Hauso Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Kjørte bilen min litt småhardt, og lot den stå på tomgang i typ 10 min. Da jeg satte meg inn igjen, sto nåla på nesten på det røde.. Blei ille nervøs, og poppa hooden for å sjekke. Det røyk faktisk litt fra radiator lokket, noe som er normalt hvis bilen hadde vært så varm. Kjørte hjem, ca 1 km, med vifta på fullt for å få ut no varme fra motorrom. Da jeg kom hjem, sto nåla rett opp, altså på normal temp. Noen som har noen ide om hva det kan være? Har kjørt hardere enn det før, men har aldri skjedd noe lignende? sikkert litt klønete formulert:p
Michaeel Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 det er sikkert viskosekoblinga de som er gåen. www.koed.no gå in der og se og les om viskosekobling. feilen din tyder mye på at det er den.
Ballder Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Kan jo være viskosevifta som ikke er helt med.
Hauso Skrevet Desember 18, 2008 Forfatter Skrevet Desember 18, 2008 ja, det er mye mulig.. Hva er en viskosekobling/vifte, og hva gjør den? haha:p
Hauso Skrevet Desember 18, 2008 Forfatter Skrevet Desember 18, 2008 og hvor finner jeg viskosekoblinga/vifta, på koed? sorry, er ikke heelt into alle begrep og dingsene i motoren enda, but ima quick learner:)
Simpel Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... Ref=Direct Viskosekoblingen er nummer 2 på bildet du ser der. Merk, denne delen passer min bil og kanskje ikke din, sjekk gsbildeler og finn den tilsvarende for din bil. Da får du opp et delenummer du kan legge inn på koed Viskosekoblingen kobler inn og ut vifta (ikke helt ut) ettersom det trengs mer eller mindre kjøling i radiatoren. Helt sikker på at det ikke var varmt idet tomgangen begynte?
Hauso Skrevet Desember 18, 2008 Forfatter Skrevet Desember 18, 2008 okei. kom ikke annet enn forsida dems:p men ja, blien var varm ( dvs normaldriftstemp) og etter en ca 10 min, så sto den veldig nærme det røde, noe som ikke høres bra ut i mine ører:p men den blei helt vanlig når jeg kjørte rolig hjem.. det som er litt rart? selv om den da i tillegg får kjøling av lufta ute.
Simpel Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 OK, sånn da Hvis bilen ble varm mens du kjørte tror jeg det ikke er viskosekoblingen. Fartsvinden holder radiatoren kald, viskosevifte har mer for seg når bilen kjøres sakte eller står stille på tomgang. Har da mer tro på vannpumpe. Men har nylig hatt en skrekkopplevelse med vannpumpe og har hypernoia på det, så jeg er sikkert ikke helt stabil i rådgivningen her
Hauso Skrevet Desember 18, 2008 Forfatter Skrevet Desember 18, 2008 haha, takk for at du mater meg med t-skje:) Så viskose-tingen er nr.2 på bildet? Altså den som ser ut som et sånn lego tannhjul:P haha:D Er det evt dyrt å bytte viskosekobling/vifte, er det noe man kan gjøre selv? Er faktisk ikke så noob som jeg høres ut som nå, bare atte dette hadde jeg ikke hørt om før:P Vannpumpa.. Hmm. Kan jo sikkert være den også, men det som er litt rart, er at den blei helt fin når jeg kjørte hjem igjen.
S.Arnesen Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 okei. kom ikke annet enn forsida dems:p men ja, blien var varm ( dvs normaldriftstemp) og etter en ca 10 min, så sto den veldig nærme det røde, noe som ikke høres bra ut i mine ører:p men den blei helt vanlig når jeg kjørte rolig hjem.. det som er litt rart? selv om den da i tillegg får kjøling av lufta ute. Hadde faktisk samme problem på min e34 i noen måneder. bytta termostat, kjøevifte, og vannpumpe. ikke noe hjalp. Så fort doningen sto på tomgang i 5-10 min så koka den. etter en stund så ble den mirakuløst kurert uten at jeg gjorde noe som helst
Hauso Skrevet Desember 18, 2008 Forfatter Skrevet Desember 18, 2008 hahahah! jeg liker sånne ting som fikser seg selv. Begynte din å koke-koke? det som er, at jeg spyla over bilen, før jeg fikk sjekka tempen, og da røyk det litt fra oppi der. men om det røyk fordi det var _varmt_ eller fordi jeg spyla vann mot grillen ++, vet jeg ikke. (skulle jo aldri spyla den) selv om det tydelig kom røyk/damp/whatever fra radiator lokket!
icc Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Høres ut som viskosekoblingen ja, har det samme problemet på min tror jeg. Men prøv å luft gjennom kjølesystemet først via. lufteskru på toppen av termostaten. Om vannpumpa er gåen vil du raskt oppdage det
S.Arnesen Skrevet Desember 19, 2008 Skrevet Desember 19, 2008 Den endte opp med å koke om jeg lot den gå så langt ja, men dette skjedde bare engang, og da fikk jeg stoppet bilen fort. Syns du skal bytte viskose koblinga di, og bytte termostat med det samme du er i gang. termostat er enkelt og nytte, og koster vel ikke stort mer en 150kr +-
Hauso Skrevet Desember 19, 2008 Forfatter Skrevet Desember 19, 2008 ja, kan prøve å lufte den, selv om det er gjort for en mnd siden ca, når jeg bytta motor. Men tester ut det først, også til slutt? er det "farlig" for bilen å ikke gjøre noe med det? for det hørtes ut som en relativt dyr operasjon:p eller?
Hauso Skrevet Desember 19, 2008 Forfatter Skrevet Desember 19, 2008 Den endte opp med å koke om jeg lot den gå så langt ja, men dette skjedde bare engang, og da fikk jeg stoppet bilen fort.Syns du skal bytte viskose koblinga di, og bytte termostat med det samme du er i gang. termostat er nekelt og nytte, og koster vel ikke stort mer en 150kr +- nei, termostaten kan jeg alltids ta meg råd til, men vet du hva det ligger på for en ny viskosekobling? :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå