenkte når jeg leste om problemet var en historie om en Mercedes Benz som gikk som drosje i Tromsø for en tid tilbake siden. Den fungerte greit i 5-6 måneder men plutselig kunne den stoppe når som helst, alt kuttet der også. Etter ufattelig mange timer på verksted og penger ut av vinduet, akkurat som i din situasjon, kom en av sjåførene på at han hadde byttet batteri på fjernstyreren til sentrallåsen. Det han ikke visste var at han måtte kode om nøkkelen selv etter batteriskifte ved å holde inne låse-knappen i 4-5 sek. foran et speil. Dette hadde han altså ikke gjort, og Mercedesen stoppet derfor nå og da pga. den trodde selv den var stjålet! Kan det være noe feil med nøkkelen/startsperre etc.?
thunderstorm77 Skrevet Desember 19, 2008 Forfatter Skrevet Desember 19, 2008 Jeg skal hente bilen ut fra verkstedet, kan ikke holde på med slikt tull. Jeg betaler selvfølgelig ikke for noen deler de evt. har byttet som ikke har hjulpet. Hva med feilsøking etc.? Bilen er i samme stand som da jeg leverte den inn for leeeenge siden.
Ballder Skrevet Desember 19, 2008 Skrevet Desember 19, 2008 Ville du kreve betalt for en jobb du IKKE har gjort da? Om dem har rett til og kreve penger for feilsøking som ikke gir resultat vet jeg ikke, men personlig så ville jeg i såfall kun betalt et minimalt lite beløp for og si det slik. Har dem gitt opp bilen, så tilby dem maks betaling for en times arbeid spør du meg. Skulle dem derimot tviholde på at dem vil finne feilen, men mener at du henter bilen før dem er ferdige med feilsøk osv. så vil nok verkstedet også hevde og ha rett til og kreve penger for medgått tid frem til nå.
tikkakjell Skrevet Desember 19, 2008 Skrevet Desember 19, 2008 har nettop hatt samme problen på arbeids bilen min, vel og merke ikkje bmw, men der var de selve tennings låsen som var dårleg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå