icc Skrevet Desember 16, 2008 Skrevet Desember 16, 2008 Hei! Har nylig hatt motoren i småbiter og slipt veiva, bytta stempelringer osv. Var plaga med oljetrykket før jeg gjorde dette men regna med det var rådebanken som sto for dette. Jeg er plaget med at oljetrykket faller når motoren blir varm, f.eks. ved en knapp halvtimes hard kjøring eller litt lengre vanlig kjøring. Kort oppsummert kommer oljetrykkslyset på ved 1000 rpm og mindre. Dette skjer ikke før bilen er god og varm. Vil også legge til at varmenåla stiger en del når dette skjer. Kan varmen og oljetrykksproblemet ha noen sammenheng? Nå har jeg ikke fått sjekka tenninga ordentlig med tenningslampe men mistenker en vacuum-lekasje eller lignende, for turtallet faller også lett ned på 600 rpm når bilen har vært kjørt litt. I første omgang skal jeg bytte fordeler og rotor og se om dette kan hjelpe på tenningsproblemene. Noen tips til hva mer som burde byttes/sjekkes?
Bonden Skrevet Desember 17, 2008 Skrevet Desember 17, 2008 Få målt oljetrykket med oljetrykksmåler, lampa er ikke særlig pålitelig.
icc Skrevet Desember 18, 2008 Forfatter Skrevet Desember 18, 2008 Tja.. har slått meg at det kan være oljetrykksbryteren som fusker når den blir skikkelig varm. Ingen som har opplevd at pumpa kan suge dårlig når den blir veldig varm? Hvordan får jeg målt oljetrykket, hva trenger jeg til dette?
tuned Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 vist oljepumpa di er utslitt vil dette gi best utslag på varm motor siden da olja er vesentlig tynnere varm enn kald. Vist oljepumpa er slitt så "renner" olja bare igjennom di slitte dreva i pumpa og du får ikke trykk. Olje trykket på motoren din er jeg ikke sikker på hvor du måler men jeg regner med du har en giver sittende på blokka di du kan skru ut og sette på en skikkelig olje trykks måler. F.eks biltema selger noen universale og rimelige som virker helt greit til dette.
conan Skrevet Desember 20, 2008 Skrevet Desember 20, 2008 Trykket på e30 måler du her med denne Den runde dingsen fåes løst hos biltema for under 100 lappen, men du trenger oljetrykks klokke oxo. Dette fåes oxo komplett på biltema for par hundre.
AlXz Skrevet Januar 7, 2009 Skrevet Januar 7, 2009 Funnet ut av noe?? En kammerat med m43 motor som får lys i trykk lampa med varm motor og lavt turtall på tomgang. Ellers blir den ikke varmere enn den skal.. Men greit å vite hva det kan være.. Er gammel olje og filter på den tror jeg.., mulig det funker å bare bytte olje + filter, samt kjøre en rens?
zH- Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 En kamerat hadde samme problemet på en a4. Der var det også oljepumpa. Ble byttet mye annet først på verksted, men problemet forsvant ikke før pumpa ble bytta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå