Gå til innhold

Montert anlegg, Forsterker går i protect...


 Share

Anbefalte innlegg

Har akkurat montert en 12" SPL sub på 2000w og en Cadence forsterker som jeg har brokobla subben på... alt spiller, og det spiller bra, men når jeg begynner og skru opp en del så går forsterkeren i protection mode og jeg må da såklart kutte all strøm til forsterkeren og starte opp igjen for og få den igang igjen..

hva er det som gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet jeg om forsterkeren får for lite strøm da? den får nok jord, fordi jeg hadde en annen forsterker stående på samme kablene og det spilte som juling :D

men det var da et MYE mindre ellement...

Det er ikke ellementet som er ødelagt da det er helt nytt, og som jeg skrev så spiller det jo drit bra helt til forsterkeren kutter....

så om det er det at den får for lite strøm hva kan jeg gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ganske sikker på at det er strømmen som gjør dette, for den spiller ikke i mer en et par minutter før den kutter da jeg begynner og skru skikkelig opp.

Når jeg gjør dette så hører jeg dynamoen på bilen begynner og slite, alle lys på hele bilen, utenfor og innvendig blinker når bassen slår....

så mitt spørsmål er: hjelper det om jeg kjøper større batteri eller MÅ jeg ha ny dynamo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brokoblet Cadence tåler ikke lav ohm. Og siden du har ett SPL element så ligger det sikkert lavt i ohm. For lett å kunne få mye effekt. Om du skriver opp hva element og forsterker du har er det lett å sjekke dette. Det er ett typisk at en kan spille en liten stund før forsterkeren går i protect om det er dette problemet.

Om det er strømmen din så vil det jo hjelpe med ett større batteri. Med mindre du spiller på fullguffe heletiden. Da vil batteri aldri få mulighet til å lade seg opp. Og det er dem siste 3db som virkelig gjør forskjell på strømtrekket ditt. Om du klarer å spille 136db og trekker 2000w skal du i teorien trekke 1000w ved 133db.. Så ved å dempe volumet noe skal du kunne kjøre opp batteri reserven ganske sjapt.

Men på en annen side så er det jo dynamoen din som er for liten, batteriet er jo bare en buffer. En gammel dynamo vil ha mistet mye av effekten den skal klare å gi i forhold til hva som står på. Så om du har en 120amp dynamo som er 15år gammel vil den kanskje i realiteten gi 80-90amp. Så kan du tenke deg hvor mye som går til tenning og andre el.komponenter i bilen din. Da er det ikke sååå mye igjen til anlegg.

Du kan jo eventuelt bytte den inn på ett vikleverksted eller hva det heter, da tar dem din gamle i innbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, nå skjønner jeg litt, jeg har en :

http://bsbildeler.no/butikk/visvare.asp ... r/48/21/49

og en Cadence ett eller annet forsterker, orker ikke gå ut i bilen og se på det akkurat nå men skal gjøre det i morgen tidlig før jeg drar på jobb.

Dynamoen på bilen er nettopp skifta så den skal være tipp topp.

Men det kan ikke ha noe med at forsterkeren er for liten til den subben? for den kjører jo 1000w RMS konstant da og 2000w peak....(subben altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subben har 2 spoler på 4ohm kvar. Har du parallellkobla spolene får du ein motstand på 2ohm. Viss du brukobler forsterkeren, må begge kanalene dele på motstanden. Dvs at venstre kanal "ser" ein motstand på 1 ohm. Dette gjelder også for høgre kanal.

Har du koblet sånn må forsterkeren være stabil i 1ohm. Er den det?

Du må nok seriekoble spolene på subben. For å gjere dette tar du ein ledning imellom ein pluss på eine spolen til minus på den andre spolen. Da har du ein pluss og ein minus som er ledig. Desse 2 kobler du til forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...