Rayman Skrevet Desember 19, 2008 Skrevet Desember 19, 2008 Da vil jeg gjerne starte en prosjekt tråd og fortelle litt om planene jeg har hatt i overkant av eit år nå. Det hele startet med at jeg skiftet motor i min forrige E36 325i som jeg bygget om fra automat til manuel, da fikk jeg en ide om at jeg skulle bygge turbo på den motoren som jeg tok ut. Og med å ha vert ganske aktiv her på bimmers det siste året har jeg følgt med på alle preosjekter og studert turbobygg til de grader de er mulig og har fått inspirasjon og lyst av alle de andre til å starte mitt eget prosjekt. Så jeg bestemte meg for hvist jeg først skal lage meg en turbomotor skal det gjøres skikkelig! Det siste åre har jeg hamstra inn deler til motoren som jeg skal bygge på og er kun gromme deler som skal brukes. Motoren blir byggd for å tåle 800hk++ men det som blir lagt mest vekt på er "holdbarhet" og laaaang effektkurve og en turbo som skal lade tidligst mulig. Turboen jeg skal bruke er en Precision SC61 som er en nokså liten turbo som forhåpentligvis har rask spool up. Denne leverer opp til 650hk så måle mitt for første sesong med dette oppsette er over 500 hjul hester. Motoren skal gå på 98 bensin. Ang. bil så har jeg ikke klart og bestemme meg før på onsdag 17.des hvilken bil det skulle bli, det har stått mellom E30 Coupe eller E36 Coupe/Sedan. Drømmen har alltid vert E30, men det blir litt for mye arbeid og mekking i forholdt til den plassen jeg har og skru på. Så avgjørelsen ble gjort når jeg kom over denne E36 318is`en som jeg kjøpte av en hyggelig kar ifra Bergen på onsdag. Litt dårlige mobil bilder som jeg tok av bilen i dag: Grunnen til at jeg kommer til å sladde alle skiltnr. i denne tråden er at dette ikke blir eit godkjent bygg og jeg vil helst ikke få eit brev i posten om at jeg må til biltilsynet på visning Bilen skal på Eu-kontroll i februar så det bil ikke blir gjort noe med bilen før den er ferdig med teknisk kontrol. I mellomtiden er planene for bilen klar: -M3 sideskjørt -M lister -Diffusor -Skifte ut framskjermene pga. de som er er valset og sprukkne i lakken. -Skifte ut div. pakkninger rundt om. Ellers har jeg ikke så mye planer for utseene utenom spacere til bakfelgene og felgene tror jeg at jeg skal beholde foreløbig. Bilen er veldig fin i lakken den er orginalt lilla, men ble lakkert porsche lilla for 3 år siden og da ble det som var av rust tatt. Interiør: -Ribbe mesteparten av interiøre -Helbur -Bøttestoler -Momo ratt Understell: -M3 3.2 Forstilling -Powerflex foringer i hele understelle -Coilovers Bilstein PSS9 Driverk: -M3 3.0 bakstilling -M3 3.0 girkasse -Sachs 731 trykkplate -6 puch sinterlamell -Aluminiums svinghjul Motorstyring: -Autronic SM4 Datasprut -MSD DIS-4 CDI Tenningsforsterker -800cc Dyser -PPF Fualrail -Bensinpumpe Aeromotive A1000 -Fuelcell++ Turbo og div: -Turbo Precision SC61 650hk -PPF Grenrør i Svart stål med turboen nede -Tail 44mm wastegate -Aluminiums Innsug -80mm gasspjeld -Intercooler 450x300x75mm -Aluminium trykkrør med samco silikonslanger -3.5" rustfritt eksosanlegg med lydemper Motorspeccs: Topp: -2.5l topp EBB Portet -Ferrea innsugsventiler -Ferrea Eeksosventiler -Ferrea dobble ventilfjærer -VAC custom innsugskam -VAC custom eksoskam -VAC racekjeder -Standard ventilløftere -ARP bolter -MLS toppakkning Blokk: -M50 stålblokk borret 84.5mm -CP smidde stempler -Eagle H-profil råder 135mm med ARP bolter -Veiv 2.8l -VAC preformance veiv/råde lagre -ARP bolter -VAC oppgraderings kit til orginal oljepumpe Motoren er maskinert av EBB: -Portet topp -Planet topp -Nye styringer og tettninger -Planet blokk -Borret 0.5mm -Honet blokk -Avballansere Reimhjul, veiv, svinghjul Alltid hyggelig med meninger og tilbakemeldinger om prosjektet
S.Nilsen Skrevet Desember 19, 2008 Skrevet Desember 19, 2008 Høres spennende ut dette får følge med her og
turboxs Skrevet Desember 19, 2008 Skrevet Desember 19, 2008 Ikke bruk alu svinghjul og i plata clutch. Hvorfor skal du få portet toppen Hvorfor skal du smi ei veiev som allerede er smidd og meeeeget bra. Hvorfor skal du ikke borre blokka. Det er jo det eneste riktige å gjøre. "Motoren blir byggd for å tåle 800hk++ men det som blir lagt mest vekt på er "holdbarhet" og laaaang effektkurve og en turbo som skal lade tidligst mulig" Hvor tidlig skal du ha 1 kg trykk. Hvordan turbo skal du ha.
Simen! Skrevet Desember 19, 2008 Skrevet Desember 19, 2008 Ser ut til å bli et artig prosjekt dette, ikke minst bra planlakt! Fin bil har du der også Sleng ut bilder så ofte som mulig!!
Rayman Skrevet Desember 19, 2008 Forfatter Skrevet Desember 19, 2008 Ikke bruk alu svinghjul og i plata clutch. Hvorfor ikke alu svinghjul? Hvorfor skal du få portet toppenHvorfor skal du smi ei veiev som allerede er smidd og meeeeget bra. Hvorfor skal du ikke borre blokka. Det er jo det eneste riktige å gjøre. For å få bedre flow.. Veiva overlater jeg til EBB så gjør han det som er nødvendig Og blokka skal borres 0.5mm ja glemte og føre det. Hvor tidlig skal du ha 1 kg trykk. Hvordan turbo skal du ha. Hvor tidlig det blir får vi se når mappingen er klar:) Er iallefall Custom VAC kammer som skal brukes, de er timet for å gi en tidligst spool up som mulig. Turbo Precision SC61
Rayman Skrevet Desember 19, 2008 Forfatter Skrevet Desember 19, 2008 Ser ut til å bli et artig prosjekt dette, ikke minst bra planlakt! Fin bil har du der også Sleng ut bilder så ofte som mulig!! Takk for de Ja, skal bli plenty bilder underveis
turboxs Skrevet Desember 19, 2008 Skrevet Desember 19, 2008 For det er dyrt og det sammen med en 1 plata clutch vil ikke holde for deg. Gå for et 318is svinghjul. Det sammen med en tilton clutch gjør susen. Trenger ikke bedre flow i den toppen der. Og den turboen der klarer ikke 800 hk så nå begynner jo puslespillet å gå litt bedre opp for meg her. Hva er trimmen på den turboen a? og hvor stort hus er det å få Det du beskrevet var en motor det ikke gikk ann å få til så derfor jeg lurte litt.
Rayman Skrevet Desember 19, 2008 Forfatter Skrevet Desember 19, 2008 For det er dyrt og det sammen med en 1 plata clutch vil ikke holde for deg. Gå for et 318is svinghjul. Det sammen med en tilton clutch gjør susen.Trenger ikke bedre flow i den toppen der. Og den turboen der klarer ikke 800 hk så nå begynner jo puslespillet å gå litt bedre opp for meg her. Hva er trimmen på den turboen a? og hvor stort hus er det å få Det du beskrevet var en motor det ikke gikk ann å få til så derfor jeg lurte litt. Tror du missforstår litt jeg skal ikke ta ut 800+ jeg skal lade 1.5bar med den turboen og da rekner jeg med i overkant av 600hk. Siden dette er mitt første turbobygg er jeg fornøyd med det i første omgang Ang. clutch så takk for tipse, grunnen til at jeg ville bruke det er at jeg har det liggende fordi jeg fikk både alu. svinghjul og den sachs trykkplaten med når jeg kjøpte noe greier.. Men mener du det er eit dårlig oppsett? Har du noen anbefalinger å komme med i sammen med alu svinghjule?
Rayman Skrevet Desember 19, 2008 Forfatter Skrevet Desember 19, 2008 Det 318is svinghjule i sammen med Tilton clutch var ikke så dumt nei, da har jeg eit oppsett som tåler 1265nm. Kommer nok til å gå for det oppsette der ja går det an å bruke andre svinghjul også? så blir letingen kanskje litt lettere på leit etter eit.
turboxs Skrevet Desember 20, 2008 Skrevet Desember 20, 2008 trodde å du hadde s50 motor jeg. Jeg ville ikke valgt en slik clutch for jeg tror endten den ikke holder eller blir fort utslitt for den blir nok sånn passe stresset med 600 hk. Du kan evt prøve et m20 svinghjul men da må du bytte starter å. Men dette er jeg kun 100% sikker på at passer på en s50 men det er likt så vidt jeg vet
Rayman Skrevet Desember 20, 2008 Forfatter Skrevet Desember 20, 2008 Her er noen bilder av grommdelene som skal brukes
leif harald Skrevet Desember 20, 2008 Skrevet Desember 20, 2008 Tøft, dette blir nokk rått! Si ifra nor du skal bestille fra PPF da, skulle ha no der selv
SteffenM2 Skrevet Desember 20, 2008 Skrevet Desember 20, 2008 Du kan evt prøve et m20 svinghjul men da må du bytte starter å. Men dette er jeg kun 100% sikker på at passer på en s50 men det er likt så vidt jeg vet Sklir rett på m50 også det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå