Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med at parklys foran samt kjørelys bak forsvinner..Står stille..alt funker..plutselig forsvinner lysene på førersiden (kjørelys/tåkelys/fjernlys funker) både foran og bak...så kan alle parklys og baklys forsvinne..også plutselig kommer alt tilbake igjen.. Hvor kan jeg feilsøke?

Kupeelyset funker ikke..Får heller ikke skrudd på lys manuelt inne i kupeen..Alarmen også klikker..låse bilen..så går alarmen..Åpner jeg døra står det at bagasjelokket er åpent..Står også at bagasjelokket er åpent om jeg skrur på lyset inne i kupeen..Merkelig..

Bilen er en 1990 E32 735iA

Skrevet

fatterns e32 750 hadde ett snev av dette, der kom og gikk baklysene som de ville, en dag virka bare høyresiden, en annen dag virka bare venstresiden.

fant til slutt ut at ett par av lys relè'ene i hoved strøms boksen hadde dårlig kontakt.

men etter de feilsymtom du nevner så er vel dårlig jording en mer sannsynelig feil...

Skrevet

de relè'ene sitter nå i hovedsikkringsboksen, venstre side framfor torpedoveggen.

Ellers er det jo mulig du har en LKM istede for masse relè da.

LKM = Licht Kontrol Module altså lys kontroll modul, den står også i sikkringsboksen. Denne kan jo begynne å tulle med årene.

Her er ett bilde av LKM om det er det du har:

syscrjxu3yao3phx99uq.jpg

Det er hentet fra denne siden som også er en guide for og reparere denne:

http://www.bmwe34.net/E34main/Maintenan ... al/LKM.htm

Ellers det med coupe lyset vet jeg ikke, litt usikker da jeg ikke tror det inngår i LKM....

Jording, selv syns jeg det er en grei metode og bruke ett ohm meter å måle overgangs motstanden, f.eks. hvis du måler fra batteri minus til motor gods ser du jo om det er god kontakt mellom minus pol til chassi videre til blokka som er jordingsveien for starter blandt annet. (Du har vel batt under baksete så her må du kanskje imrovisere med en forlengende ledning bare husk og ohm ledningen først så du kan trekke fra det på resultatet).

Så er det bare å begynne å spore opp joringspunkt rundt om for så å måle fra dem til minus pol på batt.

Holdt på litt med dette på e34'n min og fant blandt annet en skikkelig dårlig joringskabel fra chassi til minuspol på batt. Målte 13 ohm eller noe sånt, byttet den samt brukte sandpapir på koblings overflatene og det resulterte i ny verdi på gått under 1. Noe som videre gav nytt liv i batteriet da det endelig kunne nyte godt av lading osv, ble også mer lettstartet da starter kunne yte maks. :)

Håper dette var litt til hjelp :)

Skrevet

thænx dude:) Ser ut til at den lkm modulen er noe jeg har i min..får vel se og få fiksa den..irriterende at lysene forsvinner..men når de først kommer på igjen så forsvinner ikke feilmld i displayet inne i bilen..

Skrevet

Ja den skal vel kjøres inn på et sett og vis vil jeg tro!

Blir nok bedre etterhvert!

Ville ikke dratt på så mye istarten jeg da, men det er jo meg! ;)

Skrevet

kjøres inn?how??hmm..har nok gitt på det jeg kan i det siste..billig bensin samt lønning er ingen god kombinasjon når man får tilbake 211hk etter 9mnd:p

Skrevet

Heheh..

Få deg 740.. eller 750.

Det er en heeelt annen bil! tro meg! hehe..

Dessuten bruker 740'en litt mindre/ likt bensin enn 730'en! faktisk.

Skrevet

nope...735iA er såååå mye tøffere...740-750 er sånn oldschoolbil..sånn gubbebil:p

Har igrunn gitt opp å kjøre no særlig fornuftig med sjuern..bensinforbruket er igrunn blitt en hobby..har en merce som bruker adskillig mindre så kompenserer igrunn greit..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...