Gå til innhold

E34 V8 prosjekt! Litt M5 + litt 540 = ///M540i

Anbefalte innlegg

Skrevet
hehe, sikkert en bra plan. ;)

kommer vel helt sikkert til å koste på bortimot 100 laken til på min bil før den blir "ferdig", men etter at jeg kjøpte båt og vinterbil ble det plutselig så mye annet som trenger penger, så bmw'n tar noe lengre tid enn planlagt..

hvordan var det med rust osv. på bilen din? hadde du tatt det allerede kanskje?

Hehe... Har gudskjelov bare bil som interesserer meg jeg da, så da er det lettere å få ting ferdig.. ;)

Men jeg regner ikke med at jeg slipper noe billigere unna enn deg før jeg er ferdig med min jeg heller tror jeg... :P

Det er bittelitt ved de fremre jekke-festene, (som vanlig på E34...) og noen små hull i motorrommet. Motorrommet er ferdig sveisa, og jekkefestene blir tatt i disse dager. Ellers var det noen små lakkblemmer her og der på noen hjulbuer og sånn, men alt blir fjernet og pusset ned, så jeg håper det ikke er lenge igjen til den er helt klar til lakkering!

Har begynt med klargjøring og nedpussing av fangere og dører, og en del andre småting, for dette skal lakkeres separat.

Og når jeg får tatt rusta ferdig på karossen, så blir alt fra M5'en flyttet over, dvs understell, interiør og div, så når alt er bygd sammen, så blir karosseriet lakkert utvendig, og de ferdig-lakkerte fangeren og resten blir montert etter dette.

Jeg lakkerer karosseriet helt til slutt, da jeg ikke føler det er så smart å "henge" over en nylakkert framskjerm for å sette inn motor og div.

(Redd for riper i den nye lakken vettu... ;) ) Hehe...

Skal det være ordentlig, så skal det være ordentlig... ;)

• Svar 226
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

ja jeg trodde min var relativt rustfri jeg, helt til en dag jeg skulle jekke opp bilen, så istedet for at bilen løftet seg forsvant bare jekkfestet oppigjennom kanalen bak. Det viste seg at begge bakre jekkfester var ihjelrustet, så i disse dager er jeg bare på jakt etter noen med rette utstyret som kan hjelpe meg å få byttet dette.. hater rust.

så om jeg en dag får tatt denne rusten skal jeg begynne å spekulere i å sette på skjørtene jeg har liggende og lakkere bilen, men tror nok ikke det blir riktig så gjennomført som din, siden jeg i utgangspunktet ikke skal ribbe den.

men du må vel lakkere ihvertfall deler av maskinrom før du monterer motoren?

Skrevet
ja jeg trodde min var relativt rustfri jeg, helt til en dag jeg skulle jekke opp bilen, så istedet for at bilen løftet seg forsvant bare jekkfestet oppigjennom kanalen bak. Det viste seg at begge bakre jekkfester var ihjelrustet, så i disse dager er jeg bare på jakt etter noen med rette utstyret som kan hjelpe meg å få byttet dette.. hater rust.

så om jeg en dag får tatt denne rusten skal jeg begynne å spekulere i å sette på skjørtene jeg har liggende og lakkere bilen, men tror nok ikke det blir riktig så gjennomført som din, siden jeg i utgangspunktet ikke skal ribbe den.

men du må vel lakkere ihvertfall deler av maskinrom før du monterer motoren?

Først av alt, Hafsmo, bilen din er nydelig! ;)

Eneste jeg etter min mening ville gjort på din utseendemessig var vel egentlig bare sota DE foran, og shadowline... Da hadde jeg vært fornøyd jeg! :D Ellers er din kjempenydelig! :)

Og ja, jeg glemte vel egentlig å si det ang lakkeringa ja...

Bilen skal selvfølgelig lakkeres innvendig, bagasjerommet, motorrommet, og døråpninger, + fronstykket.

Alt dette før monteringa av M5 delene begynner... :)

Men før dette blir lakkert, så blir bilen levert inn til tectylering så fort rusta er fjerna. Jeg vil forsegle tectylen på kanalene med lakk, sånn at jeg får fargen helt ned, men at lakken igjen er beskyttet med tectyl under.. :)

Skrevet

Hehe, Jo takker for det! :beer:

planen er vel ihvertfall Sorte DE, men det er ganske langt ned på prioriteringslisten, da bl.a kanaler, girkasse og litt motorjustering er viktigere. Shadowline må jeg vurdere litt, for jeg synes krom'en går fint sammen med den blanke kanten på felgene. får teste litt i PS når bilen nærmer seg ferdig.

ang. lakkering over tectyl på kanaler, du skal vel ha M5 skjørter utenpå kanalene? da behøver du vel ikke å lakkere selve kanalen i tillegg?

Skrevet
Hehe, Jo takker for det! :beer:

planen er vel ihvertfall Sorte DE, men det er ganske langt ned på prioriteringslisten, da bl.a kanaler, girkasse og litt motorjustering er viktigere. Shadowline må jeg vurdere litt, for jeg synes krom'en går fint sammen med den blanke kanten på felgene. får teste litt i PS når bilen nærmer seg ferdig.

ang. lakkering over tectyl på kanaler, du skal vel ha M5 skjørter utenpå kanalene? da behøver du vel ikke å lakkere selve kanalen i tillegg?

Det er akkurat pga M5-skjørtene at jeg tectylerer og lakkerer kanalene.. Siden skjørtene skal monteres der, er det uunngåelig at det samler seg både shit og salt og div bak der, og for å forsikre meg om at det ikke skal ligge noe der og gnage, så "forsegler" jeg det hele ganske godt! :)

Better to be safe, than sorry... ;)

Ja hvordan går det forresten med deg og det girkasse styret du hadde da..:? Har du fått tak i deg kasse og det du trenger nå eller...? :)

Skrevet

Joda. kassen ligger i garasjen og resten av clutchdelene fikk jeg i jula. så nå skal jeg bare handle div. tetteringer til kassa og prøve å finne en garasje med grav eller bukk.

håper å få det på i løpet av neste fritur, da sommeren nærmer seg med stormskritt. ;)

Skrevet
Joda. kassen ligger i garasjen og resten av clutchdelene fikk jeg i jula. så nå skal jeg bare handle div. tetteringer til kassa og prøve å finne en garasje med grav eller bukk.

håper å få det på i løpet av neste fritur, da sommeren nærmer seg med stormskritt. ;)

Men da nærmer det seg jo da... ;) Jeg skal i disse dager bygge om bilen din en kompis jeg. Han har en 91.mod 525ia, som skal bli manuell! :)

Kan jo si ifra når jeg begynner nå, om det er noen tips og triks jeg kan gi deg når jobben for min del er ferdig... ;) Kan jo være greit! :)

Ellers har akkurat dama kjøpt seg ny konebil da, og Hafsmo, du gjetter aldri hva slags bil hu kjøpte seg....!! :P Men take a guess...?? :D:D Hehe.

Skrevet
hvis du sier 540 blir jeg sur. :P

Hehehehe... :D:D:D

Huff da, det er ikke bra... :P

Men jo, det er nok det.... :P hehe..

En 95.mod 540 touring manuell...... :twisted:

Og her om dagen kom det E34 M5 sperre til den i posten, fra M3 Yngve her inne.... :P

Så dette blir jammen konebilen sin det tenker jeg.... :P Kommer strax bilder av den her oxo... ;) hehehe

Håper ikke dette ødela dagen din helt nå da......? :roll::lol:

Skrevet

nei faen.. jaja, det er en touring så da går det vel greit. ble litt redd for at det skulle være den røde på finn.no. kunne tenkt meg den selv.

hva slags utveksling er det på en M5 diffen?

Skrevet
nei faen.. jaja, det er en touring så da går det vel greit. ble litt redd for at det skulle være den røde på finn.no. kunne tenkt meg den selv.

hva slags utveksling er det på en M5 diffen?

Hehe.. Vi hørte faktisk på den røde på finn oxo, men den var solgt når vi ringte på den, men det var meninga at det var den hu skulle kjøpe.... ;)

Jeg har bare kjøpt sperredelen av Yngve, for skal bruke den originale 540 utvekslinga, sånn at det ikke blir noe tull der! Så jeg monterer bare inn sperredelen med 540 kronhjulet.. :)

Skal bare ta en tur på GS og kjøpe litt sperreolje nå, så blir den montert... :D

Men om du lurer, E34 M5 har 3,91 utveksling originalt! :)

Skrevet

er klar over utvekslingen til M5, var derfor jeg lurte. blir litt drøyt med 3,91 på 540ens turtallregister. ;) men går det å bare bytte over kronhjulet altså? isåfall må du gjerne ta noen bilder når du gjør det, for jeg kunne godt tenkt meg til sperre på min og. ;)

Skrevet
er klar over utvekslingen til M5, var derfor jeg lurte. blir litt drøyt med 3,91 på 540ens turtallregister. ;) men går det å bare bytte over kronhjulet altså? isåfall må du gjerne ta noen bilder når du gjør det, for jeg kunne godt tenkt meg til sperre på min og. ;)

Kan ta bilder jeg, og lage en "walkthrough" for deg... ;) Så ser du i riktig rekkefølge hva du skal gjøre... ;)

Men ja, om du skal ha sperre i din, så er det bare å ta ned diffklokka, demontere medbringere på begge sider, ta av lokket, ta ut innmaten, skru av kronhjulet på innmaten din, sette kronhjulet fra din diff på sperreinnmaten du skal ha inn, og montere shiten sammen igjen.. :) Og vips så legger du igjen to feite svarte spor på asfalten..... :D:D:D:D

Skrevet

sounds good!

har aldri hatt oppe en diff før, så det er vel på tide at man gjør litt jobb der inne og. ;)

énhjulstrekk er noe drit. jeg satt meg nesten fast i grusen utenfor huset til en kompis. kom meg ikke opp på en 5cm høy asfaltkant. :P

Skrevet
sounds good!

har aldri hatt oppe en diff før, så det er vel på tide at man gjør litt jobb der inne og. ;)

énhjulstrekk er noe drit. jeg satt meg nesten fast i grusen utenfor huset til en kompis. kom meg ikke opp på en 5cm høy asfaltkant. :P

Jeg tror jeg har "operert" over 20 differ... hehe... :P Hadde en E30 for noen år siden skjønner du, med en 323 motor med turbo... :P Drivverk-killern det... :D hehehe..

Men ja, vi stod fast på flatmark med 540'n her om dagen vi, og måtte taues løs... den stod selvfølgelig og spant på høyre bakhjul BARE.... :roll:

Det var da jeg tok en tlf til M3 Yngve... :twisted:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...