Gå til innhold

Fastsittende felger.

Bimmerfører
 Share

Anbefalte innlegg

Skulle skifte bremser på bilen i dag, MEN.....................

....når jeg hadde løsnet boltene på min E39 og fikk jekket opp bilen, så viser det seg at felgene sitter fast i trommelen bak, (regner med at de sitter i center) og disse felgene vil ikke slippe taket.

Prøvde med ganske mye makt, slag på felg osv, men det sitter som F...

Vil ikke ødelegge alufelgene, så jeg tør ikke å slå for hardt heller.

Noen som har noen gode tips på hvordan jeg får løs disse felgene uten å rive i filler felger osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen på støttebukker. Sett i ett par bolter så felgen ikke går i bakken når den løsner (skru de bare nesten innat) ta en plank og legg mot kanten av felgen, i bakkant og dunk med en slegge. Slik har jeg gjort på Stål felger, men Alu er selvfølgelig noe som er mer ømfintlig for påkjenninger. Spary godt med løsemiddel i senter av felg før du begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å kjøre et par meter med hjulboltene skrudd halvveis ut som nevnt over her? Du bør slå på forskjellige steder på felgen, og så kan det lønne seg å slå litt på framsiden også ved navet. Dette gjør man selvsagt på stygge- eller plåtfelger.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør en liten tur med litt løse bolter, virker som regel hvergang :wink:

+1

Funker alltid! I ditt tilfelle la du bilen trille litt og trekk i brekket! løsner det ikke første gang så løsner det andre gang :lol:

Skal ut i garasjen å teste nå.

Problemet her er at jeg ikke har npe særlig til brekk, da disse klosse skal byttes i samme slengen. NULL brekk!!!

Men litt frem og tilbake i garasjen med løse bolter bør kanskje hjelpe på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et par vinterfelger som satt som f... etter at de hadde stått på i over et år. Jeg bare sprayet WD-40 inn i bolthullene, lot det virke i en 10 minutter eller så, før jeg sparket til det jeg var kar om. Det var da jeg fant ut at felgen hadde løsnet fullstendig. Smertefull opplevelse, men fikk iallefall av hjulene rimelig greit etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ofte med vinterhjula på 323n (e46). Det er forferdelig slit. Eneste måten jeg har fått det til på, er rett og slett å sparke på dekket. For å få litt variasjon, så står jeg med ryggen til, og sparker bakover. Hvis naboen ser deg, så er det viktig å si "myhiiihi" som en hingst for å se enda teitere ut.

Et par ganger på en en side, og et par ganger på andre siden (ikke bak dekket altså), om hverandre, for å bikke på hjulet.

Når hjulet etter mye om og men har løsnet litt, så tar jeg tak i hjulet på ene siden med begge hendene, og røsker det til meg. Tar jeg tak på motsatt side igjen, og får på den måten bikket det løst. Til slutt får man bikket det helt av. Da er det på tide å slutte å banne og ønske død over bilen, og heller være glad for at bilen ikke har falt av jekken.

Har aldri prøvd å kjøre med bilen med løse muttere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ofte med vinterhjula på 323n (e46). Det er forferdelig slit. Eneste måten jeg har fått det til på, er rett og slett å sparke på dekket. For å få litt variasjon, så står jeg med ryggen til, og sparker bakover. Hvis naboen ser deg, så er det viktig å si "myhiiihi" som en hingst for å se enda teitere ut.

Et par ganger på en en side, og et par ganger på andre siden (ikke bak dekket altså), om hverandre, for å bikke på hjulet.

Når hjulet etter mye om og men har løsnet litt, så tar jeg tak i hjulet på ene siden med begge hendene, og røsker det til meg. Tar jeg tak på motsatt side igjen, og får på den måten bikket det løst. Til slutt får man bikket det helt av. Da er det på tide å slutte å banne og ønske død over bilen, og heller være glad for at bilen ikke har falt av jekken.

Har aldri prøvd å kjøre med bilen med løse muttere....

Løsnet på 5 stk bolter, skrudde 2 runder på hver, kjørte litt frem, så tilbake og vips så var hjulet løst.

Føler meg litt dum nå som ikke tenkte på dette sist, for da sleit jeg i 2 1/2 time med bare det ene hjulet (ved bytte fra vinterhjul til sommerhjul) hvor naboer og kjærring skalket alle lukene etter å ha fått eks antall banneord og diverse verktøy tredd godt rundt hodet. Da fant jeg så mange gloser som ikke står i noen ordbok og jeg ønsker ikke å gjenta noen av de her inne.

Da stod den starkkars lille Bimmeren i fare for å bli kastet over til naboen en gang for alle, og jeg lovet meg selv at dette faenskapet skulle jeg aldri legge mine fingre på mer...... noe jeg ikke holdt gitt.

SÅ hører det med i historien at den gangen satt også hjulboltene så jævlig at til og med 1,5meter latmannsarm på craftverktøyet ikke holdt og lufttrekker var bare en vits. Dro av eks antall piper den dagen.

Men nå har jeg bremser bak og brekk siden sist jeg var inne på forumet.

TAKK FOR GODE RÅD alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...