Gå til innhold

Dreiing av stempler?

E30 Andreas
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

har prøvd å lese litt rundt om dreiing av m20 b25 stempler menn finner ikke noe ordentlig konkret, og lurer derfor på om det er noen her inne som vet akkurat hvor mye jeg må ta av stemplene mine? evt må jeg dreie ut et lite kammer? noen som har mål eller tegning eller formel for å evt regne ut?

Er preface motor, så hvis jeg ikke tar helt feil så har den 9,4 i komp? på org toppakning.

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9.7:1 er stemplene dine. Dreier du de helt flate får du ca samme komp som faclift stemplene (8.8) noe som funker fint det og. du kan også få tak i 88+ stempler å dreie disse flate

M20B25_KOLV_MATT.jpg

Ønsker du regne selv kan du bruke denne formelen, jeg visste den lå her, og jeg søkte - takk til S3TR:

Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompressjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette:

Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1))

For vår motor bilr dette med 9,8 i komp:

OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm

Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1:

NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm

Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV)

Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet:

V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r)

Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm

h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm

Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0)

PPF BMW turbo FAQ

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003

det står også en god del her:

http://www.e30klubben.net/forum-t2791.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har lest det som står på ppf sitt forum, menn det er jo flere profiler i stemplene mine enn de på ppf forumet, så det er ikke så lett å få dette nøyaktig, 8,8 i komp er for mye, 8 eller 8,2 hadde vert fint,

så da bør jeg få tak i stempler til facelift da, menn planen var å få gjort dette så billig som mulig, så å få brukt mine egne stempler hadde vert fint..

takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da prøver jeg på det, :D

menn hvordan blir holdbarheten til stemplene når man dreier dem ned mtp at de blir tynnere i toppen.'

når folk har brent hull i stemplene sine, hvilken effekt har dem prøvd og hente ut da? eller har det vert pga feil tenning/bensin?

og er det noen som vet hvor tykk pyramidering toppakninga til ppf er?

takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Låner denne litte granne jeg.

Har funnet ut at OFV = 53.29 og NFV = 57.73.

På en b25 der 8:2:1 er ønsket som kompresjon, Slagvolum er 2494ccm, men så vidre skjønte jeg ikke helt hva jeg skulle gjøre, skal ikke dreie av stemplene men øke tykkelsen på pakningen, kunne noen vært greie og fortalt meg hvor mange mm jeg må øke tykkelsen på pakningen?

Om noen rundt i skien har en ødlagt pakning liggende er jeg intresert i og få/låne den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...