tofter Skrevet Januar 10, 2009 Forfatter Skrevet Januar 10, 2009 Jeg har enda ikke kommet noe lenger.. Men tror ikke jeg fikk luftet skikkelig når jeg prøvde det, for jeg fant ikke lufteskruen på termostathuset :S Fra radiatoren går det to tjukke rør som møtes ved motorblokka under vanos'en omtrent, etter hva jeg skjønner er termostaten nødt til å sitte der men jeg ser ingenting Noen som vil ringe rundt på bildet ? Blir gal av å måtte kjøre Hiace
tofter Skrevet Januar 11, 2009 Forfatter Skrevet Januar 11, 2009 Etter å ha søkt litt selv, fant jeg ut hvor termostaten sitter. Men hvor i alle dager er lufteskrue nummer to???? Vet bare om den som sitter ved ekspansjonstanken.
Michaeel Skrevet Januar 14, 2009 Skrevet Januar 14, 2009 kjøp deg ny termostat med det samme, min måler sto på akkurat samme plassen. Jeg har prøvd og lufte systemet, men det fungerte ikke til meg. kjøpte ny termostat og kjøleveske å begynte å lufte. Alt ble bra etter det. Termostaten koster ikke mye og det er heller ikke mye arbeid og få den skiftet
tofter Skrevet Januar 14, 2009 Forfatter Skrevet Januar 14, 2009 kjøp deg ny termostat med det samme, min måler sto på akkurat samme plassen. Jeg har prøvd og lufte systemet, men det fungerte ikke til meg. kjøpte ny termostat og kjøleveske å begynte å lufte. Alt ble bra etter det. Termostaten koster ikke mye og det er heller ikke mye arbeid og få den skiftet Tenkte det samme selv så har ordna ny termostat, men må fortsatt finne lufteskrue nr. 2 for å få lufta systemet, kan du fortelle meg hvor den er?
Bimmerlars Skrevet Januar 14, 2009 Skrevet Januar 14, 2009 Er bare en luftskrue. Den sitter ved siden av påfyllinga på radiatoren. Motoren skal ikke gå når du lufter. Bare ha på tenninga så går sirkulasjonspumpa. Fyll med passe tempo til det renner rein væske ut av lufteskruen
Michaeel Skrevet Januar 15, 2009 Skrevet Januar 15, 2009 Lufteskurven sitter på høyre siden av ekspasjonstanken din. en svart plastikk skruv. det er ikke noen lufteskruv ved termostat huset på m50? mener det kun er på m20? men uansett. selv har jeg m50 og lufteskruven er like ved ekspasjonstanken still bilen din i en sval oppoverbakke med tenningen på og vifta på fullt. fyll så kjølerveske og lufte. men med det samme du gjør alt dette ville jeg anbefalt deg og tappe hele motoren for veske. du finner en skruv like under eksosmanifolden. ta ut den så renner alt av vesken av. sett den så i igjen å gjennomfør fylling og lufting:) likegreit og gjøre alt dette når man først skal gjøre det lykke til:)
tofter Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Skrevet Januar 16, 2009 Ikke rart jeg ikke finner den da! Ja det er nok lurt å bytte kjøleveske og, så kjøpte 8L konsentrat idag, det skulle holde kjøpte samtidig slik radiator rens, lurer på om det er noe særlig..
Bimmerlars Skrevet Januar 16, 2009 Skrevet Januar 16, 2009 Ikke rart jeg ikke finner den da! Ja det er nok lurt å bytte kjøleveske og, så kjøpte 8L konsentrat idag, det skulle holde kjøpte samtidig slik radiator rens, lurer på om det er noe særlig.. Dersom du ikke har problemer med gugg i fr. væska ville jeg ikke tilsatt noe annet enn fr.væske og vann. Dersom dette er et slags middel som skal brukes under flushing med høytrykkspyler er det jo greit, men ville ikke hatt i noen additiver med mindre du sliter med lekkasje el. lignende
tofter Skrevet Januar 17, 2009 Forfatter Skrevet Januar 17, 2009 Har ikke lagt merke til noe rusk, så da er det kanskje like greit å drite i det.. Skulle visst helle på dette stoffet på radiatoren og la motoren gå i minimum 4 timer for å "rense" anlegget. DET har jeg ikke tålmodighet til! Takk for hjelpen, folkens
Positiv Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Et godt tips, er og kjøre motoren god og varm, før du løsner skruene til termostat huset. Det kan være mange år siden termostat var byttet sist. Og skruene har lett for og ruste fast. Så om du prøver og løsne en rusten skrue, knekker du hodet på skruen meget fort. Og da blir jobben en helt annen. Med og borre ut den rustene delen, grisepikk, eller bytte hele huset.
Fliid Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Positiv, fått med deg at det er noe annet enn en M20 eller M30 motor det blir snakket om her? Vil nå ikke anbefale å bore rett i topplokket. den halve delen som er på eldre motorer, den er skrudd rett i toppen på nyere. Skruene til termostat hus pleier og løsne greit. Er ikke som på M20 og 30. Oppoverbakke ved lufting er ikke nødvendig. Skru 6mm skruene til igjen med 11 nm og 8 mm skruene med 15.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå